Hjælp til tydning Aasted , Horns Herred
Fra : Jonna Guldbæk Kvist

Dato : 30-10-06 15:47

Det er godt nok en STOR tjeneste jeg beder om, men jeg forsøger
alligevel.

Side 229 i kirkebogen for Aasted 1753-1814, den 22-05-1796 døbes
Christen Nielsen- søn af Kirsten Frederiksdatter. Jeg har styr på
faddere mm, men har problemer med beskrivelsen ved den udlagte fader:

Til barnefader blev udlagt ved daaben Niels Christenssøn Fuglsang, som
Tiente(?) hos qwinden i ?? Holegaard, fordi ? ? ligger til Capellaniet
i Hiørring, i bemeldte(?) Fourholt, og da ? gaard er på Gejstlig(?)
grund, blev liggemålet anmeldt til Biskoppen ? 27th May ?, og at
qwinde Kirsten Frederiksdatter til huuse hos sin fader Frederik
Pederssøn i ?? huus ?? anstændighed i ???, og at barnefaderen Niels
Christenssøn Fuglsang var natten mellem 1th og 2de ?dag ??? hos Rasmus
Pederssøn i ?? holegaard og tillige anmeldt at ingen vidste hvor hans
opholdssted var.

Håber der er en som kan fylde ?? ud.
På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
Jonna

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 17-12-06 13:03

On 30 Oct 2006 14:47:09 GMT, Jonna Guldbæk Kvist
<jkvist@I1HLIwebspeed.dk> (slet I1HLI) wrote:

> [...]
>Christen Nielsen- søn af Kirsten Frederiksdatter. Jeg har styr på
>faddere mm, men har problemer med beskrivelsen ved den udlagte fader:

Hvor ligger Aasted? I hvilket sogn, herred, amt?
I Horns Herred, Frederiksborg amt kan jeg ikke finde noget Aasted.

Venlig hilsen
Kirsten
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Ole Grau

Dato : 17-12-06 14:16

Kirsten Bjorneboe wrote:

> Hvor ligger Aasted? I hvilket sogn, herred, amt?
> I Horns Herred, Frederiksborg amt kan jeg ikke finde noget
> Aasted.
>
> Venlig hilsen
> Kirsten

Aasted S, Horns H, Hjørring A

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 17-12-06 14:19

Næ, men til gengæld er der et i Horns Herred Hjørring Amt.

Børge

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 17-12-06 20:11

On Sun, 17 Dec 2006 14:18:46 +0100, Børge Fogsgaard
<fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Næ, men til gengæld er der et i Horns Herred Hjørring Amt.

Tak! Så lærte jeg noget nyt i dag, nemlig at der godt kan være to
herreder med samme navn. Det er lidt fjollet, synes jeg.

Venlig hilsen
Kirsten
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Ole Grau

Dato : 18-12-06 10:46

Kirsten Bjorneboe wrote:
> On Sun, 17 Dec 2006 14:18:46 +0100, Børge Fogsgaard
>
>Det er lidt fjollet, synes jeg.

Lige så fjollet som flere sogne, der hedder det samme og
flere byer der hedder det samme?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-12-06 11:32

Kirsten Bjorneboe <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev Sun, 17 Dec 2006
20:11:28 +0100

>Tak! Så lærte jeg noget nyt i dag, nemlig at der godt kan være to
>herreder med samme navn. Det er lidt fjollet, synes jeg.

Nu er herreder jo nok den ældste administrative inddeling overhovedet
her i landet. Og på den tid er det slet ikke sikkert, at Sjælland og
Nordjylland har været dele af det samme kongerige.

Og ihvertfald ligger de jo da i to forskellige Sysler.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/