MS Batory
Fra : Poul Petersen

Dato : 05-08-04 13:05

I forbindelse med datering af en anes ankomst med MS Batory, vil jeg være
overordentlig glad, dersom nogen ligger inde med viden om hvilke år dette
skib anløb til Københavns frihavn - eller en henvisning til, hvor jeg kan
finde oplysningerne.
Batory blev bygget i Polen 1936 - og har besøgt Danmark adskillige gange -
men hvilke år.
Mvh.
Poul Petersen.

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 05-08-04 14:41

> [...]
> finde oplysningerne.
> Batory blev bygget i Polen 1936 - og har besøgt Danmark adskillige gange -

Kan nogle af disse links bruges?

http://www.google.dk/search?q=%22MS+Batory%22&ie=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C
3%B8gning&meta=

Mvh. JN

Fra : Poul Petersen

Dato : 05-08-04 15:12

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> Kan nogle af disse links bruges?

http://www.google.dk/search?q=%22MS+Batory%22&ie=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C
> 3%B8gning&meta=
>
> Mvh. JN

Tak Janni - både ja og nej - så vidt jeg er orienteret har Batory aldrig
fungeret som emigrantskib - det jeg gerne vil have oplyst er ( kun ) hvilke
år Batory besøgte København, og det finder jeg ikke på linket - men kan dog
se skibet har været i København i juli 1950 - foruden de andre datoer jeg
allerede har:
juli 1939
april 1948
juli 1957
Jeg mener der må have været flere gange skibet har besøgt København ???
Mvh. Poul.

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 21-09-04 00:45

Hej Poul

"Gdynia-America-Linien"s (navneændring i 1957 til "Polish Ocean Lines")
passagerskib M/S "Batory" blev bygget af C.R. dell' Adriatico, Monfalcone,
Italien, og afleveredes til rederiet i april 1936.

Skibet sejlede fra 1936 i rutefart fra Gdynia via København og Southampton
til New York fra ca. 1950. Det var den sidste Amerikabåd, der regelmæssigt
anløb København, og det skete ganske jævnligt året rundt. I perioden 1951 -
57 var sejladsen til Amerika instillet på grund af politiske problemer (den
kolde krig). I 1957 begyndte skibet at anløbe Montreal i Canada i stedet for
New York - første gang var den 26. august 1957, og trafikken til Canada
fortsatte så længe, der var basis for at opretholde Atlanterhavs trafikken.
Den gamle M/S "Batory" blev oplagt som hotelskib i Gdansk i 1969 og ophugget
i 1971.

Skibet afløstes i 1968 af TS/S Stefan Batory, der så vidt jeg ved fortsatte
at anløbe Montreal helt frem til 1980.

Jeg håber, at du kan bruge oplysningerne.

Venlig hilsen
Ove

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 21-09-04 01:06

Hej Poul

Jeg glemte at skrive til dig, at "Polish Ocean Lines" agent i Danmark er
Frank & Tobiesen, Strandagervej 10, 2900 Hellerup, tlf. 70100555, fax :
70200565, e-mail: cph@f-t.dk - hjemmeside: http://www.franck-tobiesen.dk

Venlig hilsen
Ove

Fra : Poul Petersen

Dato : 21-09-04 08:46

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg glemte at skrive til dig, at "Polish Ocean Lines" agent i Danmark er
> Frank & Tobiesen, Strandagervej 10, 2900 Hellerup, tlf. 70100555, fax :

Ove !

Tak for tilsendt interessante redegørelse ( natarbejde ) i forbindelse med
MS Batory´s " liv og skæbne " og for henvisninger, jeg vil kikke nærmere
på.

Velig hilsen
Poul.