/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Tilsl af ny PC til eksist netv
Fra : leob
Vist : 684 gange
300 point
Dato : 12-10-06 12:31

Jeg har længe haft et trådløst netværk mellem mine 2 computere (så de kan dele filer og printer).
Jeg har nu fået en yderligere computer. Den fik jeg uden problemer på selve internettet.
Men jeg kan ikke få den til tilsluttet det eksisterende netværk, idet jeg bl.a. får et vindue med, at jeg ingen adgang har (og spørg administrator - det er også mig !!!)
Er der nogen, som kan skære det ud i pap, gerne med tegnnger, hvordan jeg gør.
Mine nuværende forbindelser er lavet via Netgear og Zyzel, altså udenom Windows.
Hi
leob

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-06 12:55

Den nye comp skal have samme arbejdsgruppenavn.
prøv dette:
start>kør>skriv cmd og tryk enter
I den sorte rude skriver du
C:\>ping computernavn
og tryk enter (computernavn er navnet på en af de andre comp)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-06 16:30

Du skal bare installlere NW Link Netbios protokollen på all ePC'ere i netværket og så ellers køre netværksguiden for at etablere deling af mapper osv.
NWLink Netbios er en IPX/SPX protokol, som kun kører på lokalnetværket og derfor er sværere at få adgang til udefra. TCP/IP protokollen bibeholdes for at køre på Internet.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-10-06 16:32

Jeg må formode at du har beskyttet dit trådløse netværk! (Det skriver du ellers ikke noget om, lige som andre vigtige oplysninger er udeblevet! )

Den nye computer skal sættes op på samme måde, med samme kryptering, lige som du skal have indført dens MAC-adresse i listen på routeren. Du skal også bede den nye om at koble sig op til dit netværks SSID.

Du skal have aktiveret den trådløse del i den nye comp. ellers vil den ikke fungere.

Læg så mærke til, om den nye comp.s MAC adresse bliver registreret i online listen, og se om den får tildelt en IP-adresse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-06 16:35

Hvis det er et wireless sikkerhedsproblem får den næppe adgang til Internettet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-10-06 16:58

leob - er jo på nettet gennem routeren - den vil bare ikke snakke med de andre.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 300 point
Dato : 14-10-06 13:32

Hej med jer
Her står jo meget godt oven for. Men vi skal vel også tænke på, om den nye comp har en firewall der spærrer. Det har jeg selv bøvlet med til tider. Så prøv lige at slå denne fra.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : leob

Dato : 14-10-06 16:18

Jeg har prøvet at slå firewall fra, men desværre uden nytte.
Jeg vil nu prøve at følge BjarneDs råd
Hvis ikke jeg kommer igennem med det, vil jeg fjerne hele det gamle gemle netværk (som blev sat op via Netgears system) og så starte et helt nyt via Wndows XPs opsætning.
Jeg vender tilbage
leob

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 15-10-06 10:16

Tak for svaret stone47.
Som jeg før har skrevet, har jeg prøvet at slå ZA firewall fra uden det hjalp.
I dag gik jeg så ind på alle 3 computere og addede de 4 ip-adresser til den trustede zone i ZA (192.168.1.0 -192.168.1.4).
Det hjalp noget, men fra een af PCere blev der stadig blokeret. På denne gik jeg i ZA-log og fik vist, at det var herfra der blev låst. I samme billede kunne jeg vælge, at lige netop dette var tilladt.
Så kører det hele!
Hvad der var galt med lige netop denne PC ved jeg ikke, men tak til jer alle for interesse og hjælp.
leob