Virklund (Wirklang, Wircklong?) før 18-190~
Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-07-04 09:25

Jeg er vokset op i en mindre by syd for Silkeborg, Virklund. Området har
været beboet længe, og ifg. en side[1] den lokale skole har lavet hed
byen tidligere Wircklong, og endnu før det Wirklang. Der snakkes i den
forbindelse om et 'virke' eller en anden form for befæstning. Er der
nogen, der kender noget til det?

I midten af byen, blev vi i skolen fortalt, havde der ligget et kloster
- eller, i alt fald, en stor kirkegård med folk, der var døde af pest.
Der er dog ikke nogen gammel kirke i byen, der hører ind under Them
sogn. Kender nogen noget til dette kloster, eller en eventuel gammel
kirke?

I Vesterskoven, og området nord/vest for Virklund ind imod Silkeborg,
går der historier om at der engang har boet folk, og måske sågar været
en mindre 'borg' - Er der hold i dette?

Jeg håber der er nogen herfra der kan hjælpe mig med at få belyst hvilke
af mine barndomshistorier der holder vand, og hvilke der ikke gør - og
hvis nogle af jer kender andet til byens ældre/nyere historie, vil jeg
også meget gerne vide det. Jeg håber at kunne samle informationen til en
sammenhængende beskrivelse, der vil blive gjort frit tilgængelig online.

[1]: http://www.virklund.skole.silkeborg.dk/Kontakter/lokalsamfundet.htm
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-07-04 10:28

Rune B. Broberg skrev:
> [...]
> hed byen tidligere Wircklong, og endnu før det Wirklang. Der snakkes
> i den forbindelse om et 'virke' eller en anden form for befæstning.

Stednavneordbogen antyder at "lang/long" kan have forbindelse
med søen "Torsø/Thorsø"s aflange form. Både den og SDE antyder
at navnet "Wirklang" har belæg fra år 1270.

Spændende om I finder ud af noget mere om den eventuelle
'befæstning'. Mon ikke man skal lede efter den mellem Thorsø
og Ellesø og evt. østpå mod Borre Sø? (Det er rent gætværk
fra min side).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-07-04 10:38

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Stednavneordbogen antyder at "lang/long" kan have forbindelse
> med søen "Torsø/Thorsø"s aflange form. Både den og SDE antyder
> at navnet "Wirklang" har belæg fra år 1270.

Mange tak, dette giver jo god mening. Søen er netop ret lang i det, og
hvis man tager de sumpede områder i den anden ende med, er den nærmest
ubehageligt lang - jeg kan godt huske en dum ide om lige at gå en tur
rundt om den...

> Spændende om I finder ud af noget mere om den eventuelle
> 'befæstning'. Mon ikke man skal lede efter den mellem Thorsø
> og Ellesø og evt. østpå mod Borre Sø? (Det er rent gætværk
> fra min side).

Lidt søgning i gamle news-arkiver nævner at der skulle være nogle volde
ved Borre Sø - og jeg mener at huske at andre har nævnt at der skulle
være fundet noget i selve Thorsø. Men detaljer omkring det er netop det
jeg mangler; Jeg ved ikke engang om der blev foretaget en videnskabelig
undersøgelse, eller om det bare er en vandrehistorie.

Fra : børge askholm

Dato : 28-07-04 13:39

Rune B. Broberg wrote bl.a.:
> [...]
>
> I Vesterskoven, og området nord/vest for Virklund ind imod Silkeborg,
> går der historier om at der engang har boet folk, og måske sågar været
---
I følge Trap Danmark, Skanderborg amt. Them sogn står der at både
Tømmerby kirke og Virklund kirke er blevet nedbrudt. M.h.t. den omtalte
borg så er det nærmeste jeg v.h.a. Trap kan komme en besvarelse af
spørgsmålet at de findes en gård (eller er det blot en samling af huse?)
der bærer navnet Voldby og gården Voldborgkær.

Trap kan i øvrigt anbefales.

Børge Askholm

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-07-04 16:12

børge askholm <baskholm@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> spørgsmålet at de findes en gård (eller er det blot en samling af huse?)
> der bærer navnet Voldby og gården Voldborgkær.

Jeg drog til statsbiblioteket og slog op - Trap var mig ikke til megen
hjælp, umiddelbart, men jeg fandt en stednavneoversigt der nævnte at
Voldby er de to gårde umiddelbart syd for Virklund - det er de stadig
kendt som - der menes at være delt fra een gård. Ingen borg her.

Til gengæld nævntes Borre Sø igen, og desuden - i en indskydelse omkring
Borre Sø, men ikke ellers! - at biskoppen i Århus havde haft en
gård/borg/bolig(?) i Virklund - her skrives: "se Regnar Knudsen", ikke
at jeg ved hvem han er.

Nogle hints, anyone? Og, eventuelt om hvilke opslagsværker (især
elektroniske!) man kan bruge for at finde lidt mere information om
stedet omkring 13-1400-tallet.

Fra : børge askholm

Dato : 28-07-04 18:47

Rune B. Broberg wrote:

> Nogle hints, anyone? Og, eventuelt om hvilke opslagsværker (især
> elektroniske!) man kan bruge for at finde lidt mere information om
> stedet omkring 13-1400-tallet.

Der findes et opslagsværk om stednavne - men jeg husker ikke for tiden
hvad det hedder - det omhandler mig bekendt hele landet. Biblioteket må
kunne hjælpe i dette tilfælde som i de fleste andre. Derimod har jeg
ingen ide om hvad der findes af oplysninger på nettet.

Børge

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 21:13

Hej Rune

I 2001 udgav en tidligere lærer ved Virklund skole Niels Åge Klausen en bog
vedr. Virklund.

Titlen er "Historier fra Virklund". 184 sider.

En eventuel borg mener man måske har ligget i den østlige ende af Thorsø.
Altså næsten lige ud for den nuværende skole.

For nogle år siden var der en artikel i Jyllands Posten hvor nogle
amatørdykkere havde fundet potteskår og gryde ? i denne del af søen.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-08-04 21:18

Carsten Fischer <carsten.fischersnabelamail.tele.dk> wrote:
> Hej Rune
>
> I 2001 udgav en tidligere l?rer ved Virklund skole Niels ?ge Klausen en bog
> vedr. Virklund.

Denne har jeg tidligere læst i, og fået lov at låne af mine forældre
der har den.

Jeg kommer til byen for et kort ophold fra onsdag til søndag, og har da
tænkt mig at kigge lidt rundt igen på de steder hvor jeg ikke har været
længe.

> En eventuel borg mener man m?ske har ligget i den ?stlige ende af Thors?.
> Alts? n?sten lige ud for den nuv?rende skole.
>
> For nogle ?r siden var der en artikel i Jyllands Posten hvor nogle
> amat?rdykkere havde fundet pottesk?r og gryde ? i denne del af s?en.

Dette er jeg bekendt med. Har de, der har denne opfattelse, nogen idé om
hvor navnene Borgehøj og Borgedal (jf. et par kort på kort- og
matrikelstyrelsens hjemmeside fra 1800-tallet) stammer fra?

Og lige så interessant - en stednavneordbog jeg faldt over på
statsbiblioteket, jeg husker ikke hvilken, nævner at biskoppen i Århus
muligvis havde en bolig i Virklund - er der noget kendskab til dette?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D