Elia-kunstværket ved Herning
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-02-06 16:45

Ingvar Cronhammars enorme skulptur i Birk ved Herning kan spy ild op mod
himlen og tage til genmæle når det tordner og lyner - siges der. Og den
gør det vist nok uanset vejret i gennemsnit hvert 19. minut, når der
ikke er mennesker oppe på den - siges der.

Har man nogensinde hørt troværdige vidneudsagn om at der overhovedet er
forekommet sådanne ildsøjler op fra kunstværket, bortset fra ved
afprøvningerne i sin tid - eller er der i virkeligheden bare tale om en
kolossal og kostbar fis i en flaske?

Nu er det 4½ år siden det omvendte koyver, som nogen kalder herligheden,
blev indviet. Min familie i Herning har aldrig læst i Folkebladet eller
hørt nogen fortælle om Elias aktiviteter, men det har andre måske?

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-02-06 17:07

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Tue, 7 Feb 2006 16:45:05 +0100
> [...]
>gør det vist nok uanset vejret i gennemsnit hvert 19. minut, når der
>ikke er mennesker oppe på den - siges der.

Jeg kan ikke lige huske intervallet, men de 19 minutter er vildt
overdrevet. Det er nærmere dage eller uger der er tale om. Iøvrigt
udløses det ikke af tordenvej, men efter et tilfældighedsprincip.

Det der sker i tordenvejr er at skulpturen 'svarer igen', hvis lynet
slår ned i een af de 4 tårnene. Dvs. at selve lynnedslaget giver en
enorm resonans inde i skulpturen.

Se iøvrigt: http://www.elia.dk/

>Har man nogensinde hørt troværdige vidneudsagn om at der overhovedet er
>forekommet sådanne ildsøjler op fra kunstværket, bortset fra ved

Spørgsmålet har været oppe at ved et par gange efterhånden. Det skulle
vist være sket et par gange.

>afprøvningerne i sin tid - eller er der i virkeligheden bare tale om en
>kolossal og kostbar fis i en flaske?

Noget andet er så, at efter at vi har fået motorvejen til Bording, og
derfra har fået mulighed for at se skuplturen på afstand og i sit rette
perspektiv, ser den egentlig ganske godt ud.

>Nu er det 4½ år siden det omvendte koyver, som nogen kalder herligheden,

Ja, ja. Små slaw. Bare fordi man ikke selv har noget tilsvarende behøver
man jo ikke at nedgøre det.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-02-06 18:40

Arne Feldborg skrev blandt andet:

> Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Tue, 7 Feb 2006 16:45:05
> +0100

(klip)

> Ja, ja. Små slaw. Bare fordi man ikke selv har noget tilsvarende
> behøver man jo ikke at nedgøre det.

Venligst definér "noget tilsvarende".

Jeg synes (også?) Elia er flot og imponerende. Men spy ild, dét gør hun
næppe! Og det var vel ellers et af kunstnerens og hans tilhængeres
argumenter for at få bevilget den nette sum af angiveligt mere end 20
mio. kroner.

Jeg har selv haft 'sagen' oppe her i gruppen for år tilbage. Nu ville
jeg i al ydmyghed høre om der var noget nyt. Det er der vist ikke ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt