Koppelhuse
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-09-05 20:55

Mens denne gruppe endnu eksisterer vil jeg lige stille et
lokalspørgsmål:

Det drejer sig om området om Regstrup stationsby, som er næste station
efter Holbæk, når man kører mod Kalundborg. Når man var stået af toget i
Regstrup, gik man for at komme til min morfars bopæl over en nydelig
lille bro og videre ad landevejen. Kort efter var der en sidevej med et
skilt, som pegede i sidevejens retning.

Det ejendommelige ved dette skilt var/er, at det ikke er et skilt med et
vejnavn, heller ikke et bynavn. På skiltet står "Kobbelhuse". Går du ned
ad vejen til den ender, står der et lignende skilt med påsktiften
"Regstruphuse". Hele min barndom, og også længe efter, undrede jeg mig
over navnet "Kobbelhuse". Jeg har aldrig hørt tale om noget som hed
"Kobbel - " som stednavn.

Er der nogen der kan skaffe mig en forklaring?

Ruth

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-09-05 22:54

Ruth Nielsen wrote:
> Mens denne gruppe endnu eksisterer vil jeg lige stille et
> lokalspørgsmål:

Aner jeg en form for ironi eller kynisme.
Så lad os lige få nogle ting på det rene.
Denne gruppe vil formentlig også eksistere om fem år. Det afhænger helt
af brugerne. Det bliver i så fald efter princippet: Sidste mand slukker
lyset.
Lad os får en anden ting på det rene. Der er ikke nogen enkeltpersoner
der alene kan træffe en beslutning om nedlæggelse af gruppen, end ikke
brugerne kan træffe den afgørelse, højst henstille, og så længe der er
brugere der mener gruppen har en berettigelse så forbliver den intakt.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-09-05 00:29

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Regstruphuse". Hele min barndom, og også længe efter,
> undrede jeg mig over navnet "Kobbelhuse".

Det er en samling huse der findes på stedet.

Det kan findes på kort i dag.

Så vidt jeg kan se er det et par-tre huse, der ligger nv for vejen der går
ned til Regstrup Enghave og Regstruphuse er sikkert dem der ligger ved
vejens begyndelse.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-09-05 21:58

"Poul Erik Jensen" skrev i en meddelelse

> Det er en samling huse der findes på stedet.
>
> Det kan findes på kort i dag.

Jeg må prøve at få skaffet mig et kort, som er i bare lidt større
målestok, end det, jeg har.

> Så vidt jeg kan se er det et par-tre huse, der ligger nv for vejen der
går
> ned til Regstrup Enghave og Regstruphuse er sikkert dem der ligger ved
> vejens begyndelse.

Aha, navnet "Regstrup Enghave" er helt nyt for mig. Jeg kender ellers
dem, som i 1950'erne til omkring 1980 boede i et hus kaldet "Engbakken".
Det lå, hvor man kom op fra viadukten, hvis man var på vej fra stationen
til Løvenborg.

Og ja Regstruphuse må være de få huse i den anden ende af vejen.

Tak skal du have.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : HMH

Dato : 14-09-05 07:59

Jeg har aldrig hørt tale om noget som hed
> "Kobbel - " som stednavn.

Jeg kender ordet Kobbelgaard som efternavn - der må jo være noget med det
Kobbel?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-09-05 08:48

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> undrede jeg mig over navnet "Kobbelhuse". Jeg har aldrig hørt tale
> om noget som hed "Kobbel - " som stednavn.

Stednavneordbogen (1994) har ingen direkte forklaring på
stednavne med "-kobbel-" eller "-koppel-", men der er et enkelt
eksempel (fra Assenskanten) på et andet navn:
*Koppenbjerg* ¤1509 Koppelbiergsdal [...] Forleddet kommer
af substantivet kobbel 'indhegning, indhegnet mark'.

Jeg mener at have set navne på diverse småskove og hegn
andre steder i landet, vistnok i Sønderjylland, som ender på
'-koppel'. Kan det tænkes at sådan en indhegning ved Regstrup
har lagt navn til "Kobbelhuse"?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-09-05 22:22

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> *Koppenbjerg* ¤1509 Koppelbiergsdal [...] Forleddet kommer
> af substantivet kobbel 'indhegning, indhegnet mark'.

Joh tak - det kan jo godt være noget af det samme som HMH nævner om at
han kender efternavnet Kobbelgaard. Så kunne man jo også have kaldt en
lille klynge huse for Kobbelhuse.

> Jeg mener at have set navne på diverse småskove og hegn
> andre steder i landet, vistnok i Sønderjylland, som ender på
> '-koppel'. Kan det tænkes at sådan en indhegning ved Regstrup
> har lagt navn til "Kobbelhuse"?

Ja, det er nok den mest sandsynlige mulighed. Så kan jeg ikke lade være
med at sætte en indhegning til dyr i forbindelse med udtrykket "Et
kobbel hunde". Og måske endnu mere det dejlige maleri fra Lindenborg
Kro. Jeg husker ikke navnet på maleren, men hed det ikke "Et kobbel
heste udenfor en kro", eller hed det noget med postillionen, som står
der med sit posthorn?

Tak til Jer begge, fordi I i hvert fald kan koble enten -koppel
eller -kobbel til noget med gaard. Det giver lidt at tænke videre over.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 23:58

On Wed, 14 Sep 2005 09:48:02 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> andre steder i landet, vistnok i Sønderjylland, som ender på
> '-koppel'. Kan det tænkes at sådan en indhegning ved Regstrup

Der er da noget der hedder Bøffelkoppel dernede, så din forklaring holder
sikkert vand. Jeg orker ikke at slå op i "Ordbog over det danske sprog",
men hvis der fortsat næres tvivl om den rette forklaring, må jeg jo ofre
mig
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-11-05 18:47

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]

sprog",
> men hvis der fortsat næres tvivl om den rette forklaring, må jeg jo

Neej - det passer jo nok, at der en gang kan have været en indhegning
nede for enden af Koppelhusevejen. Så der er nok ikke tvivl mere. Ellers
tak for tilbudet om at slå op en gang mere.

Men skulle der ligge noget der hedder "Bøffelkoppel" nede på
Regstrup-egnen? Hvor omtrent ligger det så, for det var dog et skægt
navn. Mon ordet "bøffel" er gammelt i det danske sprog?

Hilsen Ruth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-11-05 19:46

Ruth Nielsen skrev:

> Men skulle der ligge noget der hedder "Bøffelkoppel" nede på
> Regstrup-egnen? Hvor omtrent ligger det så, for det var dog
> et skægt navn. Mon ordet "bøffel" er gammelt i det danske sprog?

Jeg tror Kurt tænker på de mange 'kobbel'er og 'koppel'er
nede i Sønderjylland, som jeg hentydede til tidligere. Der
ligger fx en "Bøffelkobbel" og en "Kobbelskov" på Sundeved,
og en "Folekobbel" på Broager Land.

Det eneste stednavn med hentydning til kvæg, jeg kan se
(foruden det nævnte "Kobbelhuse") nær Regstrup, er "Kohave"
i den lille skov Kildeskov ved Løvenborg. (Der er en bakke ved
navn Karlsbjerg i denne skov.)

--
'rluf :·)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-11-05 23:33

> Jeg tror Kurt tænker på de mange 'kobbel'er og 'koppel'er
> nede i Sønderjylland, som jeg hentydede til tidligere. Der
> ligger fx en "Bøffelkobbel"

Oh ja, det har jeg fundet tæt på Dybbøl.

>og en "Kobbelskov" på Sundeved,
> og en "Folekobbel" på Broager Land.

Hm ja, der er en del dernede.

> Det eneste stednavn med hentydning til kvæg, jeg kan se
> (foruden det nævnte "Kobbelhuse") nær Regstrup, er "Kohave"
> i den lille skov Kildeskov ved Løvenborg. (Der er en bakke ved
> navn Karlsbjerg i denne skov.)

Ja, jeg ved der er en kilde i skoven ved Løvenborg, derudover mangler
jeg et kort i større målestok til at se de andre stednavne. En bakke ved
navn Karlsbjerg, synes jeg ikke min mor har nævnt, men hun har da talt
om en bakke, hvor de gik hen og trillede hårdkogte æg ned ad til Påske.
Og det var netop i skoven som hørte til Løvenborg.

Ruth