Symbolmættet skrivebord på Koldinghus Muse~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-09-05 11:27

Hej alle

På "Museet på Koldinghus" findes et interessant skrivebord
(mus.nr. 15931) med en hel masse symboler. Med en overdel
som er båret af to elefanter, øverst forsynet med to drager,
initialerne J.H.T., samt en mystisk inskription i sanskrit/telugu.
Desuden er der løver flere steder, - alt i alt et spændende møbel
i en sammensat stil, som diplomatisk kan kaldes "historicisme".

Grunden til at jeg tager tråden op i denne gruppe, er at der er
et par ubesvarede spørgsmål. Vi har fået at vide at møblet er
fremstillet på bestilling på A.L. Johansens møbelfabrik i Kolding
til Kolding-købmanden, agent J.H. Thislund. Manden bag de to
elefanter hedder - ifølge signatur fra 1886 under elefanternes
maver - N.M. Audsöe.

Hvor har kolding-fabrikanten fundet forlæggene til de mange
udsmykninger og sanskrit-inskriptionen på møblet?

Jeg har kigget i Krak's blaa Bog fra 1929. Her nævnes
[citat]:
Fabrikant I.C. Johansen, født 10. Maj 1864 i Kolding;
Søn af Snedkermester A.L. Johansen (død 1917) og
Hustru Margrethe f. Sørensen (død 1894); gift (2. April
1898) m. Elise J. f. 20. Maj 1872 i Kolding, Datter af
Grosserer C.S. Borch (død 1917) og Hustru Theresia f.
Müller (død 1910).
Uddannet i Faderens Forretning, hos Maple & Co. i
London, paa Polyteknicum i Stuttgart og paa
Kunstakademiet i Kbhvn. Indehaver af Firmaet A.L.
Johansen & Søn, fra 1890 med Faderen og fra 1903
sammen med Broderen, Aage F. Johansen.
Formand for Frimurerlogen i Kolding; Formand for
"Foreningen Dansk Arbejde", Kolding [...]

Dette citat fra Krak er blot for at prøve at dokumentere at
det /kunne/ være denne søn af A.L. Johansen, som havde
hjembragt inspiration og forlæg til nogle af de mange
udsmykninger på dette bestillingsarbejde.

Hele tråden om dette spændende skrivebord begyndte (lidt
off-topic) i dk.kultur.sprog 19. august 2005 med dette indlæg
i tråden "Sidste års Obese":

Læs hele tråden. Der er meget i den om tydningen af den mærkelige
inskription, m.m.

Her er link til billederne 57 og 58 fra gruppen dk.kultur.sprog's
årsmøde (Obese) i Kolding 2004:
http://obese.dk/obese5/o5nb_14.htm
http://obese.dk/obese5/o5nb_15.htm

Håber at der er andre, som finder dette interessant, og måske
kan bidrage med mere.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 15-09-05 23:23

On Fri, 9 Sep 2005 12:27:00 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>maver - N.M. Audsöe.
>
>Hvor har kolding-fabrikanten fundet forlæggene til de mange
>udsmykninger og sanskrit-inskriptionen på møblet?

Jeg ville gætte på at JHT - i lighed med mange af sine samtidige -
måske havde part i skibe, der var sendt ud for at skaffe krydderier
etc. fra disse eksotiske egne "østen for..."

Måske har Audsøe været hans kaptajn ombord, og hjembragt elefanterne?

Venligst
John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-09-05 22:27

John Drage Thomsen skrev:

> [...]
> etc. fra disse eksotiske egne "østen for..."

> Måske har Audsøe været hans kaptajn ombord, og hjembragt

Det var jo også vores første tanke - *før* vi kendte til årstallet
1886 - at møblet stammede fra "Den florissante handelsperiode",
altså tiden fra 1750 til 1807, hvor der var en verdensomspændende
højkonjunktur for handel og søfart under dansk flag. Men dette
blev jo dementeret i svaret fra museumsinspektør Vivi Jensen fra
"Museet på Koldinghus" (i den tråd, jeg linkede til i mit indlæg).

Min teori er at det var snedkermester A.L. Johansens *søn*,
I.C. Johansen, som hjembragte inspirationen til flere af detaljerne
på bestillingsværket fra sine studier i udlandet og på Kunstakademiet
i København.

P.s. Da jeg selv arbejdede (i et andet bolighus) i Kolding i 1968-69,
fandtes firmaet A.L. Johansen & Søn stadig. Det var byens "fine"
møbelforretning dengang. I dag findes på stedet en passage med
flere spise- og drikkesteder ved navn "AL. Passagen".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt