Munke Mølle Odense
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 26-09-04 07:58

Jeg har en ane, som er handskemager ved Munke Mølle. Men så vidt jeg ved,
var møllen netop en mølle. Så kan det tænkes, at et område i Odense - måske
tæt på møllen - kaldtes Munke Mølle? Vi er tilbage i ca. 1760-1780

--
mvh.
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Fra : Ole Dorch

Dato : 26-09-04 11:16

I bogen Holbergtidens Odense, som bl.a. bygger på vejviseren fra 1761 nævnes
2 lokaliteter: "Munkemøllestræde" og "Uden for Munke Mølle Port".
I sidstnævnte lokalitet nævnes ingen handskemagere, men i Munkemøllestræde
nævnes 2: Henrik Kiempe (1762) og Hans Thygesen (1759 - handskemagersvend
1751 - fra Odense).

Mvh.
Ole Dorch

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 26-09-04 17:13

Den bog har jeg bestilt på biblioteket - den ser ud til at være ret
indholdsrig.

tak for tippet.

mvh
Jette

Fra : Ole Damgaard

Dato : 13-10-04 15:35

"Jette Toftegaard Pedersen" <jetteSLET@nebrot.dk> wrote in message news:<41566887$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Jeg har en ane, som er handskemager ved Munke Mølle. Men så vidt jeg ved,
> var møllen netop en mølle. Så kan det tænkes, at et område i Odense - måske
> tæt på møllen - kaldtes Munke Mølle? Vi er tilbage i ca. 1760-1780

Prøv også at se http://www.odmus.dk/odensebilleder/billedstart.asp
søg på munke mølle og du vil på flere billeder se, at det ikke var en
mølle i den forstand - men en klædefabrik. I øvrigt lå også Dorin
Larsens handskefabrik i Munkemøllestræde, men det er måske senere.
mvh ole