Kontrolskolen i Haslev
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-11-05 22:34

Hej !

Jeg sidder med et postkort med et billede af "Kontrolskolen i Haslev"

Er der en der ved, hvor i Haslev den lå ?

På forhånd tak

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 28-11-05 00:44

Hej Jan

Da min far har været på kontrolskole i Haslev ville jeg være meget
interesseret i en kopi af dette postkort.

Hilsen Anni Christensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-11-05 12:55

Anni Skov Christensen skrev følgende på usenet:
> Hej Jan
> Da min far har været på kontrolskole i Haslev ville jeg være meget
> interesseret i en kopi af dette postkort.
> Hilsen Anni Christensen

Selvfølgelig - jeg scanner det i aften !

Du hører nærmere, hvis din mailadresse virker.

Ved du noget om skolen - især hvor i byen, at den lå ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-11-05 17:57

> [...]
> Hej Jan
> Da min far har været på kontrolskole i Haslev ville jeg være meget
> interesseret i en kopi af dette postkort.

Der ligger et billede på

http://home21.inet.tele.dk/janv/kontrol/kontrol.htm

- der ligger faktisk 2 - de til venstre er i ret lav opløsning - det til
højre er i noget bedre kvalitet.

Den er nok lidt længe om at hente - men med lidt tålmodighed går det nok

Du kan formentlig højreklikke på billedet og vælge at gemme det på din
gharddisk.

Meld lige tilbage, når du har hentet det - så sletter jeg det store - og
lader det lille ligge, hvis andre vil se det - og måske har et bud på, hvor

Fra : Michael_Due_Jensen

Dato : 29-11-05 06:45

hej Jan
prøv at rette henvendelse til Haslev lokalhistoriske arkiv.
jeg bor selv i Haslev og kan ikke lige genkende det .
vender lige tilbage hvis jeg finder ud af hvor det har ligget.
venlig hilsen
Susanne Olsen
Haslev

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-05 12:09

Michael_Due_Jensen skrev følgende på usenet:
> prøv at rette henvendelse til Haslev lokalhistoriske arkiv.

God ide

> jeg bor selv i Haslev og kan ikke lige genkende det .
> vender lige tilbage hvis jeg finder ud af hvor det har ligget.
> [...]

Jeg er selv født i Haslev i 1956 og boede der indtil for 10 år siden - og
har aldrig hørt om en "Kontrolskole", før jeg fandt dette postkort.

Det er en rimelig stor og markant bygning, så den burde da næsten være til
at genkende ?

Men jeg mindes ikke lige, at have set den ?

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 29-11-05 13:31

En kontrolskole uddannede kontrolassistenter som blev ansat i en
kontrolforening, og kontrolassistenten tilbragte en dag hos hver af
medlemmerne (bønderne) i kontrolforeningen, hvor han tog prøver af hver
enkelt kos mælk- dels for at teste sundhed men især for at teste
fedtprocent. Det var meget væsentligt, at man avlede på de køer, der
havde en høj fedtprocent, da mælkeprisen blev afregnet efter
fedtprocent.

Venlig hilsen
Anni skov Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-05 15:21

"Anni Skov Christensen" <asc@christensen.mail.dk> skrev Tue, 29 Nov 2005
13:30:52 +0100

>En kontrolskole uddannede kontrolassistenter som blev ansat i en
>kontrolforening, og kontrolassistenten tilbragte en dag hos hver af

Hvis det er den slags kontrolsskole der menes, så skete uddannelsen på
de almindelige landbrugsskoler.

Jeg synes bare ikke bygningen ligner Haslev Landbrugsskole.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-05 17:13

Arne Feldborg skrev følgende på usenet:
> Jeg synes bare ikke bygningen ligner Haslev Landbrugsskole.?

Det gør den heller ikke.

Kontrolskolen på billedet ser ud til at ligge ud til en vej (?) med en port
i den ene ende og er vist af røde sten (?)

Landbrugskolen lå mere tilbagetrukket sammen med Husholdningsskolen - og de
var begge hvid-malede.

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 29-11-05 18:04

Jeg ved ikke hvordan skolerne kørte under krigen - var de måske
overtaget af besættelsesmagten. På eksamensbevis fra 1940 og
fortsættelseseksamensbevis 1941 er den samme bygning afbilledet- så det
har måske været en "krigsskole".

Hilsen
Anni

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-05 18:28

> [...]
> overtaget af besættelsesmagten. På eksamensbevis fra 1940 og
> fortsættelseseksamensbevis 1941 er den samme bygning afbilledet- så

Alt er muligt - men mit postkort er jo stemplet i 1930 - og det er jo noget
før krigen ?

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 29-11-05 20:29

I Trap Danmark, 4. udg. (1921) står, at kontrolskolen i Haslev er oprettet i
1914. Der står desværre ikke hvor i Haslev den lå.

Mvh
Svend-Erik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-05 22:08

Svend-Erik Lindberg skrev følgende på usenet:
> I Trap Danmark, 4. udg. (1921) står, at kontrolskolen i Haslev er
> oprettet i 1914. Der står desværre ikke hvor i Haslev den lå.
> Mvh
> Svend-Erik

Åh ja - Trap havde jeg ikke lige tænkt på

Jeg har Præstø Amt og Sorø Amt i 5. udgave fra 1954, og der står at
Kontrolskolen lå på Ringstedvej

Og ja - den oprettet 1914 og var der åbenbart stadig i 1954, hvor Trap er
udkommet i 5. udgave af Sorø Amt.

Så tak til dem, der har deltaget - jeg har fået løst "mit" problem

Jeg samler postkort fra Haslev, og de er sorteret efter gader og veje, så
jeg var lidt i tvivl om, hvor pokker jeg skulle placere Kontrolskolen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-11-05 09:40

Jan Vestergaard skrev:

> Jeg sidder med et postkort med et billede af
> "Kontrolskolen i Haslev"

Og så sidder jeg her og venter i spænding på at høre, hvad
mon en "Kontrolskole" i 1930'erne var for noget. Uddannede
den kontrollanter, kontrollerede den eleverne, eller noget
helt tredje? :·)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-05 12:03

Herluf Holdt, 3140 skrev følgende på usenet:
> Og så sidder jeg her og venter i spænding på at høre, hvad
> mon en "Kontrolskole" i 1930'erne var for noget. Uddannede
> den kontrollanter, kontrollerede den eleverne, eller noget
> helt tredje? :·)

Ja - det er - jeg har søgt lidt på Google - og der finder den nogle stykker
andre steder i landet - men jeg er ikke blevet helt klar over, hvad den
gjorde godt for

Men det kunne da være sjovt. at høre, hvis andre kender en "Kontrolskole" ?

Jeg har en del bøger om Haslev's historie, hvor der også er en del om
skolerne - men det er ikke lykkedes mig. at finde en "Kontrolskole" ?

Fra : Karen

Dato : 29-11-05 13:29

Det kunne være noget indenfor landbruget
mvh
Karen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-05 17:19

Karen skrev følgende på usenet:
> Det kunne være noget indenfor landbruget
> mvh Karen

Ja - det kunne det godt - og det stemmer også med Anni's forklaring - men
det ligner ikke landbrudsskolen ?