Ratheaksvej, københavn
Fra : Evald Adamsen

Dato : 14-09-05 23:04

Hej
På et gammel postkort fra 1912 har jeg fundet adressen
Ratheaksvej 6, København V.
Jeg synes ikke umiddelbart at gadenavnet virker logisk
Har den eksisteret med denne stavemåde ??
Kan man evt. se hvem der boede på adressen ?

Evald
adamsen@klarupnet.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-09-05 23:07

"Evald Adamsen" skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg synes ikke umiddelbart at gadenavnet virker logisk
> Har den eksisteret med denne stavemåde ??
> Kan man evt. se hvem der boede på adressen ?

Der er helt sikkert en vej, der hedder Rathsacksvej. du mangler et - s -
i midten og så skal der ikke noget -e- i. Man ville kunne finde ud af,
hvem der har boet der, hvis man kan komme til at se i en folketælling
f.eks. inde på Landsarkivet.

Men om man kan få lov at kigge i een fra det rigtige årstal, må der være
andre, der ved mere om, end jeg.

Venlig hilsen Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-09-05 23:59

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> [...]
> i en folketælling f.eks. inde på Landsarkivet.
>
> Men om man kan få lov at kigge i een fra det rigtige årstal, må der

Ja, måske en ovre fra den der gruppe, du ved nok ...

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste portaler er www.grandts.dk - nu med indhold!

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-09-05 22:55

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> Ja, måske en ovre fra den der gruppe, du ved nok ...

Hviskende: ja ja - ti hi.

Og helt seriøst, så mener jeg skam at "den der gruppe" er god, og jeg
har haft mange fine ting ud af at bruge den i de sidste 5 år.

Hilsen Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-09-05 23:57

"Evald Adamsen" <adamsen@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ratheaksvej 6, København V.

Det må som Ruth skriver være Rathsacksvej på Frederiksberg. Navngivet 1879
efter Handelsgartner og kommunalpolitikker Carl Chr. Rathsack, der allerede
i 1857 udstykkede sin gartnerjord ved hjørnet af Gl. kongevej og Falkoner
Alle til villabebyggelse.

> Kan man evt. se hvem der boede på adressen ?

Kik i KRAK, der i 66 fortæller at villaen var ejet af sammenslutningen af
københavnske sygekasser og husede sygekassen Lykkesholm og Svend Hagensdorf
boede på 2. sal.

FT 1911 eller 1916 på RA kunne måske også afslører beboerne dengang.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-09-05 23:04

"Poul Erik Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
Hagensdorf
> boede på 2. sal.
>
> FT 1911 eller 1916 på RA kunne måske også afslører beboerne dengang.

Jah, det kunne da være interessant at finde ud af.

Og noget andet - er der nogen der kan sige mig, hvordan det ligger med
navnet på den gård, som også lå dér, hvor gartnerjorden blev udstykket?
Hed den Fasan-gaarden? Men den var vist endnu ikke udstykket i 1905.

Og kan navnet "Falkonér - " også føres tilbage til en ejendom?

Hilsen Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-09-05 23:56

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også lå dér, hvor gartnerjorden blev udstykket?
> Hed den Fasan-gaarden?
> Men den var vist endnu ikke udstykket i 1905.

Der ligger en gård der der hedder Frydendal, men om det var Gartnerens,
eller om der var andre ejendomme lige der er lidt svært at se på de kort jeg
har.

> Og kan navnet "Falkonér - " også føres tilbage til en ejendom?

Ja, i allehøjeste grad.
Falkonérgaarden, der lå på den østlige side af Falkoner Allé (bysiden) vis à
vis Mariendal, med jorde på Frederiksberg-siden af Ågade ved Jagtvej.
Falkonérgaarden var anlagt o.1670 af Christian V til brug for opdræt af
falke til jagtbrug. Falkeholdet ophørte i 1810.

Fra : Peter Weis

Dato : 16-09-05 15:53

Poul Erik Jensen wrote:

> Der ligger en gård der der hedder Frydendal, men om det var Gartnerens,
> eller om der var andre ejendomme lige der er lidt svært at se på de kort jeg
> har.

En af ejendommene på Gl. Kongevej mellem Ratsachsvej og Falkoner allé
hedder så vidt jeg husker stadig Frydendal, og der ligger også en
restaurant med navnet Frydendal på pågældende strækning.

mvh
Peter

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-09-05 23:33

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
> En af ejendommene på Gl. Kongevej mellem Ratsachsvej
> og Falkoner allé hedder så vidt jeg husker stadig Frydendal,

Jo, Frydendal lå også tydeligt på kortet midt i området og der er flere
navne afledt heraf. Det var om det var den der var gartnerens, eller om der
lå flere lige deromkring.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 15-09-05 23:23

On Thu, 15 Sep 2005 00:04:19 +0200, "Evald Adamsen"
<adamsen@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
>Jeg synes ikke umiddelbart at gadenavnet virker logisk
>Har den eksisteret med denne stavemåde ??
>Kan man evt. se hvem der boede på adressen ?

Ratsacksvej går som en sidegade til Gl. Kongevej parallelt med
Falkoner alle så at sige "bagom" den gamle Frederiksberg Station.

Nr. 6 her sikkert været i den ende der vender mod Gl. Kongevej.

Venligst
John