Hvem var Peter Liep?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-04-05 07:17

Ja vi kender allesammen traktørstedet ude i Dyrehaven, ved siden af
"Bakken", men nu har jeg læst, at Peter Liep, kun ejede stedet i 8 år og
at han derefter fik "Kildehuset" som retrætebolig. Havde han gjort et
eller andet særligt fortjenstfuldt, siden han fik begge steder?

Ruth

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 09-04-05 09:20

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
> at han derefter fik "Kildehuset" som retrætebolig. Havde han gjort et
> eller andet særligt fortjenstfuldt, siden han fik begge steder?

Se http://www.peterliep.dk/phist.htm. Umiddelbart ser det ud til at det
var traktørstedet, som hed Kildehuset, men jeg har ikke nærlæst siden...

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-04-05 11:38

"Kurt Kjær Jensen" skrev i en meddelelse

> Se http://www.peterliep.dk/phist.htm. Umiddelbart ser det ud til at
det
> var traktørstedet, som hed Kildehuset, men jeg har ikke nærlæst
siden...

Næh men nu har jeg nærlæst det hele. Wauw, hvor det passer godt, til det
som det skal bruges til. Een af mine venner vil fejre sin kones
fødselsdag på "Peter Lieps Hus", hvor han har bedt sine tre sønner og to
svigerdøtre om at møde dem.

Det var så hans mening at holde en lille tale om Peter Liep og huset,
men han manglede lige de rigtige oplysninger. Og det skal jeg love for
at du nu har givet ham. Der står i linket at Peter Liep blev født på
Bernstorff Slot, hvor hans far var gartner ! Den ældste af de tre
sønner, som han vil læse op for i morgen er, her og nu, gartner med
gartnerbolig på Bernstorff Slot. Jamen sikke sog et sammentræf ! ! !

Og du har ret i, at Peter Lieps Hus er det samme, som før kaldtes
Kildehuset.
Men sikke dog en masse spændende ting, der står, når han nu gerne ville
have lidt historisk at læse op. Peter Liep har både været med i krigen i
1864, og han blev ansat som skytte i Dyrehaven. Han boede en tid i
Hjortekærshuset, hvor han assisterede Frederik d. 7., når han kom for at
fiske karper i Hjortekærs-dammen.

Sikke nogle mageløse historier, der følger med her, Peter Liep har
sandelig været noget af en filur og spasmager. Han passede sit hverv som
skytte ganske samvittighedsfuldt, men han havde åbenbar helt sine egne
effektive metoder, når noget kom på tværs. Sikke dog en historie om da
han ville tage sig af de hunde der løb om på Taarbæk kirkegaard, hvor
han følte sig nødsaget til at bilde et ægtepar ind, at han gik der med
jagtgeværet, fordi bjørnen på Bakken var sluppet ud. Han havde ikke
forestillet sig, hvad der ville ske, ved at binde nogen den historie på
ærmet ...

.... men det må I selv læse om i det vedlagte link.

Det var pragtfuldt. Jeg skal hilse fra mine venner og sige tak. Nu får
vi lige lidt hovedbrud med at sortere alle de fine input, så det bliver
de allerbedste han kan læse op, men alle oplysningerne er jo mageløst
gode.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Sven Trønning

Dato : 09-04-05 09:24

Jeg mener at han var skovløber.

svenn Trønning

Fra : børge askholm

Dato : 09-04-05 10:08

Sven Trønning skrev:
> Jeg mener at han var skovløber.
>
> svenn Trønning
> "Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Det tror jeg ligeledes Sven Trønning har ret i. I hvert fald siger min
efterhånden noget nedslidte hukommelse at manden arbejdede i Dyrehaven,
men jeg husker ikke om han var skovløber eller han indtog en mere
avanceret stilling.

Børge

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-04-05 11:46

"børge askholm" skrev i en meddelelse

> [...]

Dyrehaven,
> men jeg husker ikke om han var skovløber eller han indtog en mere

Jeg siger også tak til både Sven Trønning og Børge Askholm. Faktisk
troede jeg også selv at Peter Lieps Hus oprindelig var et skovløberhus,
og at han så måtte have været skovløber. Men det var sandelig en masse
andet, der kom ud af Kurt Kjær Jensens indlæg. Det er åbenbart temmelig
meget, man kan få ud af at spørge i denne gruppe.

Venlig hilsen Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-04-05 12:59

"børge askholm" skrev bl.a.:

> [...]

(klip)

> men jeg husker ikke om han var skovløber eller han indtog
> en mere avanceret stilling.

Eller en mindre. Måske løb han bare. Eremitageløb fx.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-04-05 19:23

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> (klip)

> Eller en mindre. Måske løb han bare. Eremitageløb fx.

Nå, det var bare ham igen. Ha ha - long time no see!

Ruth

Fra : Sven Trønning

Dato : 09-04-05 14:51

Peter Lieps Hus har navn efter en tidligere skytte i Dyrehaven, Peter Liep
(1837-96), der drev det som traktørsted fra 1888 til sin død. Indtil da
havde det været bolig for en skovløber, og det kaldtes "Kildehuset" efter
Kirsten Piils Kilde i nærheden. Men selv om Peter Liep kun havde stedet i 8
år, nåede han at sætte så meget præg på det, at det siden har været kendt
som netop hans hus. På Peter Lieps tid så huset anderledes ud. Det bestod
som i dag af et hovedhus langs vejen mod Klampenborg og en sidelænge langs
vejen mod nord; men hovedhuset var et lille bindingsværkshus med to etager i
den vestlige ende. Denne ejendommelige udformning adskilte huset fra alle
andre små, skæve bindingsværkshuse, og det vakte almindelig sorg blandt
skovgæsteme, da huset nedbrændte den 24. september 1915. Året efter blev det
nuværende Peter Lieps Hus opført efter tegninger af kgl. bygningsinspektør
Johannes Magdahl Nielsen, og i 1917 blev det taget i brug.

Så har jeg fundet nogle gamle notater frem om Peter Liep.
Her kommer de.

Med venlig hilsen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-04-05 19:37

"Sven Trønning" skrev i en meddelelse

> [...]
> Johannes Magdahl Nielsen, og i 1917 blev det taget i brug.
>
> Så har jeg fundet nogle gamle notater frem om Peter Liep.

Tak, det var sør'me pænt af dig. Ja ved læsning af linket er jeg blevet
klar over min fejltagelse om at det skulle dreje sig om to forskellige
steder. Jeg er i det hele taget også overrasket over, at der var så
meget forskelligt at sige om Peter Liep. Og at de mere personlige ting
er så grinagtige.

Jeg kan kun være meget tilfreds med at jeg spurgte i denne gruppe. Fra
nu af, vil det være ekstra interessant at tage en tur til Peter Liep,
hvor jeg ikke har været i mange år.

Venlig hilsen Ruth

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-04-05 11:59

On Sat, 9 Apr 2005 08:16:38 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>at han derefter fik "Kildehuset" som retrætebolig. Havde han gjort et
>eller andet særligt fortjenstfuldt, siden han fik begge steder?

Kære Ruth

Det har været morsomt at læse de forskellige indlæg, du har fået som
svar, og det bringer mindelser frem...

Ved ikke om du kan bruge dem til noget, men....

En gang hen i slutningen af 70'erne (!) holdt nemlig hele Danmarks
super-tegner, Franz Füchsel sin 50-års dag på Peter Liep.

Der var MANGE gæster, skal jeg hilse og sige, og ganske mange
"prominente" af slagsen.

Füchsel tegnede bl.a. for Motor (FDMs blad) i Teknisk Brevkasse med
Harry Motor (jeg var ansat dér dengang!), for Dansk Røde Kors, for en
række ugeblade o.m.m. navnligt kommercielt.

Billed-Bladet dukkede op med et følge af skotske sækkepibere og
trommer, en anden dukkede op, ledsaget af Bo Bendixen, der sang sin
hyldest til Füchsel (vistnok på "Det' vores bryllupsdag idag") osv.

Der var en række taler, hvoriblandt jeg tror Volvo's legendariske
pressechef Hans Westergård netop fortalte historien om "huset".

Det var et mægtigt party, indtil vi listede hjem gennem skoven "i den
rosenfingrede dagnings grye...."

Ha' et godt party!

Venligst
John

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-04-05 22:42

"John Drage Thomsen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:

> Kære Ruth
>
> Det har været morsomt at læse de forskellige indlæg, du har fået som
> svar, og det bringer mindelser frem...

Kære John

Det glæder mig da at høre.

> [...]
> Harry Motor (jeg var ansat dér dengang!), for Dansk Røde Kors, for en
> række ugeblade o.m.m. navnligt kommercielt.

Ja, jeg kan skam også huske navnet Franz Füchsel ...

> Billed-Bladet dukkede op med et følge af skotske sækkepibere og
> trommer, en anden dukkede op, ledsaget af Bo Bendixen, der sang sin
> hyldest til Füchsel (vistnok på "Det' vores bryllupsdag idag") osv.

Ih dog - både den med sækkepiberne og osse bo Bendixen, er da virkelig
interessante at få med, når vi nu er kommet så langt med
historieskrivning om Peter Lieps Hus.

> [...]
> pressechef Hans Westergård netop fortalte historien om "huset".
>
> Det var et mægtigt party, indtil vi listede hjem gennem skoven "i den

Jamen tusind tak skal du have. Og tak for beretningen om denne store
dag på
Peter Lieps'.

Hilsen Ruth