Privatpost i 1800 tallet
Fra : Palle Jørgensen

Dato : 27-12-05 18:29

Goddag og godt nytår.

Jeg prøver at skrive noget om posthistorien for Sct. Klemens. I den
forbindelse skrev jeg en efterlysning om informationer om
Trolleborgposten.
Lidt har jeg fået via telefonen. Men jeg vil gerne udbygge spørgsmålet
med om der er nogen der kender noget om privat poster på Fyn. Der må
have været et velfungerende net.

Selv om Danmark fik frimærker i 1851, var regelen den, at postvæsenets
bude kun udbragte breve til en begrænset kreds omkring posthusene.

I 1848 besluttede postvæsenets at undersøge landbefolkningens behov
for at gøre postvæsenet mere tilgængeligt for beboerne på landet.
Det blev gjort ved at udsende ”Forslag sigtende til at gøre
postvæsenet mere tilgængeligt for Landdistricterne” Formålet var at
undersøge landbefolkningens ønsker og behov for oprettelse af
”Brevsamlingssteder” og ”Landpostbude”

Forslaget blev sendt til alle amter, der videresendte det til
sogneforstanderskabene.
Af mange af svarerne, der indkom, kan man læse at der ikke var den
store interesse for det fremsatte forslag. Man havde selv indrettet
sig med private, der udover posten besørgede andre gøremål. I
Rigsarkivet findes håndskrevne papirer fra Stenløse og Fangel Sogn,
der siger. at der er dagligt bud til Odense og man er ikke
interesseret. Underskrevet 12. januar 1849 Gjellebøl

Gjellebøl var den gang præst ved Stenløse kirke og på det pågældende
tidspunkt også sogneforstander.

Et sådant brev ligger der fra andre sogne på Fyn ja sågar hele
landet.

Det kunne jo tyde på velordnede forhold. Trolleborgposten er det ret
godt beskrevet i Bogen om Lokal- og distriktsforsendelse i provinsen i
1800 tallet. Den er skrevet af Kurt Hansen Ole Maintz

Der må sidde nogen mennesker der ved noget eller kender nogen der ved
noget. Det ville være rart at få det skrevet ned. Jeg er kommet i
besiddelse af nogle af kort med vejr på.

Jeg har besøgt en gård, Kratholmgården, der kunne have været et oplagt
sted at udveksle post; men de havde nu ikke nogle papirer på det. Men
de viste mig at I deres skøde var der antegnet at de skulle have en
heste bås til rådighed for præsten, hvis han havde ærinder der på den
kant. De ledte mig videre til en gård, hvor konen på gården havde
travlt med julen; men hun ville gerne hjælpe efter jul. På deres var
det også tinglyst at der skulle være plads til præstens hest og at der
skulle være et værelse til ham selv. De havde forsøgt at får fjernet
denne statur uden held.

Hvis nogen ligger inde med forskellige stempler herfra er jeg meget
interesseret. Det dyre stjernestempel er der en velgører der har
doneret til mit projekt; men alle de efterfølgende vil jeg se og
eventuelt købe. Der er indskrift ST. CLEMENS, Sankt Clemens, SKT.
Klemens, Sankt Klemens, Hjallese (Sankt Klemens)1 og Hjallese (Sankt
Klemens)2

GODT NYTÅR

Palle Moreau Jørgensen