Solborgen i Vig
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-06 23:34

Kender nogen af jer noget til feriekolonien Solborgens historie?

Altså hvilken forening eller organisation der ejede eller drev stedet o.
1950-55. Jeg var der sammen med en legekammerat et par måneder i beg. af
50'erne, men jeg aner ikke hvordan vores forældre havde skaffet pladser
til os. Kunne det have været gennem Børnenes Kontor?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.ingerslevsgaard.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-03-06 02:07

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen af jer noget til feriekolonien Solborgens historie?

Nhæ, ikke historien, men det kunne da gerne være de nuværende der stod for
udlejningen også da - eller måske kender de historien.
http://www.metodistkirken.dk/kontakt/default.asp?thepage=hytter.htm

Ellers må lokalarkivet vide noget - jeg har tidligere fået ganske gode
oplysninger herfra.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-06 09:25

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> [...]
>
> Nhæ, ikke historien, men det kunne da gerne være de nuværende der stod
> for udlejningen også da - eller måske kender de historien.

Aha! Noget kirkeligt, jaså. Det undrer mig, for min familie var temmelig
ugudelig. Men når jeg spoler tilbage i erindringen var der vist også et
eller andet med morgensang og bordbøn. Ikke lige netop min og Hennings
kop te som tiårige arbejderbørn fra Amager!

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-03-06 02:22

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen af jer noget til feriekolonien Solborgens historie?

Tja, jeg har vist ret i det med Metodistkirken:
Uddrag af:
http://www.metodistkyrkan.se/overas/pdf/Mks_sociale_selvforstaelse.pdf

"Børskrakket i New York 1929 satte spor over alt i verden. Dette gav store
udfordringer til de sociale organisationer, deriblandt Metodistkirkens
arbejde, men det var heller ikke vanskeligt at følge op på det allerede
påbegyndte arbejde.
I 1942 skete en stor ting for Centralmissionen, for da opførte man
ferielejren Solborgen på Hønsinge Lyng nær ikke langt fra Nykøbing Sjælland.
Denne lejr har været til stor gavn og glæde for Centralmissionens arbejde,
og fungerer den dag i dag blandt andet som et socialt arbejde til gavn mange
enkeltpersoner og grupper."

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-06 09:34

Poul Erik Jensen skrev blandt andet:

[klip]

> --
> Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
> www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk
> Subj. må tilføjes [1234] ved direkte svar
> Støt protesten: www.adsl.skrivunder.dk

Undskyld, men sidste linje i din signatur er en joke, ikke? Eller i al
fald siden som linket fører frem til?

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-03-06 12:31

> Undskyld, men sidste linje i din signatur er en joke, ikke?
> Eller i al fald siden som linket fører frem til?

Nhæ, det er en der samler underskrifter i protest mod for høje priser på
adsl - det vil jeg da til hver en tid skrive under på )
Hvor seriøs manden er, det kan man naturligvis ikke vide, men sagen er da OK
for mig.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-06 13:05

Poul Erik Jensen skrev:

> [...]
> på adsl - det vil jeg da til hver en tid skrive under på )
> Hvor seriøs manden er, det kan man naturligvis ikke vide, men sagen er

Sikkert. Men hvorfor ikke skrive under på at det skal være gratis? - Jeg
kender heller manden (for det er vel 'selvsagt' en mand?), men kig på de
navne der står på hans liste. Eller på hans formuleringer og stavning.
Ikke udpræget prof eller troværdigt, vel?

Nå, men pøj pøj med projektet ...

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-03-06 14:32

> Sikkert. Men hvorfor ikke skrive under på at det
> skal være gratis?
Det går jeg ikke ind for, gratis er altid fup - man betaler blot på en anden
måde.

- Men, at det lokalt skal være 3-4 gange så dyrt som andre steder, det
finder jeg da ikke rimeligt.