/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Klage over kommune.
Fra : myringostar
Vist : 3433 gange
20 point
Dato : 10-11-06 15:12

Jeg har været udsat for massivt svindel (føler jeg selv) gennem den senste måned af Odense kommune, og vil gerne høre om der er andre der har oplevet lignende og hvad I i så fald har gjort.
Jeg er studerende på orlov indtil februar 2007. Jeg har fået fødselsklip indtil august, og i følge min opgørelse ville jeg så få alm SU fra 1. september. Det var dog en fejl, jeg skulle slet ikke få nogen SU fra 1 september. Derfor får jeg et girokort og besked om at tilbagebetale min SU. Jeg tager så i den første uge af september op på kommunen og søger kontanthjælp da jeg ikke har mulighed for at arbejde. Jeg kommer til et møde med, jeg kalder hende X, den 19. september og får besked om at jeg vil få et brev inden for de næste par dage. Jeg venter mere end en uge og der kommer intet. Så ringer jeg op til kommunen og siger hvordan og hvorledes. X skulle så ringe tilbage til mig... Jeg ventede to dage og der var ingen der ringede. Så ringede jeg igen, og fik så fat på min socialrådgiver, som ville bede X om at ringe. Jeg blev stadig aldrig ringet op, og nu var oktober måned ved at være gået. Jeg ringede igen og fik denne gang fat i X og fik aftalt et møde den 26. oktober. Til mødet fortæller hun så at hun havde glemt mig(!!!), men at jeg var berrettiget og skulle til en visitationssamtale om mandagen den 30. Og så ville jeg få udbetalt penge tirsdag den 31. oktober.
"Godt så!", tænker jeg... Onsdag har jeg stadig ikke fået noget, og ringer til min sosialrådgiver som siger at det tager minimum fire dage fra man har været til visitationsamtale til man får pengene udbetalt. Jeg manglede på daværende tidspunkt at betale oktober og november måneds husleje og min kæreste er på SU så jeg er mildest talt på røven! Jeg forklare hende at jeg SKAL have de penge inden weekenden og det kan hun så godt få arrangeret. Men pengene kommer først mandag! Og gud hjælpe mig om der så ikke mangler 2000 kr. Jeg ringer og snakker med min socialrådgiver tirsdag som vil ringe tilbage senest onsdag når hun har set på problemet. Hun ringede aldrig. I dag har jeg ringet til kommunen og min socialrådgiver er på ferie og den dame så ville være så venlig at ringe tilbage i dag har ikke ringet.
Hvad skal jeg gøre? Jeg føler mig så røvrendt og synes ikke at kommunen kan tillade sig at behandle folk så skidt. Jeg har overvejet advokat, klage til amtet, ekstra bladet mm

Hilsen Katrin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-06 15:20

Øv øv øv, det lyder alt for velkendt det du der skriver, du mangler bare lige også at nævne, at når du endelig er ved at få styr på tingene, så har socialrådgiveren sagt op, og det hele starter forfra.

Du kan som første klageinstans bede om at snakke med en overordnet, hvis det så heller ikke hjælper, dernæst borgmesteren, og til slut Ekstrabladet.

Tillykke med babyen

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-11-06 15:53

Inden borgmesteren kunne du lige overveje din pågældene socialrådgiver´s teamleder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-06 17:08

Borgmesteren vil normalt kun vurdere klager over personalets optræden og det er mere det de gør end det de ikke har fået gjort som der er tale om i dit tilfælde.

Du skal klage til dem der behandler din sag og du skal gøre det skriftligt.
Du kan læse mere her: http://sm.social.dk/retssikkerhed/Rettigheder/Klage_over_sociale_afgoerelser.html

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 10-11-06 21:11

Man kan typisk henvende sig til socialudvalgsformanden.

Har i mulighed for at få noget overtræk i banken så længe det hele står på ?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-11-06 06:32

www.dsa.dk

"den sociale ankestyrelse"

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 11-11-06 09:34

Ankestyrelsens hovedopgaver er:
at træffe afgørelse i klagesager, som øverste administrative klageinstans, på sagsområder, der spænder bredt over den sociale og beskæftigelsesmæssige lovgivning.
at sikre borgerens retssikkerhed ved at koordinere praksis på landsplan, det vil sige, at en sag under de samme betingelser får det samme resultat - uanset hvor i landet borgeren bor.
at tilvejebringe viden om den socialpolitiske udvikling, blandt andet gennem analyse og statistik

Så nej det er ikke der du skal klage

Du skal først som tidligere nævnt gå til socialrådgiverens overordnede om det hedder en socialudvalgsformand ved jeg ikke. Da vi oplevede en sag præcis magen til din, klagede vi videre til borgmesteren, og fik også et møde med ham, det hjalp

Kommentar
Fra : myringostar

Dato : 12-11-06 10:11

Ja vi har lånt 10.000 så vi kunne komme igennem september og oktober måned. Gudskelov for at jeg er på god fod med min bank!
Jeg har formuleret et brev om hele forløbet og prøver så i første omgang at sende det til min socialrådgivers overordnede.
Jeg er da glad for at høre at det ikke bare er mig der er noget galt med, og at andre har oplevet noget lignende. Jeg har tænkt på om de ansatte ved kommunen får bonus hvis det udbetaler så få penge som muligt, for det virker sq sådan. Ellers kunne det jo rage dem en papand hvor mange penge de udbetaler. Det er jo ikke deres penge!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-06 10:28

myringostar.... jeg tror nu mere der er underbemanding i afdelingen. Ellers gik personalet vel ikke ned med flaget på stribe, eller siger op, min erfaring fra vores kommune har stor udskiftning af deres socialrådgivere.

Godt du kunne låne i banken.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 11:08

Kommunesammenlægning og nedlægning/overførsel af amtslige opgaver har så høj prioritet, at borgerservice er totalt ukendt. Medarbejderne får ingen bonus og mange er totalt kørt ned ikke mindst fordi de ikke ved hvor de forventede omlægninger/besparelser vil ramme eller rettere hvem.

Det var ikke godt før dette kaos, men nu er det meget værre og en beskæftigelsesminister der ikke tåler, at folk på kontanthjælp får det mindste pusterum og ingen reel opkvalificering gør heller ikke tingene lettere.

Held og lykke!

Godkendelse af svar
Fra : myringostar

Dato : 22-11-06 11:43

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 12:52

Selv tak, jeg håber det hele er lykkedes for dig

Kommentar
Fra : smut3

Dato : 09-01-08 23:06

ja. det er dejligt med su og deres penge tilbage, men ifølge menneskerettighederne er dette ikke muligt for dem, fordi du skal være i arbejde før de kan forlange noget. du skal være i fuld funktion ellers skal de give dig penge til en uddannelse som du kan leve af bagefter. jeg har prøvet dette og endte som skizofren med førtidspension fordi jeg ikke kunne yde mere. derfor skal det stå tilgængelig og gratis, dersom du ikke kan yde noget og skal have et andet arbejde. jeg tror, de snyder helt vildt, når de ej har hørt om menneskerettighederne via FN-forbundet.
jeg synes det er forkert af dem, men det bør gå til myndighederne med dette, men jeg ved snart ikke om dette vil lønne sig.

smut 3