Gammel kongevej ved Sorø?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-04 10:49

I d.k.s. blev jeg gjort opmærksom på at der "ca. en (måske to)
kilometer før Albertikrydset (fra Ringsted) er bevaret en lille
stump af den gamle kongevej på venstre side".

Det skulle altså være øst for Sorø, på sydsiden af hovedvej A 1.
Men jeg kan ikke finde den på 1:50 000-kortet. Er der nogen,
som kan hjælpe?

(På Google kan jeg se at en af Frederik II's kongeveje gik fra
Ringsted til Antvorskov.)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : børge Askholm

Dato : 13-09-04 12:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
>
> Det skulle altså være øst for Sorø, på sydsiden af hovedvej A 1.
> Men jeg kan ikke finde den på 1:50 000-kortet. Er der nogen,

Det er vel ikke den allé der ligger ved siden af den gamle A1 næsten
over for Krebshuset? Ganske vist er det år siden jeg har været på de
kanter, så det kan hænde jeg er fejl på den.

Børge Askholm

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 13-09-04 12:46

"børge Askholm" <baskholm@webspeed.dk> wrote in message

> Det er vel ikke den allé der ligger ved siden af den gamle A1 næsten
> over for Krebshuset? Ganske vist er det år siden jeg har været på de
> kanter, så det kan hænde jeg er fejl på den.

Det var også mit gæt, og et kig på www.krebshuset.dk under punktet historie
(borg-ikonet) siger da også:
Da dilligensen fra København til Korsør blev sat i system i 1799, måtte man
om vinteren overnatte på Krebshuset.
Det gode gamle Krebshuset lå på den anden side af vejen, hvor Krebshusgården
ligger. Det nuværende Krebshus er opført i 1924, og for få år siden blev
kroen udvidet ganske betydeligt. Overfor Krebshuset ses en allé, som man i
dag bare passerer, men som tilbage i 1780 var den landevej man anlagde over
Sjælland.
Først i nyere tid blev vejen lagt udenom, og den gamle vej fungerer nu som
rasteplads med udsigt til det der har afløst det gamle bedested.

Gitte

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-04 13:40

Gitte Sørensen skrev:
> [...]
> Først i nyere tid blev vejen lagt udenom, og den gamle vej fungerer
> nu som rasteplads med udsigt til det der har afløst det gamle

Tak for linket og oplysningen. Det ser ud til at være/og have været
et godt "bedested". Med de nævnte årstal, kan det jo ikke være
Frederik II's kongevej, med mindre den senere vej er lagt "oveni".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som i 1950'erne - ligesom H.C. Andersen i 1850'erne - også

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-04 12:53

børge Askholm skrev:
> Det er vel ikke den allé der ligger ved siden af den gamle A1
> næsten over for Krebshuset? Ganske vist er det år siden jeg
> har været på de kanter, så det kan hænde jeg er fejl på den.

Åh, helt derude - nu ser noget på kortet, der kunne ligne.
(ca. 1,8-2,5 km øst for Albertikrydset). Mange tak.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt