"Stavkirken" på Rådhuspladsen i Kbh.
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-05 10:25

Hej alle

Sebastjan in Malta spurgte i dk.kultur.sprog:

"Ved yderligere at dvæle ved fortiden er jeg kommet til at tænke
på en anden særpræget københavnsk bygning med en lignende
funktion - men som ikke var fredet og derfor er forsvundet. Midt
ude på Rådhuspladsen (nærmest Jernbanegade) var der en
trafikmestervagt bygget af træ; jeg mindes at have set den omtalt
som "Stavkirken". I forbindelse med ibrugtagningen af den nuværende
Langebro (1953?) og udvidelsen af H.C. Andersens Boulevard ofredes
både Rådhushaven og Stavkirken."

Er der nogen her i gruppen, som kan hjælpe med at opklare den
historie?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-02-05 20:01

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> både Rådhushaven og Stavkirken."
>
> Er der nogen her i gruppen, som kan hjælpe med at opklare den

''''''''''''''''''''''''
Jeg er ikke helt sikker på om jeg ved hvad der tales om, men hvis det er
den gamle "ventesal" der lå omtrent hvor nu den forhadte nye ventesal
ligger - (Den sorte grimme klods som de fleste gerne så hen hvor
pebberet gror) så har dagbladet POLITIKEN arbejdet lidt med hvor den
blev af.
Det viste sig at den var blevet solgt som sommerhus og vist nok står et
sted i Nordsjælland nu.

Ret mig hvis jeg husker fejl, det er sørme' så mange år siden.
Hilsen Flemming Svendsen, nu Korsør.

Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 01-03-05 10:06

Flemming Svendsen <zeus2SLET@SLETmail.dk> wrote in message news:<42236a17$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> blev af.
> Det viste sig at den var blevet solgt som sommerhus og vist nok står et

Efter nogen søgen fandt jeg dette foto fra 1911. "Stavkirken" ses til ventre.

http://www.voldmestergade.dk/Sporvogne/DKS/Linje14/Foto/Raadhuspladsen.htm

At huset skulle have overlevet på en ny adresse er virkelig interessant.

Venlige hilsner, Sebastjan

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-03-05 12:47

"Sebastjan in Malta" skrev bl.a.:

> Efter nogen søgen fandt jeg dette foto fra 1911. "Stavkirken" ses til
> ventre.
>
> http://www.voldmestergade.dk/Sporvogne/DKS/Linje14/Foto/Raadhuspladsen.htm

Jeg har billeder (fra et eller andet sted) af bygningen fra beg. af
1900-tallet.
Har det interesse, vil jeg prøve om jeg kan lægge dem ind i
dk.binaer.historie.

Mvh.: Jørgen www.grandts.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-03-05 16:26

Jørgen Grandt skrev:

> Har det interesse, vil jeg prøve om jeg kan lægge dem ind i
> dk.binaer.historie.

Hvilket jeg nu har gjort.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-03-05 13:20

Sebastjan in Malta wrote:
> [...]

> At huset skulle have overlevet på en ny adresse er virkelig interessant.

************************'
Ja, men så taler vi om det samme. . . anede ikke den blev kaldt
"Stavkirken"
En henvendelse til dagbladet POLITIKEN kan måske give et svar.

Som bekendt for mange: POLITIKEN har en forordning der kaldes POLITIKENS
OPLYSNING, oplysning@pol.dk

Se også:

http://www.informationsportalen.dk/artikelarkiv/artikler/art234.htm

De vil sikkert kunne finde sagen frem da det er i bemeldte dagblad jeg
har set omtalen.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-03-05 12:50

Flemming Svendsen skrev:

> Som bekendt for mange: POLITIKEN har en forordning der kaldes
> POLITIKENS OPLYSNING, oplysning@pol.dk
>
> Se også:
> http://www.informationsportalen.dk/artikelarkiv/artikler/art234.htm

Det link får jeg ikke noget ud af. Det er nok fordi jeg ikke abonnerer.

Men jeg glæder mig til at finde "Stavkirken" i Espergærde. Lige så
snart sneen er smeltet, vil jeg da cykle derned og lede efter huset.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
3140 Ålsgårde - kun 13 km fra Espergærde. :·)

Fra : Michael Olsen

Dato : 01-03-05 17:09

"Sebastjan in Malta" <sebastjan60@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At huset skulle have overlevet på en ny adresse er virkelig interessant.

Som bagmand til www.voldmestergade.dk havde jeg ikke tænkt så meget over
"Stavkirken" og dens videre skæbne, men ved at søge i en artikeldatabase
fandt jeg nedenstående, som blev bragt i Politikens boligtillæg den 28.
august 1994. Jeg håber, det besvarer spørgsmålene.

mvh Michael Olsen

Tissehuset med den utrolige historie

Af Søren Vasegaard

Med den rigtige behandling kan et træhus holde i mange år På en lille
villavej i det gamle Espergærde står et meget fint og velbevaret træhus, som
har en ret utrolig historie.
I 1902 blev slotsarkitekt Thorvald Jørgensen, som var arkitekt på
Christiansborg slots genopbygning, bedt om at tegne en trafikmestervagt med
ventesale og toiletter/pissoirer til opførelse på Rådhuspladsen i København.
Der var på den tid et stigende behov for, at sporvognspassagerer kunne stå i
ly og forrette nødtørft på byens kollektive trafikknudepunkt.
Bygningen blev opført i 1903 og blev meget hurtigt i folkemunde døbt
Stavkirken, og det var ikke uden grund.
Arkitekten valgte at designe bygningen i jugendstil med et tilskud af
romantik, som blev udtrykt i et ret overvældende træskærerarbejde med
friser, borter, blomsterranker og vikingetidssymbolik.
Selv beskriver arkitekten sit arbejde i Architekten i oktober 1903: 'Paa
Rådhuspladsen er for kort Tid siden fuldført en lille Bygning, der ved sit
Udseende og Arbejdets smukke Udførelse har vakt en Del Opmærksomhed.
Det er en Ventesal for Passagererne til de elektriske Sporvogne, der krydser
dette Byens nye Centrum. Bygningen hviler på en solid Sokkel af Beton og er
udført af Whitewood og udsøgt svensk Fyrretræ den indeholder to aabne
Ventehaller samt Trafikkontor og Dametoilet.
De udvendige Sider og Tagfremspringet er rigt udstyret med
Billedskærerarbejder, udført af Billedhugger Niels Hansen efter Architektens
Tegninger. Træarbejdet er overstrøget med en lys, brunlig Lasurfarve, der
fremhæver Træets Karakter og samtidig bevarer dette.
Tømrermester Kornerup-Koch har været Bygningens Hovedentreprenør.
Taget er dækket med Skifer fra Voss Skiferbrud i Norge. Det er saavidt vides
første Gang dette Materiale anvendes herhjemme, men det vil sikkert efter
Udseendet at dømme hurtigt formå at vinde Indpas i vor Byggepraksis,
saameget mere, som det ikke er Kostbart.' Stavkirken kostede i alt 15.000
kr. at opføre, og den undergik i sin tid på Rådhuspladsen flere ombygninger,
indtil den blev solgt til nedrivning i 1948 for et bud på 7000 kr. Efter
krigen havde bygningen mistet sin værdi, og der var ikke mange, der
bemærkede, at den forsvandt helt stille.
I 1948 udstykkede Sct. Georgs Fondet for Nødhjælp et areal af deres
besiddelser i Espergærde og fik huset genopført som sommerhus. Meningen var,
at fondet ville bortlodde hus og grund som hovedgevinst i et
indsamlingslotteri.
Bygningen fungerede som sommerhus, indtil den blev godkendt som helårshus i
1976 og har, trods et par uheldige tilbygninger og et nyere, grønt
tagpaptag, bevaret sit særpræg og sine fine detaljer. At huset har holdt så
længe skyldes, at det lige siden opførelsen har været behandlet korrekt.
Det store udhæng har også haft en bevarende effekt, men væggenes fine
træværk i en kvalitet, som man i dag skal lede længe efter, har siden
opførelsen været behandlet med ufarvet trætjære og enkelte steder på friser
og ornamentik med indfarvet trætjære eller linoliemaling.
Senere er alle disse farvede partier overmalet med tjæreprodukter og andre
imprægnerende væsker. Vindues- og dørpartier ses i en meget fin stand, og
dette kun fordi man trofast har holdt sig til linoliemaling.