/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
ekamens spørgsmål
Fra : hellobal1
Vist : 811 gange
50 point
Dato : 05-12-06 09:14

Jeg skal til eksamen i natur fag og blive spurt hvad energi er for noget...

Hvordan svare man lige helt konkret på dette ? Hvad kan jeg sige ?

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 05-12-06 09:54

Kan dette hjælpe

Energi optræder i mange forskellige former, såsom:
- som kinetisk energi - f.eks. en bil i høj fart
- som potentiel energi - f.eks. en bold på toppen af en bakke
- som kemisk energi - f.eks. et opladet batteri / afbrænding af kul
- som varme energi - f.eks. en gas flame
Energi kan transporteres på mange måder, såsom:
- elektricitet igennem en ledning
- som lys via fotoner
En vigtig egenskab ved energi er at den er konstant, dvs den kan ikke forsvinde eller komme ud af ingenting. Dog kan energi omdannes til masse og omvendt.
E = mc2 (2-talet skal være hævet)
Der kan høstes energi ved spaltning af tunge atomkerner såsom uran i et atomkraftværk. Solen kan f.eks. smelte brintkerner sammen til heliumkerner, hvilket giver en høj energi afgivelse.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-06 10:05

Du kan jo sige, at energi er opsparet arbejde, og at de to er lige store og begge måles i Joule = Watt*sekunder = Newton*meter. Og så er der alle de andre måleenheder, men de har faktisk været fyfy i mange år, da vi her i landet officielt bruger SI enheder. Men ellers kan du støde på kilogrammeter, kalorie, hestekrafttimer, British Thermal Units, erg, pondmeter og en vrimmel af andre enheder.
Energiomsætningen på Jorden stammer i det meste fra Solen, enten direkte eller opsparet som kul, olie, naturgas, biomasse, vandkraft, vindkraft, bølgeenergi. Geotermisk varme skyldes dog dels varme fra solsystemets tilblivelse plus radioaktive processer i Jorden.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-12-06 11:50

hvad med mad .... det er sandelig også energi. Kemisk energi, som kroppen omdanner til ATP og en anelse varme ...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-06 12:28

nemlig! mad er én blandt mange former for biomasse

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-12-06 13:27

Det lære og sencor er ude efetr er følgende:

En kalorie er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celsius fra 14,5 °C til 15,5 °C. Faktisk er der andre måder at definere 1 kalorie på.

Så ovenstående har du definationen på energi, det gælder uanset hvordan man vender og drejer det, om det er strøm eller mad man indtager.

Da du skriver det er en biologi eksamen, går jeg ud far at vi snakker energi/menneske kroppen

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 05-12-06 13:52

ja det er da rigtigt at mad også er energi... men det er mere den energi vi går og bruger af og ikke så meget den vi spiser.. men ellers mange tak

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 05-12-06 14:30

Du kan hvis du søger på nettet finde denne side:

Folkeskolens forklaring på hvad energi er.

www.vvsu.dk/folkeskole/energiinfo.pdf

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-12-06 14:31

Energi er noget som kan få noget til at flytte sig, - udføre et stykke arbejde

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 05-12-06 15:51

Tak for svaret thulin.