Spisepensionater
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-06 10:47

Hej alle lokalhistorieinteresserede

Skal vi tage en runde om pensionater?

Selv har jeg aldrig *boet* på et pensionat, men i flere af de
byer, jeg har boet og arbejdet i (i 1960'erne og 1970'erne),
har jeg indtaget mine varme måltider "på pensionat", som
vi kaldte det. I "Krøniken" var der et eksempel på sådan et
typisk pensionat, hvor man både boede og spiste.

I Ribe, var der sådan et typisk spisepensionat i Sortebrødregade,
hvor flere af byens ekspedienter, bankassitenter og andre
"ungkarle" spiste et eller to måltider på hverdage.

I Kolding spiste jeg i fru Kolsters pensionat i Fredericiagade.

Og i Helsingør var det KFUM's pensionat i "Borgen" i Kongensgade,
hvor maden var fortræffelig.

Mange af den slags pensionater er vel "historie" i dag?

Dog kender jeg et "nulevende" pensionat i Livjægergade på
Østerbro i København.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : andropov

Dato : 06-03-06 16:52

On Mon, 6 Mar 2006 10:47:07 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Mange af den slags pensionater er vel "historie" i dag?

I dag hedder det nok cafeteria i stedet for.
Men hvornår gik det over til at blive historie....
eller blev omdøbt til cafeteria.

>Dog kender jeg et "nulevende" pensionat i Livjægergade på
>Østerbro i København.

Findes der pensionater i jylland...

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-03-06 22:51

"andropov" skrev i en meddelelse
"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]

Tjah - jeg gad vide hvor mange.

> I dag hedder det nok cafeteria i stedet for.
> Men hvornår gik det over til at blive historie....
> eller blev omdøbt til cafeteria.

Jeg synes ikke helt man kan tale mom at de nogensinde blev omdøbt til at
hedde cafeteria. Men man kan jo sige at der op gennem tresserne opstod
det ene cafetria efter det andet i København, og at de - måske - var
medvirkende årsag til at pensionaterne forsvandt. Det jeg kendte til i
Ballerup forsvandt nu, fordi bygningen skulle rives ned.

Er det dét, som blev vist på tv? Dem der ejede det, skulle jo holde op,
fordi de var blevet ældre og skulle holde op. Men var der mon nogen
andre, som overtog det?

> Findes der pensionater i jylland...

Øh ... det med et sted, hvor man kunne melde sig til, og så gå hen og
spise aftensmad hver dag, bliver vist meget svært at opstøve, men der er
jo så i stedet ved at skyde en del steder frem, som hedder "Bed and
breakfast" Det har jeg da hørt om både i Jylland og på Fyn plus nede ved
Køge. Og det skulle vist være noget der er i rivende udvikling.

Jamen forresten - jeg har da en gang overnattet på et pensionat oppe ved
Ålsgårde eller Hellebæk. Beliggenheden var vældig sjov. Det lå jo med
adresse på den vej, som fører fra Helsingør til Hornbæk. Når man kører
den vej, så lå det hus jeg overnattede i på højre side, ned ad et par
trappetrin. Mens dér hvor jeg spiste morgenmad var i et hus, som lå oppe
ad en 6-7 trin men på venstre side ad vejen. Og jeg sad da vist ude på
en terrasse og nød morgenmaden, sådan højt over vejen og trafikken. Et
skægt lille sted, gad vidst om det eksisterer endnu. Det må Herluf da
næsten vide.

Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-03-06 05:40

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> da vist ude på en terrasse og nød morgenmaden, sådan højt over vejen
> og trafikken. Et skægt lille sted, gad vidst om det eksisterer endnu.

Det kunne være "Pensionat Solbakken" i Ålsgårde. Men der var *rigtig*
mange sommerpensionater heroppe i Hellebæk-Ålsgårde og i Hornbæk.

Ja, sommerpensionater - det er næsten en hel historie for sig.

"Solbakken" havde netop et anneks på strandsiden af Nordre Strandvej,
og selve pensionatet lå højt oppe på skrænten ved Krogebakke. Det
findes desværre ikke mere. For et par år siden blev der bygget 4 dyre
og grimme boliger på skrænten. De har en pragtfuld udsigt over mod
svenskekysten med Kullens klippeprofil. Jeg har i et læserbrev kaldt de
fire "gule byggekontainere" for et eksempel på visuel forurening af
værste skuffe.

Nå, men Hellebæk-Aalsgaard Egnshistoriske Forenings nyeste årbog
handler netop om "sommerminder". Jeg vender måske tilbage med
noget mere heroppefra en anden gang.

--
'rluf :·)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-03-06 17:13

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Det kunne være "Pensionat Solbakken" i Ålsgårde. Men der var *rigtig*
> mange sommerpensionater heroppe i Hellebæk-Ålsgårde og i Hornbæk.

Ja - det kan da vist godt passe, at det hed sådan.

> Ja, sommerpensionater - det er næsten en hel historie for sig.

Orv ja - det kunne måske være skægt at køre en tråd om det emne. Gad
vide om den ville blive ligeså god som den med traktørstederne. Jeg
tror nu bare ikke jeg kender nær så mange sommerpensionater, som jeg
kender eller skal jeg sige kendte af de ombyggede traktørsteder, der var
så mange af frem til midten af halvfjerserne.

Mht sommerpensionaterne - lå de så ikke især oppe langs Sjællands
nordkyst og osse langs Jyllands nordkyst, samt i større byer, hvor der
var vand i nærheden?

> [...]
de
> fire "gule byggekontainere" for et eksempel på visuel forurening af

Det var da en meget god betegnelse for den slags. Ganske vist har jeg
ikke set bygningerne, men det er da under alle omstændigheder synd at
ødelægge sådan et sted, som der hvor "Solbakken" lå.

> Nå, men Hellebæk-Aalsgaard Egnshistoriske Forenings nyeste årbog
> handler netop om "sommerminder". Jeg vender måske tilbage med
> noget mere heroppefra en anden gang.

Nåe gør den det. Den kan man da måske låne på biblioteket. Ja, du må
vende tilbage med mere om det dejlige område. Med Kronborg, de snævre
gamle stræder i Helsingør og de små kystbyer er det jo et lokalområde,
som ikke mange andre.

Hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-03-06 22:22

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Hej alle lokalhistorieinteresserede
>
> Skal vi tage en runde om pensionater?

God ide !

> [...]
> vi kaldte det. I "Krøniken" var der et eksempel på sådan et
> typisk pensionat, hvor man både boede og spiste.

Ja, jeg kender hele to, der i 1960'erne spiste på sådan et pensionat i
Ballerup i Schwenkestræde. Om man også kunne bo der, husker jeg ikke.
Og jeg kender en pensioneret tandlæge, der i 1950'erne spiste på
pensionat i een af de større byer i det sydligste Sønderjylland. Jeg
synes hun har talt om enten Sønderborg eller Gråsten. Da hu var blevet
færdiguddannet tandlæge, havde hun lyst til at bo et helt andet sted i
Danmark og tog så til Sønderjylland, hvor hun boede nogle år, og i
stedet for at lede efter lejlighed eller hus, var det så praktisk at
flytte ind på en pensionat.

Det må det jo også have været - hvorfor mon alle pensionaterne er
forsvundet i dag?

Jeg kender så også een, som i mange år var tilknyttet det pensionat, som
der var en udsendelse om for et årstid siden. I perioder boede og
arbejdede han i udlandet, når han så kom til Danmark og skulle bo et
årstid, var det fint, hvis han kunne få et værelse inde i Livjægergade.
Somme tider kunne han ikke få et værelse derinde, lige når han kom hjem,
men så spiste han i hvert fald derinde. Han var meget glad for at dét
pensionat eksisterede.

Ruth

Fra : Bodil Madsen

Dato : 13-03-06 19:10

I 1963 - 65 spiste jeg min varme middagsmad ( til middag) hos fru Hansen i
Æblegade i Sønderborg. Det var vi en del der gjorde. Det var en fast aftale,
hvornår vi kom at spise. I begyndelsen spiste jeg der kun et par enkelte
dage om ugen, senere var det hver dag. Det var ikke noget cafeterialignende.
Man fik serveret dagens ret med dessert. Man kunne ikke bo hos fru Hansen.
Jeg kan ikke huske om man kunne spise andre måltider der.
Fru Hansen lavede rigtig god mad og der var venteliste til at kunne komme
der og spise.

Da jeg er flyttet fra Sønderborg for mange år siden, kan jeg ikke længere
huske husnummeret, men spisepensionatet var i en lejlighed på første sal på
samme side som skoforretningen. Velsagtens i et par rum i fru Hansen private
lejlighed. Der var ingen skilt på huset.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen
Vordingborg

Fra : Bent E.

Dato : 15-03-06 20:38

Bodil Madsen wrote:
> [...]
> første sal på samme side som skoforretningen. Velsagtens i et par rum
> i fru Hansen private lejlighed. Der var ingen skilt på huset.

Ja Bodil, jeg har vist spist på det samme pensionat i Æffelga først i
50'erne.
Pensionatet lå ovenover frisør Enghoff. Han klippede mig for 1,25 kr. i
1950'erne.
Skoforretningen hed Andresen og co.
(Jeg er gammel sønderborgdreng).

I 1957-60 boede jeg i Århus, og spiste da på et pensionat i Wærumsgade hos
Fru Hansen.
Det kostede 150 kr./md for næsten fuld kost, det var vist uden morgenmad
så vidt jeg husker. Men til middagen var der 2 retter, og bagefter ofte
kaffe.
Et værelse lidt derfra på Ingerslev Boulevard (vis a vis Sct. Lucaskirken),
kostede 50 kr./md incl. varme og el.

Mvh
Bent E.

--
Ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 16-03-06 11:29

Hej Bent E.
Det passer fint nok. Dog forekommer det mig at fru Hansen i Æblegade var en
yngre kvinde, vel nok omkring de 40 år dengang.
Jeg kan ikke huske hvad maden kostede. Heller ikke om den var billigere
eller dyrere end i cafeteriet i det dengang nye Kvickly ( hed det egentlig
Kvickly dengang?)

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bent E.

Dato : 16-03-06 16:38

Hej igen Bodil.

> Det passer fint nok. Dog forekommer det mig at fru Hansen i Æblegade
> var en yngre kvinde, vel nok omkring de 40 år dengang.

Jeg husker ikke så meget fra pensionatet, det var kun i en kort periode, jeg
kom der.
Og dengang "bed jeg ikke mærke i yngre kvinder" .

> Jeg kan ikke huske hvad maden kostede. Heller ikke om den var
> billigere eller dyrere end i cafeteriet i det dengang nye Kvickly (
> hed det egentlig Kvickly dengang?)

Jeg mener at Kvickly's bygning i 60'erne hed Hafnia Hus.
Men før den tid -i mine drengeår- lå der en gammel have der tilhørte
en arkitekt Neave.
Oprindeligt var det Voetmans Have.
Voetman var gartner, og havde en stor planteskole; det var vist nok ham der
i sin tid udviklede (forædlede) gråstenæblet.
Jeg boede lige over for denne gamle have, i Østergade 7.

Men det er jo snart 100 år siden .
Det er altid hyggeligt med lidt nostalgi.

Med venlig hilsen

Bent E.

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 16-03-06 18:46

Bent E. skrev:
> Hej igen Bodil.

> Jeg husker ikke så meget fra pensionatet, det var kun i en kort periode,
> jeg kom der.
> Og dengang "bed jeg ikke mærke i yngre kvinder" .

Hej

Det skal nok passe, at det den gang var en yngre kvinde, idet jeg mener,
at det var det spisested, der måtte lukke på grund af for lav loftshøjde
i 70'erne. Det fik derefter til huse i "kvindekollegiet", Sundquistgade
12. Jeg husker ikke helt, hvilket årstal det lukkede, men det faldt
sammen med at boligforeningen overtog lokalerne og omdannede dem til
kontor i slutningen af 70'erne. Der var også en del, der kom og spiste
sammen med beboerne på kollegiet på Sdr. Landevej 35, ind til det blev
lukket som kollegie i midten af 70'erne.

Det nuværende Kvickly i Sønderborg er bygget i 70'erne.

Med venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe, der har haft adresse på begge kollegier.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-03-06 18:59

Jeg flyttede fra Sønderborg i 1969. Dengang var Kvickly på Jernbanegade på
venstre side inden man kom til broen

Jeg har skam også boet på kvindekollegiet på Sundquistgade 12. Man var
tvunget til at spise der 20 dage om måneden. Det kostede kr. 125,- eller
også var det værelset. Maden der var ikke noget at råbe hurra for, så der
var vist ikke mange der spiste der oftere end man behøvede. For man betalte
selvfølgelig ikke for noget man ikke fik. Så mange penge havde vi jo heller
ikke.
Nå, det er vist lidt uden for emnet, men sjovt at skue tilbage i tiden. Det
burde jeg faktisk skrive ind i mit slægtsforskningsprogram under mig selv.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lilli Sørensen

Dato : 27-05-06 07:37

Jeg tror ikke det hed Kvickly - jeg tror det hed HB - altså Hovedstadens
Brugsforening.

Jeg er for tiden ved at finde materiale til en brugsforening, der har 100
års jubilæum.

Med venlig hilsen
Lilli Sørensen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-03-06 09:46

Bent E. skrev bl.a.:

[klip]

> [...]
> Et værelse lidt derfra på Ingerslev Boulevard (vis a vis Sct.
> Lucaskirken), kostede 50 kr./md incl. varme og el.

Ja, vi har altid været rimelige og rare her i ejendommen ...

--
Jørgen Grandt
www.ingerslevsgaard.dk