Vindue i osteforetning i gamle dage
Fra : ST

Dato : 13-11-05 07:23

Jeg arbejder på et plejehjem, og forleden dag hvor det regnede meget og
vand løb ned ad ruden kom vi til at tale om osteforretninger på
Amagerbrogade og kunne alle huske at der løb vand ned ad ruden på
indersiden. Men hvad var formålet med det? Vi gættede på at det kølede
rummet ned eller at det øgede luftfugtigheden.
Jeg lovede at undersøge sagen, kan nogen her hjælpe?
mvh Susanne

Fra : J.KO

Dato : 13-11-05 09:45

"ST" <threms@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rummet ned eller at det øgede luftfugtigheden.
> Jeg lovede at undersøge sagen, kan nogen her hjælpe?
Formålet var begge de nævnte forslag.

Mvh.
J,KO

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 13-11-05 11:14

Hej
Det er som du skriver at det kølede og hævede fugtigheden.
Vinduerne var derfor ikke til at se ind af, så man måtte ind i forretningen
for at se på varerne.
Men det blev faktisk forbudt til sidst da man fandt ud af at vandet faktisk
indeholdt en del bakterier som var skadelige.
Den sidste osteforretning på Amagerbrogade lå midt mellem Smyrnavej og
Rodosvej.
Mekanismen til vandet ver faktisk ikke fjernet mange år efter den blev
stoppet.
Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Gitte S

Dato : 17-11-05 08:28

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er som du skriver at det kølede og hævede fugtigheden.

Kan det mon også have haft en lugtfjernende effekt ?? Jeg kom til at tænke
på det gamle husråd om, at en rindende vandhane skulle tage den værste lugt,
når man skræller løg.

> Men det blev faktisk forbudt til sidst da man fandt ud af at vandet
> faktisk indeholdt en del bakterier som var skadelige.

Det er vel egentlig ikke så forfærdelig længe siden man brugte det - eller
husker jeg helt forkert, når jeg synes jeg kan huske at have set et
ostehandlervinude med silende vand i Lyngby Hovedgade i slutningen af
1980'erne ??

Gitte

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 17-11-05 10:30

Hej
Ja det var en af bieffekterne af det rindende vand. Det virker faktisk. Men
jeg har altid hørt at det var for at ostene ikke kunne tåle at tørre ud. det
var jo også sådan at nogle af forretningerne kun brugte vandet i visse
perioder af året, det kan jeg huske fra den ostebutik der lå i
Kastruplundgade i Kastrup på amager, der hvor Danhotel er bygget.
Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Poul Andersen

Dato : 24-11-05 15:40

"ST" <threms@email.dk> skrev i en meddelelse
>. Men hvad var formålet med det? Vi gættede på at det kølede rummet ned
>eller at det øgede luftfugtigheden.

En af fordelene ved omtalte vinduer var faktisk også, at fluerne ikke satte
sig på indersiden af ruden, og ødelagde "udstillingen".

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Fjern dyret fra min emailadresse ved direkte henvendelse

Fra : John Vedsegaard

Dato : 29-11-05 02:28

> [...]
> rummet ned eller at det øgede luftfugtigheden.
> Jeg lovede at undersøge sagen, kan nogen her hjælpe?

For nogle år siden havde jeg en samtale med en gammel ostehandler om netop
denne sag.

Desværrer er han nu død, men var den gang ejer af "Helges Ost" på Lyngby
Hovedgade (forretningen eksistere stadig).

Årsagen til at man havde vand løbende ned af vinduet er: Det forhindre fedt
fra ostene i at sætte sig på glasset. Fedtet ville ellers hurtigt få vinduet
til at se ud som om det aldrig blev pudset.

Når det ikke mere anvendes, er det nok mest på grund af prisen på vand. Man
brugte nemlig ikke det samme vand hele tiden, det var altid friskt vand fra
hanen.

John Vedsegaard