/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Juglone Allelopati
Fra : jeppenp
Vist : 721 gange
200 point
Dato : 15-01-07 13:03

et i gang med et mini projekt om Juglone.
derfor har jeg lavet en kemisk syntese af stoffet, og et udtræk
det har jeg samlignet ved hjælp af TLC-plade, og det ligger meget tæt på.. ;)

for at teste det, har jeg fundet en gammel rapport
http://www.springerlink.com/content/k22p5p5725863106/
hvor der i resumert står at det har en indflydels på alger.

men hvad sker der i algen ?

hvorfor har juglone nogne effekt ?

hvad gør juglone på landplanter ( altså rent kemisk).. ?

håber nogle kan hjælpe-

jeppe pedersen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-07 14:43

ellers kan du jo prøve at så tomatfrø i en jord med udtræk af bæstet - sammen med kontrolpotter uden juglone. Muligvis skal tomatfrøene behandles på en eller anden måde først

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-07 14:46

Der sker vel det, at juglonen går ind og blokerer nogen enzymreaktioner i og omkring rodhårene. Ikke fordi jeg ved en dyt om det, men det er der, planters velbefindende er lokaliseret (bortset fra svidning af sol og blæst).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-07 14:48

ja, rodhårene og så alle de der svampe og bakterier, som bosætter sig der. De fleste planter er meget afhængige af deres partnere dernede.

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-07 00:01

Hej Jeppe

Håber jeg kan hjælpe lidt.

I følge nogle kilder jeg har fundet fra internettet hæmmer juglone RNA-polymerase. Såvel dyr som planter har 3 typer RNA-polymerase der benævnes med romertal f.eks. RNA-polymerase II. Juglone skulle også kunne hæmme RNA-polymerase hos bakterier. Se evt. også følgende link:

http://nar.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/29/3/767

Andre kilder hævder mindre specifikt at juglone hæmmer energiproduktionen. Se evt. følgende link:

http://www.ces.purdue.edu/extmedia/HO/HO-193.pdf

Jeg hælder mest til den første påstand, men jeg har ikke kunnet finde noget overbevisende site.

Mvh. Simon

PS. Juglone skal behandles med omtanke:

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/NA/1,4-naphthoquinone.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-07 10:12

Tak Simon. Du bekræfter det med enzymreaktionerne. Men det omfatter jo osse stort set alt hvad der sker i organismer

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 25-01-07 17:27

ok. tak for det simon
som jeg har læst linket ned sætter juglone effetiviteten af polymerase II
så vidt jeg ved findes det i alle celler til transkription af DNA og RNA

og det bruges sammen med polymerase I og polymerase III, hvor polymerase dog er den der virker langsomst, http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_polymerase_II

så kommer spørgsmålet til 300 point !!!!

hvis juglone påvirker transskriptionen af DNA og RNA, brude det jo være hæmmende på alle organismer. men det er det ikke
http://www.ces.purdue.edu/extmedia/HO/HO-193.pdf
her er en oversigt over hvor mange planter der er toloranrte for Juglone

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 25-01-07 21:08

Hej Jeppe

Du må endelig ikke blande RNA-polymerase og DNA-polymerase sammen. Det er helt forskellige enzymer. RNA-polymerase laver en kopi af DNA til RNA, mens DNA-polymerase laver en kopi af DNA til DNA.
I højere organismer tager RNA-polymerase II sig af alle de gener der skal oversættes til protein og er typisk det enzym man tænker på, når man taler om RNA-polymerase.
Hos bakterier finder der kun én RNA-polymerase og den kaldes bare RNA-polymerase.
Jeg ved ikke hvorfor juglone er følsomt/virksomt over for visse organismer. Typisk kan der være tale om en eller flere af følgende muligheder.

- Stoffet optages ikke.
- Stoffet udskilles.
- Stoffet nedbrydes i organismen.
- Stoffet binder sig ikke til det pågældende enzym (der er typisk små forskelle mellem organismers RNA-polymerase).
- Organismen kan delvis kompensere for manglende RNA-polymerase aktivitet.

En eller flere af disse faktorer kan spille ind for forskellige organismer. Ofte vil de ovenfor nævnte faktorer spille ind i større eller mindre grad.

Jeg håber der er andre der mere præcist kan svare på, hvorfor organismer har forskellig følsomhed overfor juglone.

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 31-01-07 09:20

du er super.. tak for hjælpen