Smedegade 61 i Horsens
Fra : pergk

Dato : 03-01-06 18:46

Hej i Gruppen.

I forbindelse med slægtsforskning og gennemgang af gamle billeder,
faldt jeg over noget tekst og et stempel bagpå et meget gammelt billede:

A. Christensen
Forstørrelsesanstalten
Smedegade 61
Horsens

Men via nettet har jeg fundet ud af, at på denne adresse startede
d.23/8-1904
Horsens Sølvarefabrik v /Brødrene W & S Sørensen. De flyttede senere
til en anden adresse i Smedegade pga. pladsmangel.

Spørgsmålet er så, er der er nogen der kan svare mig på:

* Hvor længe eksisterede Horsens Sølvarefabrik i Smedegade 61?

* Lå Forstørrelsesanstalten på adressen før eller efter Sølvvarefabrikken?

En indkredsning af disse årstal vil kunne hjælpe mig at datere omtalte
billede.

På forhånd tak for eventuel hjælp!

Med venlig hilsen
Per G Kristensen
Vojens

Fra : andropov

Dato : 03-01-06 19:55

On Tue, 3 Jan 2006 18:46:19 +0100, "pergk" <pgk@aglaia.dk> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så, er der er nogen der kan svare mig på:
>
>* Hvor længe eksisterede Horsens Sølvarefabrik i Smedegade 61?

Carl Th. Jørgensen
To brødre - eet virke : Horsens Sølvvarefabrik 1904-23.august-1944

Om de to brødre Sofus og Winther Sørensen, der i 1904, under beskedne
kår, grundlagde Horsens Sølvvarefabrik i Smedegade 61, siden i 1907
flyttede til Smedegade 49

og endelig flyttedes fabrikken til Sønderbro 6..

Fra : andropov

Dato : 03-01-06 20:08

> [...]

>Spørgsmålet er så, er der er nogen der kan svare mig på:
>
>* Hvor længe eksisterede Horsens Sølvarefabrik i Smedegade 61?
Prøv at søge på Carl Th. Jørgensen på Horsens bibliotek. Der kan du
muligvis få bevaret alle dine spørgsmål.

Ved en hurtig søgning på hans navn kan jeg bl.a. se han har skrevet
nedenstående bog men der dukker 50 andre lokalhistoriske bøger op han
har skrevet:

Nogle Horsens-Gaders Historie

Fra : andropov

Dato : 03-01-06 20:27

> [...]

>* Hvor længe eksisterede Horsens Sølvarefabrik i Smedegade 61?
>
>* Lå Forstørrelsesanstalten på adressen før eller efter Sølvvarefabrikken?

Måske du også skal prøve at søge på Aage Simonsen. Han har også
skrevet flere bøger om det gamle Horsens:

Gamle gader i Horsens, (1940)
af Aage Simonsen (hæfte 1 i serien Historiske artikler efter utrykte
kilder)

Fra : pergk

Dato : 04-01-06 14:44

MANGE TAK for dit svar, jeg vil prøve at (for)følge dine råd.

Det er utrolig, som man kan komme "på afveje" når man
slægtsforsker

Mange venlige hilsener
Per