Bendrejer.
Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 19-01-06 09:52

En af mine aner var bendrejermester.
Jeg er godt klar over, at han altså fremstillede ting af ben på en
drejebænk.
Men hvilke ting? Det eneste, jeg kan forestille mig, er knapper, men det
alene har man vel "knap" kunnet leve af. Hvilke andre ting kunne der være
tale om?
mvh
Jørgen Ellermann Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 10:36

On Thu, 19 Jan 2006 09:52:10 +0100, Jørgen Ellermann Sørensen wrote:

> [...]
> alene har man vel "knap" kunnet leve af. Hvilke andre ting kunne der være

Undskyld, jeg kan altså ikke dy mig for at gengive denne ældre annonce:

"Min afdøde Mands Horn og Ben sælges til fordelagtige Priser"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.KO

Dato : 19-01-06 10:40

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alene har man vel "knap" kunnet leve af. Hvilke andre ting kunne der være

Jeg tror snarere at han drejede ( fremstillede ) bordben, det var meget
populært i gamle dage.

Mvh. J.Ko

Fra : odg

Dato : 19-01-06 11:21

> Jeg tror snarere at han drejede ( fremstillede ) bordben, det var meget
> populært i gamle dage.
>
> Mvh. J.Ko

- eller hvad med benproteser - de var sandelig også populære en gang?
Nej - en bendrejer var altså hvad man senere kaldte for en
kunstdrejer. Han drejede fine ting i ben - og det var især efter at
importen af elfenben var åbnet fra østen, at bendrejeren for alvor
fik materiale at arbejde med. Køkkenudstur, pyntegenstand, skåle min
fade - ja meget kunne drejes af de store benstykker fra elefanterne.

mvh
ole

Fra : J.KO

Dato : 19-01-06 11:34

"odg" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

fik materiale at arbejde med. Køkkenudstur, pyntegenstand, skåle min
fade - ja meget kunne drejes af de store benstykker fra elefanterne.

Tak for de fine oplysninger

Mvh. J.Ko

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 19-01-06 17:01

Tak for de fine svar, også det med bordbenene, jeg havde nu slet ikke tænkt
i de baner. Men det er nu nok også snarere de finere kunstgenstande, der er
tale om
Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-01-06 20:30

Jørgen Ellermann Sørensen skrev:

> En af mine aner var bendrejermester.
> Jeg er godt klar over, at han altså fremstillede ting af ben på en
> drejebænk.

Her er hvad ODS (Ordbog over Det Danske Sprog) skriver:

Ben-drejer, en. [I.1.5] (nu l. br.) haandværker, der udfører
drejerarbejde i (af) ben (ogs. elfenben). Moth.B128. (mine
terninger er gjort af) dend ærligste Been-Dreyer her i Byen.
Holb.11J.I.5. PAHeib.Sk.II.213. JPJac.II.58.

--
'rluf :·)

Fra : baskholm

Dato : 20-01-06 08:12

Endelig en ordenlig og dokumenteret forklaring. Jeg måtte dog selv
slå op før jeg var helt sikker i min sag.
Er man ikke helt sikker er det altså en fordel at ty til fædrene, i
dette tilfælde ODS, i stedet for at komme med folkeetymoligiske og
hjemmebryggede forklaringer.

:-| Børge

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-06 13:11

On 19 Jan 2006 23:11:33 -0800, baskholm wrote:

> [...]
> Er man ikke helt sikker er det altså en fordel at ty til fædrene, i
> dette tilfælde ODS, i stedet for at komme med folkeetymoligiske og

Luffe ka' du altid regne med
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-01-06 17:14

Kurt Hansen skrev:

[klip]

> Luffe ka' du altid regne med

Jeg stoler nu mere på Vante & Handske ApS.

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-01-06 17:57

Kurt Hansen skrev:

> Luffe ka' du altid regne med

Tak for tilliden. Jeg vil nu nok, som Jørgen, bevæbne mig
med en sund skepsis. Jeg ved næsten ingenting, og løber
af og til med ½ vind. Men jeg kan finde af at bruge mine
opslagsværker.
:·)
Forresten var min første tanke med ham bendrejeren, at
han nok fabrikerede skakbrikker i elfenben.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-01-06 18:41

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Tak for tilliden. Jeg vil nu nok, som Jørgen, bevæbne mig
> med en sund skepsis. Jeg ved næsten ingenting, og løber
> af og til med ½ vind. Men jeg kan finde af at bruge mine
> opslagsværker.

Nå, for Sørensen. Så det er dig der bliver kaldt for en luffe. Ja, der
er ikke mange huller i min uvidenhed.

Fra : Tom H Petersen

Dato : 21-01-06 12:46

> Forresten var min første tanke med ham bendrejeren, at
> han nok fabrikerede skakbrikker i elfenben.
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Hvad med Kniplepinde?
nu vi er igang med første tanke

mvh
Tom

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 24-01-06 11:33

-----
> Hvad med Kniplepinde?
> nu vi er igang med første tanke
>
> mvh
> Tom
jeg kan endnu huske at knive, skeer og gafler var forsynede med benskafter.
Disse var dog ikke drejede, men bendrejeren har sikkert forarbejdet ben i
det hele taget.
Flemming

Fra : Poul Andersen

Dato : 22-02-06 11:17

"Fl. Svendsen" <zeus2@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> benskafter.
> Disse var dog ikke drejede, men bendrejeren har sikkert forarbejdet ben i

Nu handler denne NG jo om LOKAL-historie, så gad vide om professionen
nogensinde har været repræsenteret i Benløse?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Fjern dyret fra min emailadresse ved direkte henvendelse

Fra : Gitte S

Dato : 23-02-06 10:06

"Poul Andersen" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nu handler denne NG jo om LOKAL-historie, så gad vide om professionen
> nogensinde har været repræsenteret i Benløse?

Jeg tør jo dårlig sige højt, hvad min første tanke var, da jeg så
overskriften "bendrejer"................... en kiropraktor!

Gitte

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-03-06 10:46

> jeg kan endnu huske at knive, skeer og gafler var forsynede med
> benskafter.
> Disse var dog ikke drejede, men bendrejeren har sikkert forarbejdet ben i
> det hele taget.

Hvorfor mener du ikke at skafter til bestik var drejet?. Jeg har da set
masser af bestik hvor skafterne netop var drejet af horn og ben.

Andre drejede ting af ben kunne være blandt følgende (alt efter periode):
terninger, penneskafter, dekorationer på møbler, små greb til skuffer (fx af
den slags der sidder i sekretærer), håndtag/skafter til små ting
(støvleknappepind fx), greb på service (fx-greb på the, kaffe,
chokolade-kander og andre korpusting i sølv), hæklepinde, kniplepinde,
spillebrikker af alle typer, skåle, kopper, drikkekrus. Og så er der alle de
ting af ben og horn som kun er fordrejede og færdigskårne/polerede (jeg ved
ikke om dette også sorterede under bendrejeren) - kamme til opsatte
frisurer, urkæder, redekamme, nåle og sy-æsker, teaterbriller/kikkerter,
briller etc.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-06 11:51

Gainsbourg skrev:

> Hvorfor mener du ikke at skafter til bestik var drejet?. Jeg har
> da set masser af bestik hvor skafterne netop var drejet af horn
> og ben.
> [...]

Prøv at tage et par skakbrikker. En løber eller en bonde kan
vel næsten skæres helt færdige, mens de roterer i drejebænken.
Men på en springer, er det vel kun muligt at skære foden af
brikken, mens den drejer. Hestehovedet kan da ikke skæres
under rotation.

--
'rluf :·)