Øksemorderen?
Fra : HC

Dato : 06-10-05 18:33

Hejsa.

Jeg har søgt nettet tyndt efter information om en forbryder som jeg har hørt
om fra min far.

Han skulle have slagtet tykke damer under besættelsen - så han havde kød at
sælge i hans slagterhandel.

Navnet på forretningen, vedkommende, ofrene, eller gaden hvorpå forretningen
skulle have ligget er mig ukendt.

Nogen der har hørt om noget lignende, og kender historien?

--
Best regards,
Hans Christian Vang

Cool Comics
hcvang@coolcomics.dk
www.coolcomics.dk

Fra : HC

Dato : 07-10-05 13:14

Det er muligt han blev kaldt for KadaverSlagteren?

ingen hjælp at hente?

HC

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-05 22:45

"HC" <admin@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forretningen skulle have ligget er mig ukendt.
>
> Nogen der har hørt om noget lignende, og kender historien?

Det lyder nu mere som filmen "De grønne slagtere"

Mvh.Bodil.

Fra : HC

Dato : 08-10-05 10:54

> Det lyder nu mere som filmen "De grønne slagtere"

Det er absolut ikke den.

Det foregik under krigen - pga. kødmangelen... han har vel skulle holde hans
forretning igang *G*

HC

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 08-10-05 15:25

Scripsit HC:

> Jeg har søgt nettet tyndt efter information om en forbryder som jeg
> har hørt om fra min far.
>
> Han skulle have slagtet tykke damer under besættelsen - så han
> havde kød at sælge i hans slagterhandel.

Det lyder som en klassisk vandrehistorie, og jeg mindes ikke lige
nogen eksempler fra Danmark eller så sent som 2. Verdenskrig. Derimod
havde Tyskland et par eksempler i mellemkrigstiden:

Fritz Haarmann 1879-1925 Hannover
Georg Karl Grossmann ?-1921 Berlin

Klassikeren er vel Sweeny Todd ...

Lars Erik Bryld

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 12-10-05 00:33

Script:

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Scripsit HC:

Prøv at spørge på Politimuseet email polmus@get2net.dk eller tlf. 35 36 88
88 (hjemmeside www.politimuseum.dk), hvor jeg lige har været inde til en
rundvisning. Her er en frisk 85-årig fhv. politimand, som har været med til
det hele i København, og som vel at mærke kan huske det hele. En sjælden
humoristisk gut, som var god for mange saftige historier - og naturligvis
også om de klassiske kriminalhistorier fra Hovedstaden. Men det er jo
sæ'føli' ikke sikkert at øksemorderen kom fra København!?

mvh. Morten Møller Hansen

Fra : Jørgen

Dato : 12-10-05 15:45

HC skrev:
> [...]
> skulle have ligget er mig ukendt.
>
> Nogen der har hørt om noget lignende, og kender historien?

Jeg tror der er tale om sønnen fra Nykøbing M. slagteri, som havde slået
en pige ihjel, ikke for at sælge.
Det bisare bestod i at han tilbød at følge en ansat hjem, der havde
arbejdet over og som var bange for at gå hjem pga. af mordet, så sønnen
tilbød at følge hende hjem inden han blev arresteret. Pigen blev ikke
myrdet.

Jørgen O

Fra : Peter Weis

Dato : 12-10-05 16:28

HC wrote:

> Han skulle have slagtet tykke damer under besættelsen - så han havde kød at
> sælge i hans slagterhandel.

Jeg har lige snakket med arvetanten ... hun er slagterdatter og stod
selv i kødbyen i slutningen af krigen. Hun har aldrig hørt om historien.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 23:14

Peter Weis wrote:

> Jeg har lige snakket med arvetanten ... hun er slagterdatter og stod
> selv i kødbyen i slutningen af krigen. Hun har aldrig hørt om historien.
>
> mvh
> Peter

Arvetanter er ikke dårligt at have - men man skal vare sig gevaldigt for
at slå dem ihjel - for så fordufter arven.

Jeg er nu osse mest tilbøjelig til at tro det er en vandrehistorie - en
"urban legend" - noget som Dansk folkemindesamlig (ikke Da.
Folkeantiparti) interesserer sig for. Det kunne oven i købet hænde de
havde noget på sagen - spørg og de blir lykkelige.
Hils gerne fra mig - det kan hænde jeg huskes endnu derinde.

Børge

Fra : Jørgen

Dato : 13-10-05 08:44

børge askholm skrev:

> Jeg er nu osse mest tilbøjelig til at tro det er en vandrehistorie -
> Børge

Jeg læste om sagen en gang i 50erne, jeg tror det var i en af
politikkens bøger.
Der var omtalt flere sager bl. a. "den borende X".
Det er en virkelig hændelse, men den er blevet fordrejet, det var ikke
for at få kød til butikken.
Jeg læste det grundig dengang da jeg selv er fra Nykøbing M.

Jørgen O

Fra : Hanne Christensen

Dato : 13-10-05 11:11

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få kød til butikken.
> Jeg læste det grundig dengang da jeg selv er fra Nykøbing M.

Tænker du på "Femti danske kriminalsager fra vor tid" fra Politikens
dokumentarserie? Udover "det borende X" er der også fra 1931
"Belvederemorderen, der slap billigt". Sagen omhandler en sømand, der i
hidsighed slog eller kvalte sin kæreste og parterede hende. Ligdelene blev
smidt i Kastelsgraven og ved Belvedere-kloaken ved H. C. Ørstedsværket. Hans
forsvarer fik overbevist retten om, at der ikke var forsæt, kun
uagtsomhed,eftersom kæresten var svagelig. Dommen blev 18 måneders
forbedringshusarbejde.
mvh
Hanne

Fra : Ingolf Andersen

Dato : 31-10-05 01:00

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-10-05 01:42

"HC" <admin@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> Han skulle have slagtet tykke damer under besættelsen - så han havde kød
> at sælge i hans slagterhandel.

Det er antagelig en vandrehistorie, netop som følge af kødmanglen efter
krigen og som i genfortællingen rettede sig mod det lokalkendte - i mangel
af reel viden.

> Nogen der har hørt om noget lignende, og kender historien?

Ja, min stedmoder fortalte om en slagter i Skævinge (hvor hun nu var fra)
som af vanvare havde lagt en hånd med en diamantring i sit vindue - og
dermed blev opdaget og taget i forvaring - en historie der godt kan sætte
fantasien i gang hos en purk på 7-8 år der midt i forrige århundrede.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-05 09:25

Prøv at søge via Morsø Folkeblad.
Der blev begået et øksemord af sønnen til direktøren for slagteriet i
nykøbing M
jeg mener det var under krigen og der var mørklægning. I hvert fald
var der en ansat der ikke turde gå alene hjem efter overarbejde,
direktøren søn tilbød at følge hende hjem, det var morderen.
Har bl. a. læst om det i en af politikkens bøger.

Jørgen O

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-10-05 12:29

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at søge via Morsø Folkeblad.

Den historie fra Mors er sikkert rigtig nok, men har formentlig ikke andet
med det oprindelige spørgsmål at gøre, end at den kan være ansporing til
vandrehistorierne.

Sådanne har meget bekendt en evne til proportionalt at skifte indhold med
antallet af led den har vandret igennem - jf. fjeren, der ente med at blive
til 5 hele høns )

Fra : baertel

Dato : 05-11-05 12:50

Poul Erik Jensen wrote:
> "Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse
>
> .... - jf. fjeren, der ente med at blive
> til 5 hele høns )

Det er da bedre en 10 halve kyllinger, ik !?

Undskyld
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-11-05 19:29

"baertel" <baertel@hlaug.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da bedre en 10 halve kyllinger, ik !?

Det kommer an på om de skal i dynen eller skrutten )

Nå, ja ...