Veksø Sjælland omkr. 1935-50
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-08-04 21:14

Kender nogen af jer noget til landsbyen Veksø for 50-60 år siden?
Jeg tænker mere konkret på det hvidkalkede bondehus med den
trekantede plæne foran. Det lå *vist nok* på det spidse hjørne af
Bygaden og Smedestræde.

Manden der boede der dengang hed Nielsen. Kan en af jer fortælle mig
noget mere om ham og huset? Måske skaffe mig kopi af et gadekort fra
40'erne som kan understøtte min hukommelse?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-08-04 09:32

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> [...]
> noget mere om ham og huset? Måske skaffe mig kopi af et gadekort fra
> 40'erne som kan understøtte min hukommelse?

Det gamle Veksø er så lille en landsby, at du helt sikkert burde kunne
få de oplysninger du søger. Jeg gad vide om der findes et lokalarkiv for
Veksø og omegn. Jeg vil prøve at spørge mig for.

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-08-04 10:56

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Det gamle Veksø er så lille en landsby, at du helt sikkert burde kunne
> få de oplysninger du søger. Jeg gad vide om der findes et lokalarkiv for
> Veksø og omegn. Jeg vil prøve at spørge mig for.

Tak, Ruth. Jeg har netop henvendt mig til Stenløse Lokalhistoriske Arkiv, og
så må vi jo se jo.

Mvh.: Jørgen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-08-04 20:18

> Tak, Ruth. Jeg har netop henvendt mig til Stenløse Lokalhistoriske Arkiv,
og
> så må vi jo se jo.

Jeg kan se, at det alligevel også bliver det eneste jeg ville kunne henvise
til.
Jeg kan ikke rigtig opstøve de gamle Veksøboere jeg har kendt i tidens løb.

Det er godt nok een af de virkelig små landsbyer her i nærheden.
Alligevel har de jo en stor kulturattraktion, fordi en gård lige ved siden
af kirken har lavet en del af gårdens bygninger om til kunstudstilling.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske, hvad gården hedder.

Jeg har også gået nede på markerne ved Veksø Bro sammen med en
arkæologisk gruppe og ledt efter stenalderredskaber.

Har du kommet dertil med tog og gået op ad den lange bakke?

Hilsen Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-08-04 23:22

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Har du kommet dertil med tog og gået op ad den lange bakke?

Om jeg har! Jeg kan blive ganske forpustet ved tanken - men det er
jo også kun et halvt hundred år siden.

Lokalarkivet har i øvrigt i første omgang fundet ud af der må være
tale om huset på Veksø Bygade 9, og at det tidligere kaldtes Pax.
Så nu mangler jeg "kun" at finde frem til den daværende beboers
fornavn - og skæbne.

Mvh.: Jørgen