Pest i Fakse 1831??
Fra : Sven Trønning

Dato : 22-04-05 07:39

En slægtsforsker har sagt til mig at der var pest i Fakse 1831 og at
vedkommende var en af de første der døde.
Dette mener jeg ikke er rigtig.
I kirkebogen for døde mænd står der intet kun død 58 år.
Anmærkning: Univers Forv.

Er det med pest ikke en fejl.

På forhånd tak

Svenn Chr. Trønning

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-04-05 13:44

Den Fri, 22 Apr 2005 08:38:42 +0200, skrev Sven Trønning:

>En slægtsforsker har sagt til mig at der var pest i Fakse 1831 og at
>vedkommende var en af de første der døde.

Hvis vedkommende var en af de første der døde, hvordan har han så
kunnet fortælle dig det? Nå, pyt.....

>Dette mener jeg ikke er rigtig.
>I kirkebogen for døde mænd står der intet kun død 58 år.
>Anmærkning: Univers Forv.
>
>Er det med pest ikke en fejl.

Der har ikke været pestepidemier siden middelalderen (1654), men der
har jo floreret mange andre dødelige sygdomme. Jeg har ikke lige check
på tuberklerne på Faxe-egnen i 1800-tallet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-04-05 14:33

Kurt Hansen skrev:

> Der har ikke været pestepidemier siden middelalderen (1654), men
> der har jo floreret mange andre dødelige sygdomme. Jeg har ikke
> lige check på tuberklerne på Faxe-egnen i 1800-tallet.

Det er lodret forkert. Der var en forfærdelig pestepidemi i 1711
i Sydsverige, Helsingør og København, m.m.

Alene i København døde 22.000

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-04-05 16:05

Den Fri, 22 Apr 2005 15:32:48 +0200, skrev Herluf Holdt, 3140:

>Det er lodret forkert. Der var en forfærdelig pestepidemi i 1711
>i Sydsverige, Helsingør og København, m.m.
>
>Alene i København døde 22.000

Wøøøps, der var vist lige en lille byldepest jeg havde overset. Jeg
beklager.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bent Fleron

Dato : 22-04-05 14:49

Kurt Hansen wrote:
> Hvis vedkommende var en af de første der døde, hvordan har han så
> kunnet fortælle dig det? Nå, pyt.....

Ja, se den lurede jeg osse' på, men vi kender jo ikke alderen på Svend
Trønning )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-04-05 12:56

Bent Fleron wrote:

> Ja, se den lurede jeg osse' på, men vi kender jo ikke alderen på Svend
> Trønning )

Jo jo, jeg fangede den osse, men mon ikke der menes kolera ?
Flemming.

Fra : Bent Fleron

Dato : 23-04-05 15:51

Flemming Svendsen wrote:

> Jo jo, jeg fangede den osse, men mon ikke der menes kolera ?
> Flemming.

Det kunne det godt være omend det er godt tyve år for tidligt i forhold
til den store koleraepidemi, der havde sit udspring i Bandholm og senere
skabte ravage i København. Nå, ja Fakse er jo på vejen.

Fra : Sven Trønning

Dato : 23-04-05 21:01

"Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Svenn Chr. Trønning
>
> Nå ja et hundreog halvtres år skal ikke skilles os ad.

Jeg har fundet svaret det er:
I sensommeren og efteråret 1831 var der en voldsom epidemi i Syd- og
Østsjælland. I Allerslev kirkebog er der skrevet en generel anmærkning ved
døde mænd: "Alle fra 25 August og til Årets Ende bleve bortrÿkkede af den i
dette Aar sørgeligen grasserende galdeagtige Nervefeber og dens efterladte
svæggende Feberfölger." Generel Anmærkning i Kirkebogen, Mern sogn, døde
mandkøn 1831, folie 232: "De fleste af dem, som ere döde siden 19d August
ere døde af en Epidemie, som Lægerne kaldte febris cholerica, som var en Art
Dysenterie eller Kholera og har foraarsaget den store Mortalitet i de sidste
Maaneder af Aaret 1831." - Der døde 43 af kvindekøn i Mern sogn 1831 og 49
af mandskøn; heraf 42 fra slutningen af august"

Svenn Trønning