Lokomotiv på Titan Tagensvej
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 21-02-05 16:32

Her den 17 var der et billede af et damplokomotiv fra DSB, som blev
brugt som dampkedel på Titan i Tagensvej.

Datoen skulle være 17 februar 1955.

De havde bygget noget der lignede nogle olietønder ovenpå skorstenen
for at få den høj nok, og lok'et var vist ankommet på blokvogn.

Årsagen var en kedelsprængning.

Er der nogen der kender til den historie ?

Jeg har krydspostet, da det er både lokalhistorie og jernbane.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-02-05 17:15

Carsten Nielsen wrote:

> Her den 17 var der et billede af et damplokomotiv fra DSB

Hvor?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : S. Kann

Dato : 22-02-05 11:04

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor?
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/

Thisted Dagblad FR 18/2 under rubrikken
"For 50 år siden".
Lok'et var lejet i 14 dage for 30-40.000 kr.
Årsagen var en kedelsprængning på "Titan". Der er ikke nummerskilt på
kedlen, men det kunne være en Ltr. P og teksten omtaler for øvrigt "-ét af
DSB's ekspres-lokomotiver...".
Stefan K

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-02-05 11:21

S. Kann wrote:
> [...]
> Årsagen var en kedelsprængning på "Titan". Der er ikke nummerskilt på
> kedlen, men det kunne være en Ltr. P og teksten omtaler for øvrigt

Det ser ikke ud til at Thisted Dagblad har en webudgave, så det hjælper
desværre ikke så meget

Fra : S. Kann

Dato : 22-02-05 11:24

> Det ser ikke ud til at Thisted Dagblad har en webudgave, så det hjælper
> [...]
Prøv at se under "De Bergske Blade" som Thisted Dagblad er en del af.
Jeg kan også prøve at scanne billede og tekst til dig direkte?
Stefan K

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-02-05 12:04

S. Kann wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv at se under "De Bergske Blade" som Thisted Dagblad er en del af.

Der har jeg kigget ...

> Jeg kan også prøve at scanne billede og tekst til dig direkte?

Det behøver du ikke, for jeg kan næppe hjælpe med spørgsmålet alligevel
eftersom det foregik i Thisted. Da jeg så titellinjen, tænkte jeg på
Tagensvej i København.

Fra : S. Kann

Dato : 22-02-05 12:01

> [...]
>
> Det behøver du ikke, for jeg kan næppe hjælpe med spørgsmålet alligevel
> eftersom det foregik i Thisted. Da jeg så titellinjen, tænkte jeg på

Jamen, det er det også!
Stefan K

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-02-05 12:26

S. Kann wrote:
> Erik Olsen skrev

> Jamen, det er det også!

Øh, nu er jeg forvirret på et højere niveau!

Ok, prøv at scanne herlighederne og send dem til mig på
erik(dot)olsen(at)ishoejby(dot)dk. Jeg kan lægge dem på min hjemmeside
så andre kan få et kig med.

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-05 17:26

Erik Olsen wrote:

> Øh, nu er jeg forvirret på et højere niveau!
>
> Ok, prøv at scanne herlighederne og send dem til mig på
> erik(dot)olsen(at)ishoejby(dot)dk. Jeg kan lægge dem på min hjemmeside
> så andre kan få et kig med.

Så fik jeg omsider uploadet billede og tekst som Stefan K har scannet og
sendt mig. Det ligger på
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/div/titan.jpg.

Det ser ganske rigtigt ud til at være en P-maskinekedel som Titan lånte
(bred bagkedel). Det kan vel godt have været en reservekedel. Det ville
være det mest logiske i situationen, for det ville koste meget arbejde
at pille kedlen af et lokomotiv, og på billedet ser man ikke noget til
resten af lokomotivet.