Skoleleder Jens Kristian Hansen der starte~
Fra : Svenn Trønning

Dato : 13-07-04 14:45

Jeg søger oplysninger om Skoleleder Jens Kristian Hansen der startede
Hadsten Realskole ca. 1900.

Født 20 oct 1864 i Trønninge, Kundby Sogn, Holbæk Amt.

Jeg har alle data på ham også hvor han blev læreuddannet. Ifølge
Lokalarkivet for Hadsten skulle han være død 18 februar 1932 i Hadsten - men
da jeg var i Viborg på Landsarkivet kunne jeg ikke findes hans
dødisindførelse i Kirkeborgen.

Han skulle være gift med en Marie Sofie Tarp født 05 oct 1878 i Herningade,
Rind Sogn, Ringkøbing Amt.

Jeg kunne ikke finde hendes konfirmation eller giftemål i Herning Kirkebog.

Kender nogle noget til familien eller denne.
Der skulle være 3 piger.

På forhånd tak

--
Svenn Chr. Trønning
e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-07-04 22:08

"Svenn Trønning" <@mail.tele.dk> skrev Tue, 13 Jul 2004 15:44:55 +0200

>Han skulle være gift med en Marie Sofie Tarp født 05 oct 1878 i Herningade,
>Rind Sogn, Ringkøbing Amt.

Herninggade er i Herning sogn ikke i Rind.

>Jeg kunne ikke finde hendes konfirmation eller giftemål i Herning Kirkebog.

Jeg kender ikke familien, men de er der ihvertfald i både 1880 og 1890:

Fkt-1880; Herning - Herningade. Herning Sogn; 15; et Hus m. 1 fam
265; Jens Jacob Tarp; m; 42; gift; Varde; Eier Dreier Husfader
267; Kristine Tarp født Gibskou; k; 37; gift; Ribe; Hans Hustrue
269; Anthonette Elise Kjertrine Tarp; k; 11; ugift; Varde; Deres Børn
271; Frands Gibskou Marius Tarp; m; 7; ugift; Herningade; Deres Børn
273; Hans Kristian Tarp; m; 5; ugift; Herningade; Herningade; Deres Børn
275; Sophie Marie Tarp; k; 1; ugift; Herningade; Herningade; Deres Børn

Fkt-1890; Herning ;Capelvej;;;;
240; Jens Jacob Tarp;52; g; Varde ;trædrejer
241; Christine Tarp;47; g; Ribe ;husmoder
242; Sofie Marie Tarp;11; ; Herning ;barn
243; Hans Christian Tarp;15; ; do ;barn
244; Flora Elise Tarp;6; ; do ;barn

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Svenn Trønning

Dato : 14-07-04 09:20

Tak til Arne.
Du skriver at i folketælling 1890 boede Marie Tarp Capelvej.
Hvor har du den folketælling fra?

På forhånd tak

Svenn

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-07-04 11:10

"Svenn Trønning" <@mail.tele.dk> skrev Wed, 14 Jul 2004 10:20:28 +0200

>Tak til Arne.
> Du skriver at i folketælling 1890 boede Marie Tarp Capelvej.
>Hvor har du den folketælling fra?

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/andre.html

Det drejer sig om een af de mange afskrifter en ældre dame ved navn
Karen Golls i sin tid lavede for lokalarkivet i Herning. Iøvrigt er
Capelvej det samme som Vestergade idag.

Det er meget sansynligt at arkivet ligger inde med yderligere
oplysninger om drejer Tarp. Jeg selv mener at have hørt navnet før, men
kan ikke lige placere det.

Lokalhistorisk Arkiv
Herning Centralbibliotek
Brændgårdvej 2
7400 Herning
Tlf.: 96 26 36 74
Daglig leder: Bibliotekar Doris Frederiksen
bibdf@herning.dk

Fra : Svenn Trønning

Dato : 14-07-04 11:17

Hak for svaret, jeg vil skrive til arkivet
MVH.