"Kalkgården"
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-09-05 21:28

Jeg har flere gange tænkt på, at "Kalkgården" da vist aldrig blev nævnt
i den åbenbart helt legendariske tråd om traktørsteder. "Kalkgården"
ligger ved den vej, som ovenfor "Hestetangsvejen" fører til
Terkelskoven.

Hele området fra "Kalkgården" og ned over bakkedragene langs åen er et
forunderligt sted. Jeg kørte af og til mine forældre ud til
"Kalkgården", hvor man kunne sidde og drikke eftermiddagskaffe med
hjemmebagt kage om søndagen. Vi kom der som regel, når hele haven var
fuld af blomstrende syrener.

En gang så jeg en hel flok af malere med deres stafelier og malerkasser
gå ud gennem baghaven for at fordele sig i det dejlige landskab efter at
have indtaget deres frokost på "Kalkgården".

Og nu vil jeg så spørge, om der er nogen der ved, hvor tidligt der var
traktørsted og ikke bare bondegård. Er der nogen der har lidt historie
om "Kalkgården"?

Man kan køre i 1. el. 2. gear ned i dalbunden og passerer over broen,
hvor de to vandmøller har ligget, og så kommer man op på den anden side
og køre højt over den store grusgrav, hvor der blev indrettet en drive
in-bio. Men hvor lå den eller de kalkgrave, som også skulle have været
der?

Hvor længe er det siden, vandmøllerne var i gang?

Ruth

Fra : H. J. Mygind

Dato : 13-09-05 22:49

Hej Ruth

Her et link som måske kan dig et hint?

http://www.fnv.dk/artikler/fnvart07.php

H J Mygind

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-09-05 16:13

H. J. Mygind skrev:
> Hej Ruth
> Her et link som måske kan dig et hint?
> http://www.fnv.dk/artikler/fnvart07.php

Det var da et godt link til en god side (fra FNV - Foreningen
Naturparkens Venner).

Kalkgården var mål for mange af mine cykelture fra Frederiksberg
i slutningen af 1970'erne og starten af 1980'erne. Allerede
dengang synes jeg at frk. Jacobsen var en ældre, men aktiv dame.
Heldigvis havde hun hjælp til serveringen af en yngre pige på de
travle søndage. Jeg lagde også mærke til de opsatte avisartikler
med protester mod den planlagte Ring B5. Og så hang der de
dejlige litografier af Lars Swane overalt.

Nå, men det hele står jo på den side. Og jeg kan lige tilføje at
det ser ud til at det kalkbrud, der nævnes flere steder, simpelthen
må være identisk med den grusgrav, hvor 'drive-in-biografen' ligger.
Sådan ser det i hvert fald ud ifølge et geologisk kort fra 1935.
(Der står "kalkværk" og det ligger ved Nymølle, men det er ikke
helt tydeligt.)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-09-05 21:45

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Det var da et godt link til en god side (fra FNV - Foreningen
> Naturparkens Venner).

Nåe, det er dét det betyder.

> [...]
> med protester mod den planlagte Ring B5. Og så hang der de
> dejlige litografier af Lars Swane overalt.

Javel, så der er andre her i gruppen, som også har set det altsammen den
gang.
Hyggeligt at have de minder fælles med andre.

> [...]
> Sådan ser det i hvert fald ud ifølge et geologisk kort fra 1935.
> (Der står "kalkværk" og det ligger ved Nymølle, men det er ikke

Ja, det kan da godt være, jeg bliver nødt til at gå ind på, at
grusgraven i virkeligheden var "kalkværket".

Tak for svaret.

Med venlig hilsen

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-09-05 21:36

"H. J. Mygind" skrev i en meddelelse
> Hej Ruth
>

> Her et link som måske kan dig et hint?
>
> http://www.fnv.dk/artikler/fnvart07.php

Iiih tusind tak! Det er meget længe siden nogen har svaret med et link,
som jeg er blevet så glad for. Dejlige billeder, dejlig tekst med fine
oplysninger både vedrørende mine egne oplevelser på stedet og vedr. hvad
min far har fortalt om, da han og hans venner inde fra Østerbro i
1930'erne cyklede derud i weekenderne.

Hvor er der dog mange ting med, som jeg glæder mig til at nærlæse.

Med venlige hilsener

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-09-05 15:08

Hej Sven

Du må bare klikke på den adresse som denne Mygind sender med. Lad mig
endelig vide, hvis du ikke får noget ud af det.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 15-09-05 23:23

On Tue, 13 Sep 2005 22:27:54 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>i den åbenbart helt legendariske tråd om traktørsteder. "Kalkgården"
>ligger ved den vej, som ovenfor "Hestetangsvejen" fører til

Jeg husker så udemærket Kalkgården; vi stoppede af og til vore cykler,
som spejdere på vej på weekend, og fik en is.

Men det er faktisk ikke så længe siden jeg læste en større artikel om
stedet. Ganske rigtigt at det var et traktørsted med en del
stamkunder, og det var i høj grad samlingssted for kunstmalere, måske
en sammenslutning?

Artiklen var vist i anledning af at den sidste af familien - var det
en ældre frøken og datter - havde solgt/opgivet stedet...?

Farum Lokalarkiv må ku' hjælpe....

Venligst
John