Trods-Holbæk og Nykøbingerne
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 05-04-05 23:40

Jeg kommer i tanke om at jeg har læst, at der var en adelsmand, der
ville oprette sin egen købstad, og hugge Holbæks handel på den måde.

Det var naturligvis i middelalderen, og han ville kalde den
Trods-Holbæk.

Naturligvis fik han besked på at det kunne han godt holde op med, men
hvor lå den, og hvor langt kom han med det, før kongemagten stoppede
ham ?

En anden ting:

Højby's privilegier blev jo overført til Nykøbing Sjælland, da deres
havn sandede til.

Opstod de andre Nykøbinger ved at gamle købsteder blev degraderet,
eller var der tale om at området kunne 'bære' en købstad pga. at
tiderne blev bedre ?

Højby havde forresten et andet, længere navn dengang. Hvordan skal det
i det hele taget udtales ?

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-04-05 11:59

On 5 Apr 2005 15:40:27 -0700, carsten_niel@hotmail.com (Carsten
Nielsen) wrote:

> [...]
>tiderne blev bedre ?
>
>Højby havde forresten et andet, længere navn dengang. Hvordan skal det

Det er da ikke utænkeligt at Ny-købing skulle have sådan oprindelse.

Mht. købstæder, så indebærer det jo en kgl. bevilling til
købstads-rettigheder, som også omfatter laugs-bestemmelser mv.

Højby - er det den lidt spøgelsesagtige Høgekøbing, du tænker på?
Mig bekendt er der aldrig ført bevis for det, og Høgekøbing (som
refereret i gamle skrifter) er desuden aldrig rigtigt blevet påvist.

Venligst
John

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 22-04-05 20:32

On Mon, 18 Apr 2005 12:58:30 +0200, John Drage Thomsen
<sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>

>Mht. købstæder, så indebærer det jo en kgl. bevilling til
>købstads-rettigheder, som også omfatter laugs-bestemmelser mv.

Jeg sidder netop for tiden og arbejder med Kerteminde's gamle
tingbøger, og finder under Privilegier, byens samlede ældste
købstadsrettigheder. De ældste faktisk fra Erik af Pommern, 1413,
efterfulgt af Christoffer af Bayern, 1441

Venligst
John