/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Ligner en dolkhale
Fra : LarsJylland
Vist : 848 gange
200 point
Dato : 30-10-06 02:42

Da jeg for tiden arbejder i nord Grønland, har jeg brugt lidt af tiden til at nyde naturen. En af smeltevandssøerne jeg besøgte, havde så klart et lag is, at man tydeligt kunne se ned på bunden, søen er ikke særlig dyb, 2 meter højst og der er tilsyneladende ikke liv i form af fisk i søen.

Der er til gengæld en bunke anden liv som insekter mv. Blandt andet så jeg en noget der lignede en dolkhale, ca. på størrelse med en fingernegl, de krøb på bunden, men kunne også svømme ved at bruge benene og bugte sig lidt.

Mit spørgsmål er ganske simpelthen, hvad er det for en lille fyr og kunne der evt. henvises til en illustration på nettet.

Jeg har ikke mulighed for biblioteksbesøg mv. derfor er jeg henvist til internettet, som til dato ikke har kunne hjælpe mig, muligvis fordi jeg jo ikke ved, hvad der er jeg søger efter.

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-06 07:32

Det har vel ikke være krill i et af larvestadierne?

http://da.wikipedia.org/wiki/Antarktisk_krill

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-06 07:35

Ps. Jeg mener bestemt der også findes en arktisk type krill

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 30-10-06 07:52

Øeh... her en lignende beretning:
Citat
Her fandt vi for første gang vor alles favoritdyr damrokken Lepidurus arcticus – et lille sjovt krebsdyr på op til 3 cm og ligner en smule minature-udgaven af en dolkhale.

http://www.fbl.ku.dk/kchristoffersen/arktisk_kursus/Dokumenter/F%C3%A6rdig%20Dagbog.doc

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-06 07:56
Godkendelse af svar
Fra : LarsJylland

Dato : 01-11-06 23:59

Tak for svaret molokyle, ingen tvivl om at damrokken er den jeg leder efter - Tror at jeg vil prøve at holde den i et koldvands arkvarium.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-06 08:25

Spændende

Jeg har selv et SØ-Asiatisk lavvandsakvarie med kampfisk, perle- og blå gurami, samt pragtsmerling og har 'for sjov' prøvet at have guldsmedelarver

..dette måtte jeg imidlertid opgive. De 'sataner' åd sgu mine fisk

</MOLOKYLE>