/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Småfugle brækker nakken
Fra : Højris
Vist : 3861 gange
50 point
Dato : 07-12-06 22:08

Jeg bor i den skønneste natur på Sydfyn, med udestue men der er mange søde småfugle der knækker nakken mod de store ruder !
” Er der noget om snakken, brækker fuglene nakken” hvis der ikke er silhuetter af rovfugle på ruden, eller er det en vandrehistorie?.
Er der en videnskabelig dokumentation herfor, eller er der andre måder, at forhindre den slags ?
Hjælp mig med at hjælpe de stakkels små.
Hilsen Højris

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-06 22:14

Det er skam ikke en vandrehistorie, at fuglene flyver mod ruderne når der ikke er noget til at skræmme dem væk.

Fugle flyver imod hvor de enten kan spejle sig i ruder eller kigge gennem ruder.

Rovfuglesilhuetterne kan findes her, om de skal være sorte eller røde afhænger af omgivelserne, altså om det er spejlruder eller "kigge igennem ruder"

http://www.dyrenes-beskyttelse-butik.dk/index.php?cPath=35

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-06 22:15

Hej Højris.

Ja det er squ trist at opleve. Men fuglene kan altså ikke se at der er et vindue.

Man gør det at man går ind på www.dof.dk og der kan man købe nogle Rovfugle-profiler i sort eller rødt som man så sætter op på de store vindues-flader. Disse kan de små fugle se på lang afstand, og så flyver de ikke imod ruderne. Rovfugle-profilerne er ikke specielt dyre, så de er en god investering.

Kærlig hilsen og god JUL til dig og dine fugle.

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-06 22:16

Nå, ja det er så lidt forkert at sige fuglene spejler sig, det er der hvor naturen spejler sig i ruden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-06 22:17
Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-12-06 22:20

Der er noget om snakken...!
Du må jo prøve at se det fra fuglens perspektiv....Den ser jo "naturen" genspejlet i ruden og tror at der er mere "natur" inde i feks. din stue
Så hæng et eller andet ude foran ruden eller klister et par silhuetter af rovfugle på ruden.

PS du kan sammenligne det lidt med de fugle som absolut skal have fat i denne dumme fugl som sidder inde i sidespejlet på bilen...Jeg blev engang nødt til at hænge poser på spejlene for at holde en energisk vipstjert væk fra bilens spejle

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 07-12-06 22:20

Hej

Jeg har hørt, at hvis der er klistret en rovfugl eller en anden genstand på ruden har dette en effekt. Dette skulle ikke betyde noget om det er silhuetten af en rovfugl eller en anden genstand.
Problemet med at fugle flyver ind i ruder skulle vist være særligt slemt, hvis de kan se igennem bygning til et andet stort vindue.
Håber der er andre der kan bekræfte ovenstående.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-06 22:32

rovfuglen - eller en silhuet af en fugl der har spredte vinger gør at småfuglene holder sig væk - fordi de tror der er en fugl der letter eller er på vej efter bytte - i det her tilfælde dem

hvis du for eks ser en fugl du ikke vil have på dit tag eller stakit osv osv - og du rejser dig - sker der intet - men løfter du armene som til vingeslag forsvinder fuglen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-06 22:36

Højris.

Den videnskabelige dokumentation foreligger i rigt mål. Rovfugle-silhuetter ER

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-06 22:36

Højris.

Den videnskabelige dokumentation foreligger i rigt mål. Rovfugle-silhuetter ER

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-06 22:41

meget effektive. Det er IKKE kun en vandrehistorie. Gør som jeg sagde først. Hvis du er lidt kreativ, kan du selv lave silhuetterne af plastic. Det er billigere. Men de du køber hos DOF (Dansk Ornitoligisk Forening) er bedre og afprøvede. Så vidt jeg husker koster de kun 30 kr. pr. stk. plus forsendelse. Det er squ da billigt. Go for it. Og frels en masse småfugle.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-06 00:54

Citat
... eller er der andre måder, at forhindre den slags ?

Jeg har bemærket at man i nogle havne har opsat 'kunstige' rovfugle ved f.eks. landgange for ikke at mågerne skal sætte sig og skide det hele til.

Dvs. at man på taget eller antennen kunne sætte en plastik ørn eller lign. for at forhindre småfugle i overhovedet at nærme sig huset.

Et minus ved begge metoder (rovfugle profiler eller rovfugle 'dukker') er så til gengæld, at man heller ikke får fuglesang i haven.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 08-12-06 06:16

Tak for svaret dova.

Og tak for den store interesse fra alle.

Tre sorte og tre røde silvuetter for 99kr. det er nok til at overleve, og det gør fuglene så.

Mvh. Højris