Skottenborg i Viborg
Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 17:06

Jeg lurer lidt på hvor navnet Skottenborg i Viborg kommer fra. Det skulle
være gaden fra Sct. Hans port og ud af. Vi har stadig gadenavnet
Skottenborg på stedet, men jeg har ikke på nettet kunne finde noget nærmere
om Sct. Hans Port (som også kaldtes Skottenborg Port).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 13-11-05 20:42

Hej Kurt.

Har du kigget på http://www.viborghistorie.dk.

Her findes også en leksikon-artikel om Skottenborg
http://www.viborghistorie.dk/post.asp?m=10&id=110

Mvh Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 16:35

Otto von Spreckelsens "Viborg bys gadenavne" skriver:

Skottenborg.
I gamle dage gaden uden for Sct. Hans Port. Navnet hidrører muligvis fra, at
der her har ligget et Skotteherberg. Som gade første gang i Viborg Købstads
Ligning for 1900.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 14:27

On Mon, 14 Nov 2005 16:35:24 +0100, Carsten Fischer wrote:

> [...]
> der her har ligget et Skotteherberg. Som gade første gang i Viborg Købstads

Jeg har godt set leksikonartiklen, som Jakob henviste til. i mellemtiden
har jeg fået svar i dk.kultur.sprog:

Navnet stammer fra det 17. århundrede hvor landet var
oversvømmet af skotske bissekræmmere, der rejste fra
marked til marked med deres kramkister.

De var ildeset af de fastboende og holdt til i billige
logihuse uden for byporten. De boede på en beværtning ved
Sct. Hans Port (Ll. Sct Hansgade) og dette sted fik navn
efter dem. Senere kom hele gaden til at hedde Skottenborg.

(Lidt mindre)Frit efter bogen: Rundt i gaderne, Bjarne Alsinger.

Det var næsten bedre end jeg havde turdet håbe på. Jeg pusler med navnet
"Skottenborg Whiskylaug" for det nye laug her i byen