Håndværker(-skik?) i Købernhavn
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-06-04 01:48

Det hus jeg bor i er bygget i 1900 og der har næppe siden været
mennesker i den helt aflukkede skunk under taget.
Under den igangværende installation af fjernvarme er der imidlertid
skåret hul i skunkvæggen og på et søm på en af bjælkerne hang en 8x5 cm
mærkeseddel.

http://www.genealog.dk/images/haandvaerkerseddel.jpg

Med mindre den er anbragt under en senere reparation af skiffertaget, er
den hængt på sømmet for over 100 år siden. Desværre var den ikke
udfyldt, hvad der nok heller ikke havde fortalt noget om anvendelsen,
for hvad kan hensigten have været med den?

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-06-04 03:46

fagforening kasse ?

spur arbejdermuseet

Hugh W

--

I'm trying to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-06-04 07:04

> [...]
> udfyldt, hvad der nok heller ikke havde fortalt noget om anvendelsen,
> for hvad kan hensigten have været med den?
*********
Længe før Arbejdsformidlingen blev til virkelighed, gik man "til kontrol" i
fagforeningen når man var ledig.
Ikke noget med at have arbejde ved siden af, det var vanskeligt at
bortforklare hvis man havde arbejdstøj på i en ledighedsperiode.
Så mon ikke sedlen er en rest fra den tid?
Bare et bu'
Flemming.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-06-04 10:17

> http://www.genealog.dk/images/haandvaerkerseddel.jpg

Tjoe... det var også min tanke, at det havde noget med
fagforening/kontrol, men ville foreningens navn da ikke have været en
del af teksten?
Størrelsen henleder heller ikke tanken på en form for dokumentation?

Arbejdermuseet - jo, det må jo prøves. Har sendt en mail med
forespørgsel.

Fra : S. larsen

Dato : 12-06-04 16:56

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
> Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Hej Poul.

Nu skriver du at sedlen ikke er udfyldt, heller ikke bare et navn ?. For før
i tiden og enkelte steder den dag i dag, lagde håndværkerene sedler eller
andet med deres navn ind i konstruktionen, eller andre steder. Derved
fortalte de omvenden at det var dem der havde lavet arbejdet.

Jeg har selv været med lave sådanne "beskeder" og fundet enkelte, da jeg
arbejdede som tømrer, fortrinsvis i København.

Med venlig hilsen

Søren Larsen

http://stass.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-06-04 18:23

"S. larsen" <info@stass.dk> skrev i en meddelelse

> ... heller ikke bare et navn ?

Nej - overhovedet slet ikke noget.

> For før i tiden og enkelte steder den dag i dag, lagde
> håndværkerene sedler eller andet med deres navn ind
> i konstruktionen, eller andre steder.

Ja, det var en af de mulige anvendelser der er overvejet, men det ville
jo kræve at der stod noget - men måske var tømrerne drilske )

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 10:09

> [...]
>
> Ja, det var en af de mulige anvendelser der er overvejet, men det ville
> jo kræve at der stod noget - men måske var tømrerne drilske )

Det er ikke kun en københavnsk skik at skrive sit navn eller andet i en
bygning eller lignende. Grundstensnedlæggelser har været kendt og brugt
længe, og et par gange mens jeg lavede om på egen lejlighed eller lignende
har jeg efterladt et eller andet symbol for ombygningen. Men allerede da jeg
var i lære som møbelsnedker for tæt ved 50 år siden skrev jeg undertiden mit
navn et eller andet temmelig usynligt sted på nogen af den møbler vi
fremstillede, og det er ikke heller ukendt at håndværkere i mere "varige"
tilfælde har tilkendegivet at de gerne ville huskes i en eftertid. Det er
ikke alle der tror på det evige liv, og så drejer det sig blot om at gøre
sig husket mens man har dette ene sikre.

Børge Askholm

Hjemmeside: www.baskholm.dk hvor det er slægtsforskning, Køng kirkebog, og
ordbogen "Træsmedens Håndværktøj" at skue på.

Fra : aafe

Dato : 13-06-04 17:59

On Sat, 12 Jun 2004 17:56:03 +0200, "S. larsen" wrote:

>Jeg har selv været med lave sådanne "beskeder" og fundet enkelte, da jeg
>arbejdede som tømrer, fortrinsvis i København.

Hvis du ved lejlighed skulle komme op på toppen at Vester Sottrup
Kirke, vil du kunne se flg. indgraveret på den ene side af vejrhanen:
"Joachim Mahning, Kupferschmiedemeister in Sonderburg, 1839 - Wilhelm
D. Meyhoff, Kupferschmiedegesell von Schleswig, 1839".

De to omtalte herrer var hhv. min sønderjyske tip3oldefar og dennes
svigersøn, min tip2oldefar.

mvh
Arne

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 13-06-04 18:57

Seddelen er til fagforeningen, når man havde mesterens navn og
arbejdspladsen, blev det tjekket om mesteren havde underskrevet overenskomst
med fagforeningen eller kollektivt tilsluttet en sådan gennem sit laug. Det
var ikke sjældent at der var mestre uden aftale med fagforeningen. Så kan
jeg sige der var ballade

H.C.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-06-04 21:25

"H.C. Nielsen" <hchr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Seddelen er til fagforeningen, ....

Det er bestemt det bedste bud hidtil - ikke mindst fordi det var en
blank form.

Hvorfor den så er hængt på sømmet kan vi så kun gisne om

Ofte finder man jo spor fra fortiden bag paneler, i hulrum og sprækker,
når man begynder at pille bedagede ting fra hinanden. Hvad tanken med
det så kan være - om ikke det blot er tilfældighedernes spil.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-06-04 12:49

> [...]
> når man begynder at pille bedagede ting fra hinanden. Hvad tanken med
> det så kan være - om ikke det blot er tilfældighedernes spil.
*******
Een ka' da bidrage med at jeg for mange år siden, i et dagblad, - tror det
var Socialdemokraten, - læste en artikel om nogle håndværkere der skulle
renovere en ejendom, og her fandt de et brev fra de forlængst hedengangne
tømrere der havde afleveret en hilsen til eftertiden.
De bad i denne hilsen om at der måtte blive brændt to lys for dem.
Det blev gjort!

Selv kan jeg da ikke sige mig helt fri for ikke at lægge lidt. Første gang
var jeg bare en lille fræk unge der besøgte min far på en nybygning i
Bagsværd hvor han var murer. I et ubevogtet øjeblik stoppede jeg et par
småmønter ind i den bløde mørtel.
Senere er langt større hilsener lagt ned.
Jeg tror såmænd man gør det udelukkende for at lægge en hilsen fra fortiden,
i hvert fald morer det mig at gøre det.
Tsk tsk.

Flemming Svendsen, nu pensioneret smed.

"Min mor elskede børn, og hun ville gi' meget hvis jeg havde været eet."
Grauco Marx