/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Kan jeg nægte jobtræning?
Fra : cristian2
Vist : 1064 gange
20 point
Dato : 27-11-06 10:54

Jeg har gået ledig i over et år og bliver nu sendt ud i jobtræning. Jeg har fået fast arbejde fra januar inden for et fag jeg ikke har arbejdet med i ti år. Derfor er mit store ønske at bruge tiden, inden jeg skal starte på det ”rigtige” job, på at genopfriske mit gamle fag. Men A.F. vil absolut sende mig i jobtræning nu og ind til jeg skal starte på jobbet.

Har jeg mulighed for at nægte jobtræning indtil jeg skal starte på det ”rigtige” job uden at det får konsekvenser for mine dagpenge?

Jeg har ikke holdt ferie sidste år eller i år. Har jeg mulighed for at afholde ferie uden varsel og i givet fald hvor længe – uden at det får konsekvenser for dagpengene?

Har jeg andre muligheder foruden de nævnte?

Mange tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : Breunski

Modtaget 20 point
Dato : 30-11-06 22:46

Hej Christian.

Det ser sort med hensyn til dit ønske. Du må ikke sige nej til din aktivering og ophør i jobtræning må først ske, når du starter nyt arbejde. Altså dagen før. Det kan give 3 ugers karantæne pga. selvforskyldt ledighed. Hvis du så bliver selvforskyldt ledig igen inden for 12 mdr. mister du din dagpengeret og skal arbejde mere end 300 timer inden for 10 uger. Desuden kan din a-kasse vurdere, at du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet i den mellemliggende periode. Du skal stå kunne overtage et arbejde med dags varsel, selvom du har lovning på arbejde januar.

Med hensyn til din ferie, så skal den meldes til AF senest 14 dage før. Så det er AF der i realiteten skal godkende din ferie.

Jeg synes bare at det virker tåbeligt at AF vil sende dig i jobtræning alligevel. AF må godt annullere den, hvis du starter i arbejde inden for en måned. Men det er op til AF.

Mit råd til dig er, at du må bide i det sure æble i december måned, da de økonomiske konsekvernser kan blive store.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-06 09:23

Tak for svaret Breunski.