Chokoladefabrik i København
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-11-04 01:59

En veninde af mig spørger om nogen af jer kender til en
chokoladefabrik ved navn Freja som skulle have ligget i
København - eventuelt på Amager - for år tilbage. Hvor
lå den hvornår?

Jeg troede hun mente Freia som vist er svensk eller norsk.
Men konen er i besiddelse af et postkort med påtrykt tekst:
Freja Chokolade, København.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-11-04 07:20

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> wrote in message

> En veninde af mig spørger om nogen af jer kender til en
> chokoladefabrik ved navn Freja som skulle have ligget i
> København - eventuelt på Amager - for år tilbage. Hvor
> lå den hvornår?

Det foresvæver mig, at have hørt, at der engang skulle have ligget hele to
chokoladefabrikker på Lyngbyvej (Østerbro). Den ene var som bekendt Galle &
Jessen, men kunne den anden måske have været Freja ?? Den anden
chokoladefabrik (Freja eller ?) skulle vist endda være etableret af
"afhoppere" fra Galle & Jessen.
Måske Lokalhistorisk Café - Østerbro, Nordre Frihavnsgade 87, 2100 København
Ø, tlf. 35 42 58 36 kan svare på, om jeg er helt galt afmarcheret ?

Gitte

Fra : J.Kol

Dato : 09-11-04 10:05

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
København
> Ø, tlf. 35 42 58 36 kan svare på, om jeg er helt galt afmarcheret ?

Jeg fandt via google, frem til < Kraft Freja Marabou Danmark ApS
Smedeland 36, 2600 Glostrup. tlf. 43969622.

Prøv at spørge hos dem, de ved nok noget om fortiden med Freja

Mvh.
J.Kobel

Fra : Philip

Dato : 10-11-04 07:52

Fødevarekoncernen Kraft Foods skriver på sin hjemmeside, at Freia Chokolade
A/S blev etableret i Danmark i 1968:

http://www.kraftfoodsnordic.com/profile/history/dbaFile440.html

Måske kan den oplysning være nyttig.

v.h.

Philip

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-11-04 16:50

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> wrote in message

> Det foresvæver mig, ... hele to ... på Lyngbyvej

Lyngbyvej nr. 24 KRAK 1966:

24 (1929 - E1.000.000 - G128.900)
*Fabrikken Fiducia A/S *29 12 34
Jessen Heinrich Chocoladefabr.
A/S *29 12 34
Andersen C Dir. RY 4060

Galle & Jessen boede i nr. 8
____

Kan efterfølgende have noget med sagen at gøre?
http://www.dkpto.dk/publikationer/tidender/vtid0320_140503.pdf
(111) Reg.nr.: VR 2003 01466 (151) Reg.dato: 2003-04-30
(210) Ans.nr.: VA 2003 00291 (220) Ans.dato: 2003-01-24
FREJA
(730) Indehaver: Stragen Nordic A/S, Lergravsvej 63, 2300 København S,
Danmark
(740/750) Fuldmægtig: Internationalt Patent-Bureau A/S, Høje Taastrup
Boulevard 23, 2630 Taastrup, Danmark
(511) Klasse 05: Farmaceutiske og veterinærmedicinske præparater, sanitære
præparater til medicinske formål, diætetiske præparater til medicinsk brug,
næringsmidler til spædbørn, medicinske drikke, vitaminpræparater, mineralske
kosttilskud, piller til medicinske formål, nærende tilsætningsstoffer til
medicinske formål, tonika, tyggegummi til medicinske formål.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 10-11-04 06:51

"Poul Erik Jensen" <nospame@mull.dk> wrote in message

[snip]
> *Fabrikken Fiducia A/S *29 12 34
> Jessen Heinrich Chocoladefabr.
> A/S *29 12 34
> Andersen C Dir. RY 4060
>
> Galle & Jessen boede i nr. 8

Tak for oplysningerne, selvom fabrikken længere ude ad Lyngbyvej så ikke
havde noget med "Freja" at gøre...
Jeg synes i øvrigt, at jeg har en svag erindring om noget "Heinrich Jessen"
chokolade fra min tidligste barndom (er fra årgang 1966). Mon det kan passe?
Og så sad jeg lige og studsede lidt: Hed det virkelig "Fabrikken Fiducia"?
Jeg ved ikke om det bare er mig, men det lyder som noget fra Anders And i
mine ører

Gitte

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 10-11-04 07:18

Gitte Sørensen wrote:

>snip<

> Jeg synes i øvrigt, at jeg har en svag erindring om noget "Heinrich
> Jessen" chokolade fra min tidligste barndom (er fra årgang 1966). Mon
> det kan passe?

Var det ikke dem der lavede "Pernille", den lyse chokolade i gult papir,
og en mørk chokolade i blåt papir som jeg ikke kan huske hvad hed.

M.v.h
Niels

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-11-04 07:59

Niels Jacobsen skrev:

> Var det ikke dem der lavede "Pernille", den lyse chokolade i gult
> papir, og en mørk chokolade i blåt papir som jeg ikke kan huske
> hvad hed.

Jeg tænkte straks *Senator*, men måtte også lige tjekke det:

http://www.google.dk/search?q=cache:flTrNfVXnloJ:www.grandt-
aarhus.dk/Amager/Os_var_det.pdf+pernille+senator&hl=da&lr=lang_da
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-11-04 09:36

"Herluf Holdt, 3140" skrev:

> Jeg tænkte straks *Senator*, men måtte også lige tjekke det:
>

> http://www.google.dk/search?q=cache:flTrNfVXnloJ:www.grandt-
> aarhus.dk/Amager/Os_var_det.pdf+pernille+senator&hl=da&lr=lang_da

Pas på med lange links. Ikke mindst når du henviser til en af trådstarterens
hjemmeside-undersider ...

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 16-11-04 23:57

On Wed, 10 Nov 2004 06:50:37 +0100, "Gitte Sørensen"
<gydda@sol.invalid> wrote:

> [...]
>Jeg ved ikke om det bare er mig, men det lyder som noget fra Anders And i

Heinrich Jessen er (også) idag en del af Toms

De producerede noget ganske udmærket pålægschokolade; stykker med
afrundede hjørner og en zigzag-mønster. Det må vel være det, du kan
huske?

Også rigtigt som to debattører anfører, de producerede Senator (mørk,
let bitter) og Pernille (lys, fløde) - som i hele min barndom (årgang
47) kunne købes for En krone.

Men det blev "overhalet" af Toms Guldbarre....

Venligst
John

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 10-11-04 19:05

On Mon, 8 Nov 2004 01:58:47 +0100, "Jørgen Grandt"
<Unstable@But-osv.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg troede hun mente Freia som vist er svensk eller norsk.
>Men konen er i besiddelse af et postkort med påtrykt tekst:

Det nuværende Freia er faktisk norsk...

Siden kommet under svensk ejerskab i Marabou, som også prøvede at
"slagte" navnet Freia, men fandt ud af, at det kostede markedsandele.

Når du si'r Amager, så får det mig til at tænke på, at Toms faktisk
startede derude, og deres tidligere navn var vist noget med T(h)omsen
& Nielsen eller sådan noget lignende... )

Også de er - for en stor dels vedkommende - blevet store af en række
fusioner og opkøb, hvilket man får en del at vide om i et foredrag ved
virksomhedsbesøg )

Venligst
John

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 11-11-04 08:19

Jeg ved ikke om det tæller med, men der lå en chokoladefabrik på Jagtvejen
omkring 101-105, kort før runddelen. Den hed "Søborg Chokolade"

Jeg var arbejdsdreng i 50'erne.

Vagn Kofoed

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-11-04 09:38

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

" <Unstable@But-osv.dk> skrev i en meddelelse news:418ec4d5$0$33745$14726298@news.sunsite.dk...
> En veninde af mig spørger om nogen af jer kender til en
> chokoladefabrik ved navn Freja som skulle have ligget i
> København - eventuelt på Amager - for år tilbage. Hvor
> lå den hvornår?

Tak for flere forslag. Men Freja og Amager rimer altså ikke, vel?

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : 8sl

Dato : 11-11-04 20:30

Hej Jørgen.

Der er er kommet en del respons på dit spørgsmål om Chokoladefabrikken
Freja, men såvidt jeg kan se er sagen stadig uafklaret. Her er så det -
efter min mening - rigtige svar:

Chokoladefabrikken Freja lå på Frederiksberg, nemlig på Holger
Danskesvej 102 (telefon Central 8762 og Gothåb 116) i årene ca. 1896 til
ca. 1940. Fabrikkens ejer var i starten en P. Hansen, - senere en
Folkenberg.
Omkring 1900 havde fabrikken endvidere et udsalg på/i Vimmelskaftet
(Jorchs Passage).

Kilder: KTAS' navnebøger og Kraks adressebøger for ovennævnte periode.
I Krak's handelskalendere har fabrikken ydermere annoncer, der specielt
reklamerer for "fødselsdags-chokolade".

Med venlig hilsen
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-11-04 09:59

"8sl" skrev blandt andet:

> [...]
> Folkenberg.
> Omkring 1900 havde fabrikken endvidere et udsalg på/i Vimmelskaftet

Hej Svend-Erik

Mange tak. Findes det, findes det - af dig! Nydeligt arbejde.

Venligst: Jørgen

Fra : 8sl

Dato : 11-11-04 20:31

Hej Jørgen.

Fra : preben espenhein

Dato : 01-01-05 13:33

Hej Jeg har nogle gamle kort over Kbh, som du sikkert kan bruge.
Kontakt evt. : sesam99@ofir.dk

mvh
pme