/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Kan jeg nægte jobtræning?
Fra : cristian2
Vist : 1600 gange
20 point
Dato : 27-11-06 10:54

Jeg har gået ledig i over et år og bliver nu sendt ud i jobtræning. Jeg har fået fast arbejde fra januar inden for et fag jeg ikke har arbejdet med i ti år. Derfor er mit store ønske at bruge tiden, inden jeg skal starte på det ”rigtige” job, på at genopfriske mit gamle fag. Men A.F. vil absolut sende mig i jobtræning nu og ind til jeg skal starte på jobbet.

Har jeg mulighed for at nægte jobtræning indtil jeg skal starte på det ”rigtige” job uden at det får konsekvenser for mine dagpenge?

Jeg har ikke holdt ferie sidste år eller i år. Har jeg mulighed for at afholde ferie uden varsel og i givet fald hvor længe – uden at det får konsekvenser for dagpengene?

Har jeg andre muligheder foruden de nævnte?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-06 11:20

Hvor er den AF bagvendt. Alt indenfor arbejdsformidlingen er frivillig tvang, dvs. hvis du ikke tager imod tilbuddet, mister du dine dagpenge, det er på den måde det er frivilligt.

Du er ferieberettiget, og har du ikke afholdt den, har du ferie tilgode, og kan derfor holde ferie, med dagpenge

Et stort tillykke med dit nye job

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-06 11:47

Du skal give AF besked om ferie 14 dage før den påbegyndes

http://www.af.dk/sw4416.asp

Få en aftale med AF. Forklar dem det, du vil bruge tiden på m.h.t. det fremtidige job.
Hvis du nægter jobtræning, så mister du dine dagpenge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-06 11:50

Annuller dit andet spørgsmål før nogen svarer, så får du dine point retur

Det er dette spørgsmål du kan annullere

http://www.kandu.dk/spg96988.aspx

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-11-06 14:56

Du kan ikke nægte at jobtræning. Gå op i din A-kasse og få lavet ferie og meld så til AF at du går på ferie. Det kan de ikke nægte dig.
Det er jo muligt at gå på ferie om 14 dage og hvis du har 5 ugers ferie må du være tæt på at skulle begynde dit nye job, og så tror jeg faktisk at AF opgiver at sende dig ud.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 30-11-06 22:50

Det er AF, der skal godkende ferien ikke a-kassen. Det er AF, der indkalder til møderne. Det skal dog meldes 14 dage før. AF skal som udgangspunkt indskrive ferier i jobplaner, men ved jobtræning skal det aftales med arbejdsgiveren

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-06 22:54

Der tager du fejl Breunski - a-kasse ferie søges alene i a-kassen og meddeles AF som tidligere beskrevet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-06 23:04

og har man feriekort, feriegiro el. andet så underskrives dette i a-kassen og meddeles AF, typisk ved en opringning hvornår ferie holdes.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 06-12-06 21:18

Nopes bentjuul. Ferie skal cleares med AF. Den skal meldes til AF 14 dage før. Hvis man melder den senere, skal den godkendes af AF. Men det er rigtig, at såfremt man ønsker feriedagpenge skal dette søges hos a-kassen, som skal meldes til a-kassen i rette tid, hvis man ønsker feriedagpenge.

A-kassen er i princippet ligeglad, hvornår man holder ferie, bare man ikke søger om dagpenge i perioden. Man kan altid vælge ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

AF skal vide at man ønsker ferie, så de ikke indkalder til samtaler eller formidler job. Det skal således vide, at medlemmet ikke ønsker at stå til rådighed o den givne periode. A-kassen kan intet gøre, hvis medlemmet ikke har meldt ferie til AF og efterfølgende udebliver fra en samtale.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-12-06 21:40

Citat
Jeg har ikke holdt ferie sidste år eller i år. Har jeg mulighed for at afholde ferie uden varsel og i givet fald hvor længe – uden at det får konsekvenser for dagpengene?

Den ferie du ikke havde holdt sidste år. Hvilken ferieperiode drejer det sig om ?????

Du skal henvende dig til AF, hvis du vil holde ferie, da du ikke kan modtage dagpenge på samme tid, som du får udbetalt feriepenge.

Men hvordan går det med dig nu????? er du sendt i jobtræning ?????

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-12-06 22:04

ans>Som jeg skriver tidligere, ligesom dig selv at cristian2 kunne gå på ferie i løbet af 14 dage.

Og niks AF skal ikke godkende ferie de skal have besked om hvornår ferie afholdes, dog senest 14 dage før.
og det skriver du jo også selv
Citat
Du skal give AF besked om ferie 14 dage før den påbegyndes

Der skal kun godkendes ferie hvis det er A-kasse ferie og det er alene A-kassen der godkender og dette meddeles ligeledes AF 14 dage før.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-12-06 22:15

Undskyld ans jeg troede det var dit indlæg - men det var til Breunski. Så Breunski indlægget var til dig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 07-12-06 11:28

Foreløbig mange tak for alle indlæggene!
Situationen er lidt på stand by, da min rådgiver hos AF er syg for tiden. Jeg kunne selvfølgelig være fræk og bare melde ferie via en anden rådgiver inden han kommer tilbage. Men jeg har samtidig hørt at man skal hellere overinformere sin rådgiver end at handle uden at informere.
Jeg har fortrinsvis ferie fra min A-kasse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-06 11:36

christian2 alle på AF burde da kunne hjælpe dig, muligheden for at din rådgiver er langtidssyg er der jo, og så kan alle vedkomnes sager ikke bare gå i stå

Accepteret svar
Fra : Breunski

Modtaget 20 point
Dato : 08-12-06 23:20

Jeg arbejder i en a-kasse og har aldrig godkendt en ferie. Jeg noterer, når folk ringer og siger de vil have ferie og så beder jeg dem fortælle dette til AF senest 14 dage før. Hvis der er mindre en 14 dage skal de sikre sig, at AF godkender ferien med for kort varsel.

Jeg godkender, når folk skal have feriedagpenge, for det er i forbindelse med udbetaling af feriedagpenge der er en del kriterier der skal opfyldes.

Vi modtager ofte dagpengekort, hvor folk har noteret en ferie, som ikke er oplyst til a-kassen. Dette er vi sådan set ligeglade med, bare de ikke søger dagpenge i perioden. Ofte har folk optjent feriegodtgørelse fra en arbejdsgiver. Jeg sidder med sager, hvor a-kassen har fået besked om ferien i god tid, men Af har ikke. Så indkalder AF til samtale i ferien, som medlemmet udebliver fra. Dette kan a-kassen som udgangspunkt ikke gøre noget ved.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-12-06 23:36

Citat
og så beder jeg dem fortælle dette til AF senest 14 dage før.

Ja netop "fortælle" for AF skal ikke godkende det, de skal ha' det meddelt, og det er det jeg har skrevet hele tiden.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 09-12-06 15:48

Ja fortælle det 14 dage før, men hvis det er mindre end 14 dage skal det godkendes af AF. Men a-kassen kan ikke nægte folk at holde ferie. A-kassen skal bare sikre sig, at folk ikke søger dagpenge i ferien. Det skal enten være feriegodtgørelse fra en arbejdsgiver, feriedagpenge eller ferie for egen regning.

Det er folk frit for at holde ferie i 2 måneder, hvis de ønsker det. Det er ikke noget der skal godkendes af a-kassen, bare der ikke søges dagpenge for perioden.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-12-06 12:12

Jeg vil lige indskyde min benovelse over dette site: At en tidligere ansat i en a-kasse giver sit besyv med til dette emne vidner om kvalitet. Dette blot som en ros til "Kandu" og jer der deltager.
Jeg tror, at jeg nu vil tage kontakt til AF og melde ferie, uanset hvem jeg kommer til at tale med.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-06 09:26

Tak for svaret Breunski.

Kommentar
Fra : enligmorherlev

Dato : 26-09-07 23:37

Ja nu tør jeg jo dårligt, sige at jeg faktisk er ansat i et jobcenter uden jeg vel får at hører for det.

Men faktisk så er dem som er ansat sådan et sted underlagt regler for regeringen - hvis de ik overholder de regler der er - er det dem som bliver haglet ned om, at de ik gør deres arbejde.

MEn desværre hjælper det ikke dig i dette tilfælde, nej du kan ik nægte jobtræning ( medmindre de sender dig ud i noget som overhovedet ikke er relevant indenfor den brance du står tilrådighed indenfor).

Nu ved jeg jo ikke hvilken kommune du hører til, AF er jo nedlagt ( 1.1.2007) og udlagt til div. kommuner.

Du skriver, at du har fået fast arbejde til januar mdr. hvis du har dette på skrift - ville jeg bestemt henvende mig til den sagsbehandler du har i jobcentret og hører om det måske ik er muligt, at få nogle brush-up kurser i det fag du nu skal til at arbejde indenfor.

( nu skriver du jo ik hvilket fag det er)

Når man er i 2 ledighedsperiode som du åbentbart er - er der jo mulighed for uddannelse (hvis den skriven ind i en jobplan.

Hvis det ikke lykkedes at få dette igennem. Så bed om at tale med den statslige chef.

Man har også 4 uger til at anke en jobplan (uheldigvis er man nødsaget til at påbegynde jobplanen)

Kan så derudover sige, at der hvor jeg er - der har de der jobtræningspladser det med, at ikke helt starte på det tidspunkt der står i jobplanen - fordi virksomhederne måske rykker tidspunkterne.

Eller hvis f.eks. som der også skrives - bed om ferie - ( ja ferie skal medd. minimum 14 dage før start og hvis der er en jobplan kan ferie ikke godkendes)

Syntes selv personligt ( ja burde jeg vel ik skrive når jeg selv er ansat indenfor netop den forvaltning) at det lyder lidt tåbeligt, at sende dig ud når der er 1 mdr. til du begyndte arb.

Kan kun beklage, at du har haft en uheldig oplevelse,.................... Det er ik derfor jeg selv fortsat er ansat der ----------- er der for at få folk i arb. ik for, at generer dem eller udsætte dem for pinsler.

knuz herfra