/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Individuel tidsopfattelse?
Fra : Kasper_Hviid
Vist : 759 gange
64 point
Dato : 23-01-07 17:09

Jeg har set BBC-dokumentaren "Supernatural 2". Her hævdes det, at forskellige dyr har hver deres tidsfonemmelse. En snegl opfatter 1 sekundt meget hurtigt, hvilket gør at den, fra sin egen synsvinkel, fræser afsted. En flue opfatter 1 sekundt som meget længere tid, hvilket passer til dens hidsige manøvrer.

Der blev også talt om at koldblodede dyrs tidsfornemmelse varierede i hastighed, alt efter den ydre temperatur. Varmblodede dyr (f.eks. mennesker) havde derimod en nogenlunde konstant tidsfornemmelse. (Undtagelse: Adrenalinsus)

Men passer det her? Er der nogle der har hørt noget om denne teori?

- Kasper

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-01-07 17:51

Nej, ikke ligefrem hørt om, men jeg kan tilslutte mig denne individuelle tidsfornemmelse, - da nok hvert enkelt undivid fornemmer dets liv som langt, fra livets begyndelse, men måske nok kort mod livets slutning. Tænk bare på ældre / gamle mennesker, der tit siger livet er så kort, eller at tiden flyver af sted på gamle dage. Jeg tror hermed tidsfornemmelsen for ældre mennesker ændrer sig så viseligt mod slutningen af hvert individs livsfase.
Det var bare min filosofi!
MVH Akle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-07 18:45

Nu er selve ordet "tid" jo menneskeskabt.....

Dyr har INGEN tidsformnemmelse.... (i timer og minutter)

Deres "tid" er lys - mørke - sommer - vinter osv.....

Så hvordan dyrene opfatter tid er nok noget kun dyret ved.....

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 23-01-07 19:33

Refi> Måske snakker vi forbi hinanden, men tjek nedenstående link. Jeg syntes det tyder på, at dyr har en form for tidsfornemmelse.

Bumble Bees Can Estimate Time Intervals:
http://www.sciencedaily.com/releases/2006/08/060825103730.htm

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 23-01-07 21:39

Hej igen ... Jeg har hoppet lidt rundt på nettet ... jeg har stadig ikke fundet noget der besvarer mit spørgsmål, men disse links virker alligevel ganske spændende:

http://ieet.org/index.php/IEET/more/thinking_faster_by_altering_your_perception_of_time

http://www.halfbakery.com/idea/Theory_20of_20subjective_20time_20perception

http://www.maps.org/news-letters/v11n2/11245mat.html