Hammershus
Fra : Bent E.

Dato : 16-03-06 11:18

Jeg var for et par år siden på Bornholm, det var 2. gang.
Første gang var med skolen på cykel "Bornholm rundt" i 1950.

Ved Hammershus ruinen slog jeg følge med en turistguide (en ung pige),
som levende fortalte sit følge historien om Hammershus.
På vejen tilbage mod cafeteriet (det var i 1950 vandrerhjem), fortalte
hun mig at der havde ligget et hotel mellem vandrerhjemmet og ruinen.
Hotellet skulle være fjernet i 1960-70'erne.

Jeg har ransaget min hukommelse fra cykelturen i 1950, og jeg er *næsten*
sikker på at der aldrig har ligget et hotel på dette sted.
Er min hukommelse hullet som en si, og har guiden ret?.

Er der nogen der husker *så* langt tilbage?

Mvh
Bent E.

--
Ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-03-06 11:45

Bent E. skrev:

> [...]

> hun mig at der havde ligget et hotel mellem vandrerhjemmet og ruinen.
> Hotellet skulle være fjernet i 1960-70'erne.

Kan det passe at vandrerhjemmet hed "Slotsgården" og hotellet
hed "Hammershus"? Hotellet lå cirka 150 meter sydvest for
vandrerhjemmet. Tæt ved hotellet, lidt længere ned mod Hammershus
ruin, finder man "Frihedsstøtten".

Jeg var der med skolen i 1950'erne, men da boede vi på
vandrerhjemmet "Sjöljen" ved Hammer Sø.

P.s. Jeg har et turistkort fra 1962, hvor man tydeligt ser de
nævnte steder og navne.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bent E.

Dato : 16-03-06 21:05

> [...]
> hed "Hammershus"? Hotellet lå cirka 150 meter sydvest for
> vandrerhjemmet. Tæt ved hotellet, lidt længere ned mod Hammershus

Hej Herluf
Ja, det passer udmærket med din beskrivelse med 150m SV for
vandrehjemmet.
Jeg ved ikke hvad vandrehjemmet og hotellet hed, men "Hammerhus"
og "Slotsgården" lyder jo da meget sandsynlige.
Så havde hun altså ret den unge dame, og min hukommelse er hullet
som en si. Ærgerligt .

Tak for oplysningen, Herluf.

Med venlig hilsen Bent E.

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 17-03-06 13:20

I 1961 var jeg på Bornholm for første gang, og da lå hotellet der. Det
passer meget godt med, at det lå mellem det nuværende cafeteria og selve
ruinen. Jeg har lagt to billeder taget fra ca. samme standpunkt i hhv 1961
og 2004 ud på http://home20.inet.tele.dk/oz8sl/images/hammershus.htm . Jeg
tror det blev revet ned først i 1970'erne, men er ikke sikker.

Mvh
Svend-Erik

Fra : Bent E.

Dato : 17-03-06 16:47

Svend-Erik Lindberg wrote:
> [...]
> http://home20.inet.tele.dk/oz8sl/images/hammershus.htm . Jeg tror
> det blev revet ned først i 1970'erne, men er ikke sikker.

Hej Svend-Erik.
Det er da en dokumentation der vil noget. Der er nu ikke noget der fortæller
mere en billeder, og så oven i købet fra det samme "standpunkt".
Nu er jeg (selvfølgelig) 100% overbevist om at der har ligget et hotel på
stedet.
Men huske det, det kan jeg ikke; selvom jeg formentlig er gået forbi flere
gange,
godt nok for mere end 55 år siden.

Jeg har nu fået bekræftet fra et site om Bornholm, at hotellet blev revet
ned
først i 70'erne.

Tak for hjælp til opklaring af mit lille "problem".

Med venlig hilsen Bent E.