/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
har licens men mangler cd
Fra : thbala
Vist : 1707 gange
100 point
Dato : 16-10-06 20:03

Hej

Jeg sidder og skal geninstallere windows XP Prefessional men mangler cd'en. Har en licens og en produktnøgle der er klistret på under bunden, men hvordan bærer jeg mig ad med at få fat i en installations-cd der virker?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-10-06 20:06

Hovedkontor
Adresse
Microsoft Danmark ApS
Tuborg Boulevard 12
2900 Hellerup

Telefon
(45) 44 89 0100

det er den eneste rigtige måde.

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 16-10-06 20:12

Men hvad kan de gøre?? sende mig en ny kopi eller hvad?? og det koster vel penge

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-10-06 20:15

Der er vel ikke noget galt i at låne en XP professionel af en kammerat eller kollega...når du selv har de koder der skal bruges

/ Henrik

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-10-06 20:15

Det burde da ikke være ulovligt at få fat i en kopi. Vel ?
Man bliver jo netop opfordret til at tage backup af slige ting, Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 16-10-06 20:21

har en cd med det på men det virker åbenbart ikke. Den siger i hvert fald at produkt-id'et er ugyldigt. måske det ikke er den rigtige version. Men findes der flere versioner af XP professional?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-10-06 20:26

mener du kan ringe til en telefon med det nummer du har, og så taste det ind. Herefter giver telefonen dig automatisk en nyt nummer...Har slev prøvet, men kan ikke huske nummeret lige her...

helt legalt. Have slev fået skiftet bundkørt og måtte så...åbenbart..have et nyt nummer til den licens jeg reelt have...

Og bliver du stillet om til en person, skal du bare sige det som det er.... spørger måske om hvor mange PC ere du bruger din licens på, og det er jo kun en *SS*

/ Henrik

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-10-06 20:27

ja det kan godt ske det koster 50.- eller lign. Men så har du også en original uden problemer fremover.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 16-10-06 20:29

Citat
har en cd med det på men det virker åbenbart ikke. Den siger i hvert fald at produkt-id'et er ugyldigt. måske det ikke er den rigtige version. Men findes der flere versioner af XP professional?

Ja en med SP1 og en med SP2

Venligst ME67

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-06 20:35

Problemet er ikke så meget din produktnøgle - det er straks værre når den skal aktiveres.....

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 16-10-06 20:41

jo problemet er min produktnøgle for den spørger efter den under installationen med den cd jeg har. Der er også en produktnøgle med til cd'en men den er installeret på en anden computer.. og grunden til at jeg gerne vil bruge den der hører til computeren selv er at den skal sælges...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-06 21:00

Sælg den uden windows.......

Du risikerer at den ikke kan opdateres - og hvem er så sorteper....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-06 21:02

Har en licens og en produktnøgle ......................og den passer til den CD du havde.
Du kan ikke uden videre tilpasse en CD til licens og en produktnøgle.
Men ring dog til microsoft - det plejer endda at være det omvendte problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-06 21:09

Det licensnummer du har i bunden er sandsynligvis til en XP-Home

Derudover må du slet ikke sælge en maskine med XP uden CDen er med eller ligger i kopi på harddisken.

Så hvis du endelig vil snyde så hent dog en ny nøgle på nettet - der er tusindvis.....

Og pas gevaldigt på når det er med videresalg for øje - den stakkels køber (og dig) kan komme frygteligt ud at svømme.

Kommentar
Fra : PeWo

Dato : 17-10-06 00:16

Er det en "Mærkevare PC"?

Hvis det er, hvilken?

Det er jo sådan med mange af disse, at der er et tilhørende recovery system, enten på CD/DVD eller på en partition på harddisken.

Hvis det er en PC der er leveret uden CD/DVD'er, så er det typisk lavet, så man selv skal brænde recover skiverne ud.

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 17-10-06 00:23

computern er desværre lige formateret og der gemmer sig ingen skjulte partitioner. Det er forresten en IMB og jeg tror at styresystemet var installeret fra start

Kommentar
Fra : PeWo

Dato : 17-10-06 01:16

Ok, der er jo en skam, for normalt ved IBM, kan man trykke på F11 i opstarten og så kan man køre recovery ind fra den skjulte partition, men hvis den bliver fjernet (partitionen), så er den eneste mulighed vist, at kontakte IBM og høre om de kan fremskaffe en recover CD...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-06 09:18

Sælg den uden XP - eller læg en OEM veersion (kan fås for 700) ind og læg lidt på prisen

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 17-10-06 10:17

Har selv haft problemet med en Compaq pc der var præinstalleret.
Ringede til Compaq som sendte 2 cdér, én med recovery og en med Windows.
Bootede på recovery cd, som så bad om tilhørende Windows cd, alt forløb uden problemer med hverken nøgle/kode eller andet.
Begge cdér fik jeg tilsendt UDEN beregning, ikke en gang porto.
Nogle firmaer - bl.a. Microsoft - opkræver et mindre gebyr for portoen.

Så ring til IBM, da der nok er tale om en OEM-licens.
God fornøjelse!