jagtslottet Gelbensande på Rostocker Heide
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-12-04 15:33

For tre år siden så jeg jagtslottet "Gelbensande" på Rostocker Heide
(udefra) på en bustur til Rügen. Det blev oplyst at Dronning Margrethe
havde sagt pænt nej tak, da man efter "Die Wende" havde spurgt om
hun ville have slottet. Angiveligt skulle der have været en forbindelse
til vort kongehus via zarfamilien {Storhertuginde Anastasia Michailowna
(1860-1922)}.

Er der nogen, som ved noget om denne påståede forbindelse?

Her er et link til en af mange sider om slottet (med billede):
http://www.jagdschloss-gelbensande.de/

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Tom H Petersen

Dato : 07-12-04 16:38

> [...]
> (1860-1922)}.
>
> Er der nogen, som ved noget om denne påståede forbindelse?

Ja og det havde du også vist, hvis du havde givet dig tid til at
klikke lidt mere rundt på den side du henviser til.
derfra er følgende klippet----

PS!!
morsom måde at stave Margrethe på

mvh
Tom

Fra : Peder Porse

Dato : 26-12-04 16:24

Forbindelsen fremgår jo faktisk af de link, du selv giver:

Magrethe II oldemor var storefyrstinde Anastasia, gift med storhertug
Friedrich Franz III af Mechlenburg.

pp

Se her:

Das als sommerliches Jagdhaus konzipierte Gebäude wurde vom regierenden
Großherzog Friedrich Franz III (1851-1897)

(klip)

Geschichte

[...]
Königin Magarethe II. Die jüngste Tochter, Cecilie, verlobte sich 1904
in Gelbensande mit Wilhelm, Kronprinz von Preußen. Nach Ihrer
Übersiedlung nach Potsdam äußerte sie den Wunsch an den Hofbaumeister
Schulze-Naumburg, ein Haus im Cottage-Stil in Anlehnung an Gelbensande
zu konzipieren. So entstand das Schloss Cecilienhof in Potsdam aus
liebgewordenen Erinnerungen an die elterliche Sommerresidenz.

Großherzogin Anastasia war eine leidenschaftliche Tennisspielerin und
ließ unweit des Schlosses einen Tennisplatz anlegen, auf dem die
englischen Brüder Doherty und der bekannte Professional Burke spielten.
Der derzeit verwilderte Platz soll im Zuge der Neunutzung des Schlosses
wieder hergerichtet werden.

Rechts im Bild: Großherzogin Anastasia mit Ihren drei Kindern.
Alexandrine, Friedrich Franz IV. und Cecilie