Ved man egentlig hvor det er?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-12-05 10:26

Jeg er ikke klar over hvorfor tanken netop i denne tid spøger i min
bagknold, men altså:

Er det nogensinde opklaret hvor i landet Julemanden *i virkeligheden*
har sin danske base med bolig, stald og gavelager, når han er på besøg
fra Grønland?

Ikke at jeg har i sinde at lade hemmeligheden sive ud fra denne snævre
kreds, endsige fortælle mine børnebørn om beliggenheden, bevar mig vel.
Men som nysgerrig amatør synes jeg det kunne være interessant at få
stedet sat på plads. Hvad synes I?

God Jul!

--
Jørgen Grandt
Signatur på prøve:

Fra : Leo

Dato : 23-12-05 11:45

Hej Jørgen Grandt
Jeg havde en idé om, at han havde det hele i sin sæk, når han kom - dvs., at
den var tom, men når han stak hånden ned i den, så fik han fat i lige netop
den rigtige gave.
På den anden side, kan jeg godt se, at det er lidt usandsynligt, for det
ville jo også betyde, at der var magi med i spillet, og det er der nok
ingen, der tror på, vel?
Men har Holme Olstrup ikke på en eller anden måde fået slået sig fast som
stedet, hvor julemanden holder til?

Mine børn taler stadig om dengang nissen gik ud og trak loftsstigen ned - og
kravlede op på loftet, trak stigen op og lukkede efter sig.
Her i huset er det nemlig nissen, der kommer med gaverne, og nissen, der
spiser grøden - og ham, der smækker med døren (når vi kan høre en musefælde
klappe). Og det er ganske vist - nissen bor på vores loft, for de har alle 3
set ham.
Og ved I hvad - den mellemste er 20, bor stadig hjemme - og i går
insisterede han på, at vi skulle pynte juletræ i dag - for ellers havde
nissen ingen steder at gøre af morgengaven juleaftensdag.
Jeg var ellers helt sikker på, at i år var året, nissen ikke behøvede at
komme fra morgenstunden.
Så jeg har lige en opgave her i eftermiddag - men om ikke andet, så er det
en god anledning til at lukke butikken til middag. - Og det er jo lige om
snart!!

Rigtig glædelig jul til jer alle!

Mange hilsner, Leo

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 23-12-05 14:43

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det nogensinde opklaret hvor i landet Julemanden *i virkeligheden*
> har sin danske base med bolig, stald og gavelager, når han er på besøg

Næeh... men siden det nu er dig, der spørger, kunne man vel sagtens
forestille sig, det kunne være et sted på Amager
Hvis jeg får tid, skal jeg uddybe med gode argumenter senere.

Venlig hilsen og glædelig jul

Dikte

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-12-05 16:09

Benedikte Brisson skrev bl.a.:

> Næeh... men siden det nu er dig, der spørger, kunne man vel sagtens
> forestille sig, det kunne være et sted på Amager
> Hvis jeg får tid, skal jeg uddybe med gode argumenter senere.

Sjovt du siger det, for så har det alligevel nok været ham jeg mødte i
tusmørket for nogle år siden, da jeg for vild i Kongelunden. Du ved,
lidt til venstre for stien, bag det væltede træ. Dengang troede jeg det
var en af Herman eller Heerups legekammerater. Men nu kan jeg godt se
det - altså for mig.

Mvh.: Jørgen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-12-05 06:52

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> [...]
det
> var en af Herman eller Heerups legekammerater. Men nu kan jeg godt se

Joh men jeg tror også at een af hans hjælpere kom til min dør, da jeg
for alvor havde taget mig sammen og gjort en indsats for at glæde mine
bogelskende venner.

For nu har jeg i det sidste døgn rakt ned i sækken og taget den ene gave
op efter den anden. Det var siden Benedikte for anden gang forklarede
mig mystikken i at skrive en bogtitel på en e-mail, kigge på et antal og
vupti har man magisk kontakt til en hel masse huler, hvor bøgerne ligger
i stabler, fyldte med beretninger fra alle tider og alle steder.

Da jeg foralvor havde sat mig i kontakt med een af disse hellige huler,
stod der en mand i rødt udenfor min dør næste dag og nødede mig til at
modtage en pakke med en bog, som var lige hvad jeg gerne ville give min
nevø. Næste dag rngede det på døren, og igen stod manden i rødt uden for
min dør. Denne gang rakte han mig lige en større pakke - tung af bøger,
og væk var han.

Det er magisk og det er glædeskabende og glæden strømmede rigtigt i
aftes, da alle de hertil bragte bøger fandt deres nye ejermænd.

I een af bøgerne havde jeg lagt et lille bogmærke, for at bogens nye
ejer nemt skulle kunne finde det sted, hvor Prins Henrik skriver: "Med
årene har jeg fået bekræftet at et overraskende slægtsskab, som allerede
viste sig i mikn ungdom, knytter mig til rævefolket ...." Ja sådanne
sælsomme reflektioner tør Prins Henrik uden videre strø om sig med. Se
selv i hans bog "Skæbne forpligter". Han må bestemt også have truffet
nissefolket.

Her på denne julenat ønsker jeg Jer alle en rigtig glædesfyldt og magisk
jul.

Stjernestrøede hilsener

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-12-05 17:59

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]

> op efter den anden. Det var siden Benedikte for anden gang forklarede
> mig mystikken i at skrive en bogtitel på en e-mail, ...

Aii undskyld, jeg skulle da lige have nævnt, at det som Benedikte
forklarede mig, var hvordan man skulle bruge www.antikvariat.net nu har
jeg endelig fundet ud af at bruge den adresse i en grad, så det virker
som om julemanden har rendt her hver anden dag.

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 26-12-05 10:24

gensinde opklaret hvor i landet Julemanden *i virkeligheden*
> har sin danske base med bolig, stald og gavelager, når han er på besøg
> fra Grønland?

Aner det ikke, men hvis du vil se julemanden tone frem, så gå igang med
denne opskrift:

Letlavet og herlig frugtkage

Ingredienser:
5 dl mel
4 æg
2 dl tørret frugt
1 tsk salt
1 dl farin
1½ dl nødder
2 l whisky

Fremgangsmåde:

1.Find en mellemstor skål
2.Smag på whiskyen for at forsikre dig om, at den er god. Hæld den gerne i
et decilitermål og drik
3.Gentag punkt 2
4.Tænd for elpiskeren
5.Pisk 1 dl smør og 1 tsk sukker sammen
6.Tjek at whiskyen stadig er ok ved at drikke en deciliter
7.Schluk elpiskeren
8 . Pluk to høns og schmid disse i skåhlen sammen med den frørrede tugt
Suk..
9.Thhænd f..for elpizzkeren igen
10. Hvis den frørrede tugt sætter sig fast i schkålen, så grav den fri
11. Smag derefer på whiskyen for at være sikker på, at den schtadig er fffin
12...Ssså ..schkal du bruhhhhe 2 ss schalt, eller sssåådan nåed...
13. Det er forrestenikke så intes.. intras.. vichktigt
14. Tzjeck wiskyen .. hik
15. Hak nødder. Og så llidt zåhkker, eller hva faen der er i nnnærhedn
16. Schmør ovnen
17.Vrid kageformen 220 grader. Glem ikke at *hup* schlukke elpizzkeren
puhhh
18. Schmid schkålen ud af vinduet og tjek whiskyen igen

Gå ihhh zæng. Hvem faen ka' alligehhveller li' frugtkahhge

Med ønske om en rigtig glædelig jul ønskes i alle god fornøjelse.

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 20-01-06 17:50

Helt afgjort Holme-Olstrup.
Dokumentation: Se sidste afsnit af "Nissebanden i Grønland".
Julemanden har skam også en butik i H-O.
I kan også selv spørge Flemming Jensen
Bedste julehilsener
Jørgen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-01-06 18:43

Jørgen Ellermann Sørensen skrev bl.a.:

> Bedste julehilsener
> Jørgen

Du har ret, der er kun 11 måneder til. Så tak i lige måde.

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : johnny nielsen

Dato : 19-03-06 12:04

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-03-06 14:11

johnny nielsen skrev blandt andet:

> Med ønske om en rigtig glædelig jul ønskes i alle god fornøjelse.

Tak. Varer den stadig lige til påske - eller er du bare i god tid?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.ingerslevsgaard.dk