Skjern - billeder og historier på nettet
Fra : Keld Vinther

Dato : 03-09-05 10:49

Jeg er, efter i nogle år at have dyrket lidt slægtsforskning, gået igang med
lidt lokalhistorie.

Vi har desværre ikke nogen egentlig historisk side i Skjern (postnr. 6900) -
byens historie som sådan går nu heller så langt tilbage i tiden - men det
der er, er jeg så småt gået i gang med at samle op på.

Derfor har jeg for et års tid siden oprettet en hjemmeside
www.skjernguiden.dk der efterhånden indeholder billeder og omtale af f.eks.:
- byens historie
- en "tidstabel" der i kronologisk orden opremser store og små begivenheder
af betydning for byen.
- en del gamle bybilleder (stillet til rådighed af Lokalhistorisk Arkiv i
Skjern)
- gamle og nye billeder af de ældste huse og bygninger i byen, samt deres
historier i det omfang jeg har fundet dem.
- mindesten og mindesmærker i kommunen (som den ser ud her pr.2005),
- milepæle på egnen,
- fra og om kirkerne
- lidt om de på offentlig plads opstillede kunstværker
- links til andre sider der omhandler historie, herunder lokale hjemmesider
der omhandler 2.verdenskrig og postkortsamlinger.

Siden har bl.a. andet været til stor fornøjelse for en del af kommunens
skoleelever - skal jeg tro nogle af de tilbagemeldinger jeg indtil nu har
fået.

Har du/I billeder og historier fra "det gamle Skjern" (gammelt = stort set
alt fra før igår, som kan have almen interesse) liggende i dine gemmer - så
vil jeg være meget taknemmelig for evt. at låne billederne til
affotografering. Evt. indscannede billeder vil også komme sagen til gavn.
Historierne og evt. indscannede billeder vil jeg gerne om I vil maile til
mig. Alt jeg måtte indsamle, videregives naturligvis til Lokalhistorisk
arkiv under Skjern-Egvad Museum.

Keld Vinther
Skjernguiden.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-09-05 21:04

really nice but needs a map

like
http://www.stauningskole.dk/images/skolen/kort17.png

an englishman living in Copenhagen I have only been in Jutland 2 or 3 times
in 25 yeras
6900 Skjern
should be where google can see it too¨
gerne svar på dansk

mvh

Hugh W

Fra : Keld Vinther

Dato : 03-09-05 22:09

Hej Hugh.

Først tak for roserne.

Kort - ja jeg er helt enig med dig deri og har da også for lang tid siden
fået lidt materiale tilsendt fra kommunekontoret til formålet, men det er
ganske enkelt ikke godt nok Fylder for meget og er i for dårlig en
kvalitet, men jeg har "projekt kort" i baghovedet til senere.

Google - jeg har tilmeldt manuelt for lang tid siden, og ved ganske enkelt
ikke, hvorfor den ikke dukker op i søgning kun på f.eks. "skjern". Jeg har
også indsat meta keywords på index-siden. Søger man på hele navnet vises den
ok i søgesvaret fra google
Kan det være fordi jeg anvender frames? (det burde vel ikke gøre nogen
forskel).
(Jeg burde nok spørge om dette i en anden nyhedsgruppe undskyld ))

mvh
Keld Vinther

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-09-05 23:05

http://www.google.com/search?hl=en&q=www.skjernguiden.dk&btnG=Google+Search
Skjernguiden.dk
Skjernguiden.dk - din guide til kirker, kunst, mindesmærker og mindesten i
og
omkring Skjern.
www.skjernguiden.dk/

Google can show you the following information for this URL:

a.. Show Google's cache of www.skjernguiden.dk
b.. Find web pages that are similar to www.skjernguiden.dk
c.. Find web pages that link to www.skjernguiden.dk
d.. Find web pages from the site www.skjernguiden.dk
e.. Find web pages that contain the term www.skjernguiden.dk
This is G o o g l e's cache of http://www.skjernguiden.dk/ as retrieved on
26 Aug 2005 07:44:48 GMT.

is blank

meta name="Description" is good

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&newwindow=1&safe=off&q=link:_VgS4R01-fAJ:www.skjernguiden.dk/

you need more coleagues to link to it

and the front page eneds a total redesign

except the description

on the lines of
http://www.skjernguiden.dk/kirker/borris.htm

tell google directory about it
http://directory.google.com/Top/World/Dansk/
and yahoo too

cyndis list
use the url as a signature in this group
http://directory.google.com/Top/World/Dansk/Samfund/Religion/Kristendom/Kirkesamfund/Folkekirken/Lokale_kirker/Ringk%C3%B8bing_Amt/

the church page was very very good

google loves text
and outward links

http://www.skjernguiden.dk/kirker/borris.htm

try and use this as a basis

http://www.skjernguiden.dk/hoved.htm
but with a lot more text
http://64.233.183.104/search?q=cache:4MvWt59PWzcJ:www.skjernguiden.dk/hoved.htm+&hl=en
this cached ok in google

play with

http://www.nvu.com/

a.. Demo of how to use CSS instead of frames in your web page.
b.. Demo of how to create a multi-column layout with header
Nvu, the WYSIWYG HTML editor does not support the frameset DTD. This means
that users cannot edit their web pages which have frames in them in the
WYSIWYG mode. Frames are a convenient way of displaying content, part of
which does not change like the top banner portion and a links section (our
left links section). However, the major drawbacks are that users cannot
bookmark individual pages easily, and search engines would not generate
proper hits to those pages.

< some of my colleague recommend it

Fra : Keld Vinther

Dato : 04-09-05 18:46

> meta name="Description" is good
>
> http://www.google.com/search?hl=en&lr=&newwindow=1&safe=off&q=link:_VgS4R01-fAJ:www.skjernguiden.dk/
>
> you need more coleagues to link to it

Det må jeg så arbejde på at få nogen til )

> and the front page eneds a total redesign

du mener vel mere tekst ? - eller skal jeg væk fra den teknik der hedder
"frames"?

> except the description
>
> on the lines of
> http://www.skjernguiden.dk/kirker/borris.htm

Den beskrivelse du taler om, kan jeg slet ikke finde på den side - jeg har
slet ikke oprettet nogen beskrivelse i html-koden

> [...]
> and yahoo too
>
> cyndis list
> use the url as a signature in this group

Jeg har fulgt dit råd, men lagt det under
Dansk/Samfund/Lokalhistorie/Ringkøbing Amt i stedet. Så får vi se om - og
hvornår - det virker...

> the church page was very very good

TAK...

> google loves text
> and outward links
>
> http://www.skjernguiden.dk/kirker/borris.htm
>
> try and use this as a basis

vil se om jeg kan finde ud af hvad der adskiller netop denne side fra de
andre - burde grundlæggende være ens...

> http://www.skjernguiden.dk/hoved.htm
> but with a lot more text
> http://64.233.183.104/search?q=cache:4MvWt59PWzcJ:www.skjernguiden.dk/hoved.htm+&hl=en
> this cached ok in google

Jeg overvejer hvordan jeg kan ændre på det så det bliver bedre... (indføje
mere tekst)

> [...]
> left links section). However, the major drawbacks are that users cannot
> bookmark individual pages easily, and search engines would not generate

Tak for henvisningen. Den vil jeg gemme til de lange mørke vinteraftener der
venter forude, så der også bliver lidt andet at lave end gå på det lokale
arkiv og sidde der og kigge i gemmerne )

> mvh
>
> Hugh W

Tak for hjælpen Hugh - du har givet mig noget at arbejde videre med, som den
"køkkenbords-hjemmeside-programmør" jeg reelt er... - selv nogle af
billederne kunne være bedre ))

Keld Vinther

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 04-09-05 11:34

On Sat, 3 Sep 2005 23:09:29 +0200, "Keld Vinther"
> [...]

>ok i søgesvaret fra google
>Kan det være fordi jeg anvender frames? (det burde vel ikke gøre nogen

Min erfaring er, at der skal være andre kendte sider, der linker til
dine, før Google gøre dem synlige..

Det har intet med frames at gøre.

>(Jeg burde nok spørge om dette i en anden nyhedsgruppe undskyld ))

Jeg svarer her alligevel

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 04-09-05 17:08

look at google's cache and you will see his problem

no text = no index

mvh

Hugh W

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 09-10-05 15:37

"Keld Vinther" <keld.vinther@FJERNMEDSTORTskjern-net.dk> wrote

> Jeg er, efter i nogle år at have dyrket lidt slægtsforskning, gået igang
> med lidt lokalhistorie.

Hej Keld -

Imponerende arbejde. Tak for det!

Kan du ikke tilføje en side om Stakroge?

Mvh. Jan Bang Jensby

Fra : Keld Vinther

Dato : 10-10-05 19:00

Hej Jan...

Tak for dit forslag.
Nu ligger Stakroge ikke lige i Skjern kommune )
og alting skal jo have en grænse - såååeh det har for mig nok lidt lange
udsigter.

Til gengæld kommer jeg af og til i gennem byen i forb. med mit job, og jo -
tanken om "at nogen burde gøre noget" her omkring den nu nedlagte jernbanes
historie (Troldhede - Kolding??) - HAR faktisk strejfet mig...
Men det må vist blive en opgave for andre...

Keld Vinther.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 11:43

Keld Vinther wrote:
> Jeg er, efter i nogle år at have dyrket lidt slægtsforskning, gået igang med
> lidt lokalhistorie.
---
> [...]
> Historierne og evt. indscannede billeder vil jeg gerne om I vil maile til
> mig. Alt jeg måtte indsamle, videregives naturligvis til Lokalhistorisk

Tak fordi du her gør opmærksom på Skjern - en af de få købstæder i
landet jeg *ikke* har besøgt. Det er i sandhed et imponerende projekt du
er gået i gang med.Jeg har set lidt på Borris kirke (som jeg ikke har
besøgt - men Borris så jeg en smule af da jeg for 45 år siden var det
som soldat) - og i den forbindelse vil jeg gerne anke imod din
billedbehandling: Der er for mange "styrtende linjer" i dine billeder,
der hvor du fotograferer opad. Der er to måden af afhjælpe problemet på.
Enten anskaffer du en høj platform, en stige eller lignende at stå op
på, eller osse bruger du en længere brændvidde på kameraet (telelinse).
Er jeg ikke helt galt afmarcheret bruger du digitalkamera. Det er ikke
noget jeg har stand forskid på, jeg er mindst 20 år bagud for de fleste
på det felt, omend jeg forlængst er stoppet med at exponere med låg og
at tælle exponeringstiden i "kopper kaffe".

) Børge

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-05 12:18

børge askholm skrev:

>Det er i sandhed et imponerende projekt du er gået i gang med.

Enig

> [...]
>Enten anskaffer du en høj platform, en stige eller lignende at stå op
>på, eller osse bruger du en længere brændvidde på kameraet (telelinse).

Mig falder nu snarere en tredje måde ind: At rette dem op i et
billedbehandlingsprogram.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 13:22

Peter Loumann wrote:

> Mig falder nu snarere en tredje måde ind: At rette dem op i et
> billedbehandlingsprogram.

Ja der kan man baresens sie hvor lidt jeg kender til alt dette nymodens
halløj - ikke pjat, men jeg er altså ikke kommet længere end til film og
mørkekammer, og det sidste har jeg ikke haft i næsten 20 år.

; (jeg bruger briller) Børge.

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-05 13:57

børge askholm skrev:

>jeg er altså ikke kommet længere end til film og
>mørkekammer, og det sidste har jeg ikke haft i næsten 20 år.

Nøh - men hvis billederne skal op på nettet, så skal de altså først
digitaliseres - scannes. Og dermed kan de også billedbehandles
digitalt.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Keld Vinther

Dato : 10-10-05 19:31

[...]

Hej Børge (med flere)

Tak for roserne og for tipsene.

Jeg har ganske rigtigt nok været lidt "hurtig på aftrækkeren" mht. at
uploade en del af billederne på hjemmesiden.
Foto har jeg altid ønsket at kaste mig meget mere over, men føler for alvor
først at have fået tiden og muligheden med digitalkameraet.
Så en ny læretid på det område er genindledt... )

De styrtende linier på alle udvendige billeder af bygninger er man nok nødt
til at rette op i billedbehandlingen. Ellers er det vist noget med laaange
stiger )
Indvendigt kan en trappestige nok hjælpe en del f.eks. i kirkerne og så må
billedbehandlingen klare resten.
Så det er bestemt nogle gode ideer og tips du/i kommer med.

Og jo - jeg er klar over, at peger man kameraet opad, så objektivet ikke er
parallelt med den lodrette flade, så opstår de "styrtende linier", men nogle
gange er det af fysiske årsager udenfor billedfeltet (kamera og/eller
omgivelser) nødvendigt, for at få hele motivet med.

Som Peter Loumann så rigtigt påpeger, ligger der gode muligheder for at
rette op på linierne i billedbehandling.

Det at oprette styrtende linier i billedbehandlingen, er noget jeg først for
relativt nyligt er begyndt at arbejde med, og jeg skal lige have taget på
det og finde ud af lidt "tricks". Synes der sker noget mystisk med
perspektivet i billederne, men det igen skyldes nok bare min uvidenhed på
området.
Men kommer tid kommer vel råd, og sikkert også nogle lange mørke
vinteraftener, som passende kan anvendes på at forbedre evnerne udi
billedbehandlingens mysterier og få rettet op på nogle af "fejlene" hen ad
vejen...

Og mens dette skrives, finder jeg faktisk inspiration i jeres indlæg til at
prøve et par for mig nye teknikker, som måske kan løse "det mystiske
udseende" på billedperspektivet som jeg skrev om ovenfor.

mvh
Keld Vinther.