/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Chkdsk
Fra : jsp6400
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 30-09-06 13:54

Hej er der nogen der kan hjælpe mig, jeg ville fjerne noget spyware på min pc, med suprespyware jeg skulle reboote, da maskinen startede igen fik jeg kun en blå skærm, hvor der stod at vindows var lukket for ikke at beskadige.
Der stod jeg skulle køre chkdsk, men jeg kan ikke gøre noget jeg få kun blå skærm lige meget hvad jeg gør, er der nogen der kan hjælpe mig.
MVH Jan

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-06 14:01

gå ind i fejlsikret tilstand og kør den derfra

Kommentar
Fra : jsp6400

Dato : 30-09-06 14:07

Jeg har prøvet de muligheder der kommer frem også fejlsikret, men der kommer kun den blå skærm.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-06 14:10

det lyder ikke godt hvis du skal redde nogen data

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-09-06 14:12

Smid din xp cd i drevet og start op på den.
Der skal du i bios have sat cdrom drev til FIRST BOOT DEVICE for at kunne det.
Når den så indlæser cden bliver du spurgt om du vil reparere eller lave en ny install. Der kommer der så en "dospromt" frem på sort skærm hvor du kan skrive chkdsk

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-09-06 17:14

Med f8 - vælg at den ikke skal genstarte automatisk ved fejl - så får du tid til at se den blå skærm.

Hvad står der i detaljer på den blå skærm?

Kommentar
Fra : jsp6400

Dato : 01-10-06 11:58

Der står der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket for at forhindre beskadielse af computeren.
Og så står der at jeg skal køre CHKDSK, men det er det jeg ikke kan komme til, jeg kan ikke komme ind i bios med f8.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 12:05

med f8 kommer du ikke ind i bios. Dertil ska du bruge -Del - F2 eller hvad den nu skriver i bunden af skærmen under opstart

Kommentar
Fra : jsp6400

Dato : 01-10-06 12:29

Jeg ved ikke rigtig om jeg har været inde i bios, måske jeg får en skærm hvor der står bios A05, men jeg kan ikke finde cdrom drev, når den starter på xp kommer der efter et stykke tid, der blev ikke fundet nogen harddisk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 12:39

bios er let at kende. der kan du ikke bruge mus og er kun til at indstille hvad du sjkal med den hardware der er i din pc. (groft sagt, der er meget mere).
Der skal du finde noget der hedder Boot og der under kan du vælge hvad der skal være first boot device.

Hvis ikke den kan finde en harddisk er der noget galt, prøv at tjekke om kablerne sidder rigtigt i stikkene til den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 12:40

Måske harddisken er stået af det håber vi ikke

Kommentar
Fra : jsp6400

Dato : 01-10-06 12:56

Jeg har noget der hedder boot sequence, i den er der 3, diskette drev, harddisk drive, og ide cd-rom device, men det eneste jeg kan gøre ved dem er at sætte et flueben eller ikke.
Jeg har 2 harddiske i jeg har tjekket dem. Min pc er en dell 8300.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 13:03

ved at trykke enter på den første kan du bestemme hvad for en du vil have til at stå først (first)

Læs evt ude til højre om hvordan du ændrer i det

Måske PGUP og PGDN
eller + og -
eller pil op og pil ned

Altid afslutte med F10 for Save inden sætte du lige din xp cd i drevet og genstarter

Når du så har genstartet kommer den og spørger om du vil boote på cdrom, bare tryk på en vilkårlig tast

Kommentar
Fra : jsp6400

Dato : 01-10-06 13:13

Du har ret, men når jeg så kører xp, kommer der 3 mulighedder den ene er tryk R for at reparere, den anden er install og den sidste afslut, jeg har prøvet de to første, så siger den bare der blev ikke fundet nogen harddisk, alt dette og jeg vil kun skanne for spyware, mærkeligt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 13:25

Inde i bios vil du kunne se om du har en harddisk under Devices. Der vil du også kunne se dine cd/dvd drev osv. Der er der også mulighed for at søge på en harddisk. Hvis ikke den findes sidder kablet ikke ordentlig i eller også sidder jumperen bagpå ikke ordentlig. Din primære harddisk skal hedde c: (Sker automatisk) Der skal jumperen sidde som master.
Tjek kablerne som jeg tidlige skrev. Det er det store flade som sidder fra bundkortet og ud til harddisken , der sidder også et lille strømstik. Begge skal sidde ordentlig på plads i soklen også på bundkortet.

Hvis ikke det er muligt nu at se en harddisk er der noget rivende galt. Så er du nok nødt til at skal finde en eller anden nørd der kan hjælpe dig for nu kræver det lidt snilde at fejlfinde. Ikke fordi jeg ikke tror du er snild men så viden da i så fald