vandreblokke, store sten i Danmark og Sles~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-05 19:09

Hej alle

Vi har vel alle hørt om Danmarks største sten, "Dammestenen"
ved Hesselager på Fyn, også kaldet "Hesselagerstenen".
Hvilke andre store vandreblokke fra istiden er der ellers rundt
om i landet?

Lige nu kan jeg komme på "Tirslundstenen" vest for Brørup,
"Rokkestenen" på Bornholm og "Hvissingestenen" vest for
København.

Og i Slesvig-Holsten skulle den største vandreblok være en
ved Gross Königsförde vest for Kiel, og den næststørste
"Wandhoff-Findling" vest for Malente.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-02-05 23:23

Sun, 27 Feb 2005 19:08:47 +0100, Herluf Holdt, 3140
<herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> [...]
>
> Og i Slesvig-Holsten skulle den største vandreblok være en
> ved Gross Königsförde vest for Kiel, og den næststørste

Alle sten i Danmark (excl. Bornholm) er vel i princippet vandreblokke fra
en af istiderne?

Som min gamle far forklarede, når vi havde norske gæster: Jydsk
morænebakker består mest af norsk søppel..

Den bedste samlinge af beskrivelser af større sten er nok Mads Lidegaards
'Danske sten fra sagn og tro'.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-02-05 17:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hej alle

> Hvilke andre store vandreblokke fra istiden er der ellers rundt
> om i landet?
----------------------

Hesselagerstenen har jeg da fornyelig forsøgt at bestige, men min
fremskredne alder forhindrede mig i dette vovestykke.

På Samsø lå "Sofastenen". For et par år siden konstaterede vi at isen
nok har taget den. Den lå temmeligt kystnært ude i vandet.
Børnene brugte den til at sidde på, og springe i vandet fra. - Der
findes fotos.

Snekkerstenen lå også ude i vandet ud for Strandvejen, syd for
Helsingør, der findes i hvertfald skitser/tegninger af den.

Så er der de enorme overliggere på stendysserne; jeg undres fortsat over
hvordan - hvem der lige smed dem op på bærestenene.

Ellers kender jeg kun til dem man får i skoen . . . . det er vel
også en slags "vandreblokke".

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 28-02-05 19:01

Hej Herluf

Damestenen er imponerende, så den første gang som knægt i starten af 60'erne
og jeg tror ikke den hedder Dammestenen. Så vidt jeg husker min onkels
fortælling var det noget med djævelen som fik en sten i strømpen og kastede
den bort. 1000 tons og 30 meter i omkreds, noget af en sten!
I Ganløse Eged findes Myrestenen og Rokkestenen:

http://www.fnv.dk/naturparken/fnvsig02.php

Mvh
Jørgen

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-02-05 20:02

Jørgen Jacobsen wrote:
> [...]
> 60'erne og jeg tror ikke den hedder Dammestenen. Så vidt jeg husker
> min onkels fortælling var det noget med djævelen som fik en sten i

Også jeg kalder den Damestenen, og den ligger der fordi en jættekvinde
blev forbandet over lyden af kirkeklokker og med sit kast af stenen
forsøgte at ramme kirken, - og det er ganske vist )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-05 21:57

Bent Fleron skrev:

> [...]
> jættekvinde blev forbandet over lyden af kirkeklokker og med
> sit kast af stenen forsøgte at ramme kirken, - og det er ganske

Sjovt nok fandt jeg et lignende sagn for et par år siden. Da var
det en jætte fra nordenden af Langeland, som havde set sig vred
på en kirke nordvest for Hesselager. Da han ville kaste stenen
mod kirken, rakte hans kræfter ikke helt til, og stenen landede
der, hvor den nu ligger.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- Damestenen, Dammestenen, Hesselagerstenen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-03-05 12:34

Jørgen Jacobsen skrev bl.a.

> [...]
> djævelen som fik en sten i strømpen og kastede den bort.
> 1000 tons og 30 meter i omkreds, noget af en sten!

Ja, så er Musestenen - som min far satte mig op på engang - vel bare
et stykke smågrus: http://www.fixfaxe.dk/sevaerd/musestenen.htm ?

Mvh.: Jørgen www.grandts.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-03-05 20:56

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hej alle
>
> Vi har vel alle hørt om Danmarks største sten, "Dammestenen"
--------------
Faldt lige over denne her: http://www.historie-online.dk/nyt/struersten.htm

om en tåresten.
Flemming

Fra : Erling Agesen

Dato : 05-03-05 13:25

> [...]
> ved Hesselager på Fyn, også kaldet "Hesselagerstenen".
> Hvilke andre store vandreblokke fra istiden er der ellers rundt

I Han Herred er der JANUMKJØT, en vandreblok fra istiden på ca.7 x 4 meter
og en største højde på 3,5 meter.
Efter sigende er det Jyllands største sten.

Med venlig hilsen
Erling

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-03-05 10:59

Erling Agesen skrev:

> I Han Herred er der JANUMKJØT, en vandreblok fra istiden
> på ca.7 x 4 meter og en største højde på 3,5 meter.
> Efter sigende er det Jyllands største sten.

Ja, den må vel være Jyllands største med de mål. Det skægge
er (når man ser på hjemmesiderne) at både Tirslundstenen
og Janum Knøt påberåbes at være Jyllands største vandreblok.

Nu skal det vel retfærdigvis tilføjes at man vist ikke ved, hvor
meget af Tirslundstenen der ligger under jorden.

Tak til alle for svarene hidtil.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : HMH

Dato : 14-07-05 23:45

Pigestenen på Læsø

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 15-07-05 17:26

Script:

"HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Der er udgivet en udmærket serie af bøger vedr. myter og sagn omkring bl.a.
sten. Jeg kan ikke lige komme på forfatterens navn, men en bibliotekssøgning
på "sagn" og "sten" burde finde frem til bogen. I bogen er samtlige sten,
hvortil der knytter sig sagn (typisk om kæmper, der har kastet rundt med
dem) omtalt fra hele landet. Der er nok ikke nogen af de helt store
sten/vandreblokke, der har kunne undgå myter og dermed forfatterens
opmærksomhed!

Øvrige bøger i serien drejer sig bl.a. om buske og træer samt søer og
vandløb, hvortil der knytter sig sagn. Meget fornøjelig læsning

Morten M. Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-07-05 20:29

Mads Lidegaard..