Kegnæs fyr på Als
Fra : Philip Kofoed

Dato : 26-05-06 02:26

Hej,

Er der mon nogen her der ligger inde med billeder fra opførelsen af Kegnæs
fyr på Als i 1896, hvis sådanne billeder altså i det hele taget findes?
Desuden: Findes der mon fortegnelser over hvem der var med til at bygge det?

mvh
Philip Kofoed

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-05-06 07:21

Prøv om nedennævnte kan hjælpe dig.

Måske kan de alligevel ikke. Det var jo da Sønderjylland hørte under
Tyskland. Vedr. billeder. Har du prøvet www.kb.dk

Med venlig hilsen
Bodil Madsen
Farvandsdirektoratet 1973-
1954

Da det på et ministermøde den 25.1.1972 blev besluttet at sammenlægge
Søkortarkivet, Fyrvæsenet, Lodsvæsenet og Redningsvæsenet i et
Farvandsvæsen,
nedsatte Forsvarsministeriet et udvalg til at udarbejde forslag om
sammenlægningens praktiske gennemførelse. Blandt flere alternative
detailplaner
foretrak udvalget det forslag for sammenlægning af institutionerne, der
var
udtryk for den største grad af integration. Forsvarsministeriets
aktstykke af
13.3.1973 (nr. 362) blev 28. s.m. tiltrådt af Folketingets
Finansudvalg.
Farvandsdirektoratet blev oprettet pr. 1.4.1973. Det sammensattes af
3
hovedafdelinger: Administrationsafdelingen, Teknisk Afdeling og Nautisk
Afdeling
(med Farvandsinspektionen, Søkortfremstilling og redigering af
"Efterretninger
for Søfarende"). Hertil kom inspektionsfartøjer, fyr, fyrskibe og
loranstationer, lodserier og redningsstationer. I medfør af kgl. res.
af
10.9.1987 overførtes ' Søkortarkivet' (s. 1871) fra Nautisk Afdeling
under
Farvandsdirektoratet til Boligmin. for at indgå i Kort- og
Matrikelstyrelsen (s.
1874).
I 1988 tog Farvandsdirektoratet et nyt, fælles journalsystem på edb
i brug.
Samme år godkendte Rigsarkivet en kassationsplan.

Henvisninger: 2. bet. af kommissionen af 29.6.1949 ang. oprettelsen af
et
forsvarsmin., 1950 (Sv.784). Beretning vedr. sammenlægning af
Fyrvæsenet,
Lodsvæsenet og Søkortarkivet i et Farvandsdirektorat, 1972 (Sv. 3210).
Beretninger om Farvandsdirektoratets oprettelse, Rigsarkivets
Håndskriftssamling 5 B 50.

Kassationsbestemmelser: pr. 15. marts 2001
Indhold: Der er ikke afleveret arkivalier (1990).
(NP/MH)

Fra : Philip Kofoed

Dato : 05-06-06 18:02

> Måske kan de alligevel ikke. Det var jo da Sønderjylland hørte under
> Tyskland. Vedr. billeder. Har du prøvet www.kb.dk

Endnu har jeg ikke prøvet KB, men så at netop Kegnæs er et af de fyr under
farvandsvæsenet som man kan besøge, så jeg vil de kontakte fyrlederen for at
se om han evt ved noget.
Tak for hjælpen :)

mvh
Philip Kofoed

Fra : Spraka og Tyra

Dato : 21-06-06 23:06

> [...]
> fyr på Als i 1896, hvis sådanne billeder altså i det hele taget findes?

Nej, men til gengæld kender jeg ham der bor i den tidligere fyrmesterbolig
(den ældste af dem fra den tyske tid). Pragtfuldt sted med en fantastisk
udsigt.

Svend