Sorteringsstation
Fra : ORR

Dato : 21-11-05 04:38

Hej i gruppen

På nogle klassebilleder fra min gamle skole er nogle af klasserne opstillet
foran en mur hvorpå der hænger et skilt med et Røde Kors symbol samt teksten
"Sorteringsstation".
Jeg ved ikke hvor gamle billederne er, men de er i hvert fald fra noget før
1957-59.
Desværre har jeg ikke selv kopi af billederne.

Er der nogen der ved hvad sådan en sorteringsstation er for noget??

På forhånd tak.

Fra : odg

Dato : 22-11-05 17:11

Under krigen stiftedes organisationen LAB - Landsforeningen til
Arbejdsløshedens Bekæmpelse. De arbejdsløse drog rundt til
husstandene og indsamlede "spild" - i dag ville vi nok kalde det
genbrug. Disse spildsamlere opererede helt op i 50´erne - og de havde
rundt omkring i landet "sorteringsstationer", hvor det indsamlede blev
sorteret til videre genanvendelse. Mon ikke det er en sådan, der har
været på skolen.
mvh
ole

Fra : ORR

Dato : 22-11-05 22:07

"odg" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Ole

Tak for dit svar.
Jo, jeg har selv haft den tanke at det måske kunne være til
indsamling/viderefordeling af f.eks. brugt tøj.

Selv husker jeg "spildemanden" som langt op 50'erne hentede køkkenaffald -
det blev vel brugt som foder til grise? - og blev samlet i en spand i
baggården. Spanden stod ved siden af de almindelige skraldespande og blev
tømt en gang om ugen.

Jeg vil søge lidt på nettet om LAB, måske finder jeg noget der.
Endnu en gang tak

ORR (også en Ole)