Fabriken Dux Danmark
Fra : Morten

Dato : 02-07-06 18:45

Hej

Jeg har været på loppemarket og som andre er draget af gl. porcelæn har jeg
en forkærlig for gammel teknik. Jeg faldt over en gammel tæller mærket:

--------------------
-=DUX I=-

FABRIKEN DUX DANMARK
--------------------

Det er solidt kram i støbt messing, ligner noget "victoriansk high-tech" :D
Længden på huset er 8,8 cm.
Gav next to nothing for den - og den virker!
Se billede her: http://peecee.dk/?id=46077&noresize=yes
(retur-fjederen på håndtaget er taget af for at mindske slid når nogen
finder på at "betjene" den)

Ser man på billedet er "håndtaget" mørkt i toppen, men det er i
virkeligheden blankt. Dvs. hullet har ikke være benyttet, men noget har
slået på håndtaget oppefra når der skulle tælles.

Nu er det så at jeg gerne vil vide noget om den...
Hvad er Dux? Er det fabrikken hvor den har siddet eller er det dem der har
fremstillet tælleren? Og ca. hvornår kunne den tænkes at være fremstillet?

Mvh
Morten

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 02-07-06 20:56

Dux er navnet på den fabrik som fremstiller/fremstillede den viste tæller.
Virksomheden eksisterer endnu, - se http://www.dux.dk/

Mvh
Svend-Erik

Fra : Morten

Dato : 02-07-06 21:42

Hej Svend-Erik

"Svend-Erik Lindberg" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Dux er navnet på den fabrik som fremstiller/fremstillede den viste tæller.
> Virksomheden eksisterer endnu, - se http://www.dux.dk/
>
> Mvh
> Svend-Erik

Takker! Synes ellers jeg havde søgt nettet tyndt, men den side synes jeg
ikke dukkede op. Eller også druknede den i mængden af norske sider eller
hvad det nu lige var for sprog hvor fabriken er med 1 k

Tænk de eksisterer endnu. Meget af al det gamle er væk i dag. Nu er det
discount fra Kina. Gad vide om de stadig selv stadig fremstiller noget eller
om de bare er et handelsfirma?
Der står dog her http://www.dux.dk/side357-cid-136.html de stadig selv
fremstiller specialtællere. Hvad det så end dækker over...

Denne:
http://www.dux.dk/side355-cid-670.html
Må nærmest være den tætteste nuværende udgave. Tæller ét for hver slag på
armen gennem en vinkel på 40-45 grader. Tænk, det ser ud til at passe på den
gamle også! Ja, der er endda markeringer fra start til slut (kan ikke ses på
billedet), det er nok 45 grader.

Ja, så er det nok ikke let at sige noget om hvor den har været brugt. Men
jeg ville blive glad hvis nogen kunne fortælle i hvilken periode den viste
blev fremstillet. Der står de startede i 1912. Gad vide om den er helt
tilbage fra 1912-20'erne?
Kunne da forestillig mig at man i hvert fald i 40'erne, hvis ikke før, gik
over til at lave sådanne ting i bakelit eller jernplade. Det er trods alt
noget mindre omkostningskrævende end at støbe messing og bagefter skal det
slibes, bores og fræses.

Mvh
Morten

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 03-07-06 16:48

Svend-Erik Lindberg wrote:
> Dux er navnet på den fabrik som fremstiller/fremstillede den viste tæller.
> Virksomheden eksisterer endnu, - se http://www.dux.dk/
>
> Mvh
> Svend-Erik

Jeg synes at erindre at min far har ejet/ejer en gammel båndoptager af
mærket Dux. Er det måske samme firma som laver de omtalte tællere?

--
Jesper Holgersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-07-06 17:15

Jesper Holgersen skrev:

> Jeg synes at erindre at min far har ejet/ejer en gammel
> båndoptager af mærket Dux.

Mon ikke denne "bandspelare" er fra den svenske radiofabrik
DUX AB, som blev lagt sammen med Philips i 1934?

http://home.swipnet.se/relp/radio/artiklar/dux/dux.htm

--
Herluf

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 03-07-06 18:37

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Mon ikke denne "bandspelare" er fra den svenske radiofabrik
> DUX AB, som blev lagt sammen med Philips i 1934?
>
> http://home.swipnet.se/relp/radio/artiklar/dux/dux.htm

Jo, det virker mere rimeligt end tæller-fabrikken. Men et pudsigt
navnesammenfald...
--
Jesper Holgersen

Fra : baertel

Dato : 02-07-06 22:20

Morten wrote:
> [...]
> virkeligheden blankt. Dvs. hullet har ikke være benyttet, men noget har
> slået på håndtaget oppefra når der skulle tælles.

Jeg tror nu snarere det er en arm/pind som skubber 'håndtaget' fremad.
Sporet i toppen er det sidste som pinden kører på før den slipper.

mvh baertel

Fra : Morten

Dato : 03-07-06 13:20

> Jeg tror nu snarere det er en arm/pind som skubber 'håndtaget' fremad.
> Sporet i toppen er det sidste som pinden kører på før den slipper.

Det kan jeg ikke lige få til at passe, for så skulle den ikke være slidt så
langt ned. Jeg får dte nu stadig mere til at passe med at noget har "slået"
ned på armen og så er det blanke stykke nemlig det sidste der rører før den
slipper.

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-06 00:01

Den 02/07-2006 klokken 22:41, skrev
i <44a82f94$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Ja, så er det nok ikke let at sige noget om hvor den har været brugt.

Da jeg i begyndelsen af 50erne stod i lære på en maskinfabrik, sad disse
tællere (*) på alle snit- og stansemaskinernerne og talte, hvor mange
emner der blev produceret.

(*) Altså messing modellen.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Morten

Dato : 03-07-06 13:21

<kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> wrote in message

> Da jeg i begyndelsen af 50erne stod i lære på en maskinfabrik, sad disse
> tællere (*) på alle snit- og stansemaskinernerne og talte, hvor mange
> [...]

Takker for oplysningen! :)

Mvh
Morten

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-07-06 00:57

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev Sun, 2 Jul 2006 19:44:41 +0200

>Nu er det så at jeg gerne vil vide noget om den...
>Hvad er Dux? Er det fabrikken hvor den har siddet eller er det dem der har
>fremstillet tælleren? Og ca. hvornår kunne den tænkes at være fremstillet?

Det meste af dit spørgsmål er vist allerede besvaret. Men jeg tror ikke
tælleren er så gammel som du måske forestiller dig.

Jeg kender den (og i den her viste udførelse udførelse) både som trip-
eller styktæller, og som omdrejningstæller på landbrugsmaskiner i
1960'erne og 70'erne.

Jeg mener faktisk den som omdrejningstæller i en periode blev leveret
med de danske Dronningborg (bugserede) mejetærskere.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Morten

Dato : 03-07-06 13:36

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg mener faktisk den som omdrejningstæller i en periode blev leveret
> med de danske Dronningborg (bugserede) mejetærskere.

Takker for oplysningen!

OK, så er den måske knapt så gammel som jeg troede. Omend det er da IMO
stadig en sjov ting fra dengang ting blev lavet til at holde. Og med den
pris jeg gav for den kan jeg vist ikke klage. Den kan man vist kun lige
nøjagtig få en lille pose slik for i dag :D
Jeg undrer mig dog bare over det skulle være helt op i 70'erne, men det
kunne måske være maskiner helt tilbage fra 50'erne som Kjeld siger...

Jeg undrer mig dog bare over hvis de skulle være fremstillet i messing så
sent op... Det må alt andet lige være noget dyrere end at lave dem i f.eks.
bakelit.

Mvh
Morten