Århus Domkirke - Døre i 15 meters højde?
Fra : Poul Ingwersen

Dato : 20-09-05 12:08

Hej Alle,

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med at løse et lille mysterie.

Min lillsøster og jeg var for et stykke tid siden på gåtur omkring
domkirken, og lagde mærke til at der udvendigt i stor højde var
dørlignende strukturer.

Vi kom til at diskutere hvad det kunne være, og forslag som skodder,
lasteluger eller døre til de lokale spøgelser kom på bordet.

Er der nogen der kender deres egentlige funktion, og kan beskrive den
her i gruppen?

Mange tak
Poul & Louise

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-09-05 13:10

Poul Ingwersen skrev blandt andet:

> [...]
> dørlignende strukturer.

> Er der nogen der kender deres egentlige funktion, og kan beskrive

Hvor på kirken sidder mysterierne? Prøv evt. at finde et billede via
Google, kast et link ind til os og beskriv nærmere. Hvor højt oppe
cirka er fx 'stor højde'?

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste portaler er www.grandts.dk - nu med indhold!

Fra : Poul Ingwersen

Dato : 21-09-05 08:19

Hej Jørgen,

Det bedste billede jeg har kunne finde er forsidebilledet på
http://www.aarhus-domkirke.dk/

"Dørene" sidder i højre side af kirken.

Jeg vil prøve at tage ned i byen i dag, og finde ud af præcis hvor de
er placeret på billedet - det er den rigtge side.

Poul

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-09-05 15:26

Poul Ingwersen skrev:

>"Dørene" sidder i højre side af kirken.

Mener du sådan nogle som du ser ca. halvejs oppe på tårnet her?

http://huse-i-naestved.dk/sct_peder/taarn2.html

http://huse-i-naestved.dk/sct_peder/taarn1.html

De hedder blændinger og er en meget anvendt dekoration i
middelalderlig, mest gotisk, kirkearkitektur. Deres funktion er at
bryde en kedelig murflade og få den til at virke lettere.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Poul Ingwersen

Dato : 22-09-05 09:28

> Mener du sådan nogle som du ser ca. halvejs oppe på tårnet her?
>
> http://huse-i-naestved.dk/sct_peder/taarn2.html
>
> http://huse-i-naestved.dk/sct_peder/taarn1.html

Akkurat.

Er de altid muret til? Jeg mener det så ud som om der var skodder for,
men øjet har det jo med at snyde.

Er der nogen der måske har andre eksempler?

Mange tak for hjælpen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-09-05 23:25

"Poul Ingwersen" <poi@landscentret.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Akkurat.

Er de altid muret til? Jeg mener det så ud som om der var skodder for,

Tror I ikke, at det kan have været skoddede vinduer i tidligere tider,
da man anvendte kirketårnet i krigstider?

Mvh.Bodil.

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 25-09-05 15:54

Jeg mener at kunne huske - det er mange år siden, jeg har været i Århus
domkirke - at der inde i kirken er nogle modeller af, hvordan kirken har set
ud igennem tiden. Måske kan man ved at se på modellerne få svar på, hvad
"blændingerne" har været brugt til.

Hilsen Allan

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43332f3d$0$237$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 17:59

Tina & Allan Fosborg wrote:
> [...]
> ud igennem tiden. Måske kan man ved at se på modellerne få svar på, hvad

Er der ingen der har tænkt på det forunderlige værk "Danmarks Kirker"
som Nationalmuseet udsender (og har gjort siden jeg mener ca 1935). Jeg
husker ikke præcist om Århus Amt er med der endnu, men er det er der med
garanti en forklaring dér.

Børge

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-09-05 16:08

børge askholm skrev blandt andet:

Tina & Allan Fosborg wrote:
> [...]
> set ud igennem tiden. (...)

Er der ingen der har tænkt på det forunderlige værk "Danmarks Kirker"

Ikke jeg. Er det ellers godt at tænke på?

Fra : Bodil Madsen

Dato : 29-09-05 23:07

Ja, det er det. Det kan nemlig undertiden bruges i slægtsforskning. Anerne
kan være begravet inde i kirken. Epitaphier på væggene, gravsten i gulvet.
De kan f. eks. have foræret en lysarm til kirken, ridset i kirkebænken
o.s.v.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen