/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvad skal jeg gøre??
Fra : prixi
Vist : 2013 gange
40 point
Dato : 28-09-06 23:19

Jeg har 2 søde dejlige katte.

Min ene kat felix er en super dejlig kat og han er en engel.

Min anden kat rex som er 2 uger ældre end felix har jeg så problemer med.

Rex har en eller anden syg ide om at han skal tisse på mit tøj hvis det ligger på gulvet.
Og så vil han os gerne tisse i min seng...whyyy?
de har 2 toilet bakker med masser af grus meeen nææ nej mit tøj og min dyne er meeget bedre.

Det er ved at være for meget og ved ik hvad jeg skal gøre og hvad man kan gøre?

det skal siges at han er kastreret..så lægen dengang sagde at han nok skulle stoppe med det men nææ nej..

help

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 23:32

Det er et svært spørgsmål, for der kan være 100 årsager til en urenlig kat.....og lige så svært (umuligt ofte) at ændre på det

Han trives måske ikke hvis han er indekat og aldrig kommer ud.

Han føler sig måske underkuet af den anden kat.

Han kan fejle et eller andet...ofte kan katte have en urinvejsinfektion uden man lægger mærke til det og symptomerne kan så være, at de tisser alle andre steder end i bakken.

Måske den ikke kan lide den slags grus du bruger.

O.s.v. ....og ofte finder man aldrig en forklarlig årsag.

mvh dova

Kommentar
Fra : prixi

Dato : 28-09-06 23:37

HEJ

tak for svaret.

skal siges at begge katte os kommer ud da jeg bor i et rækkehus med have og det hele.. de er ude hver dag..

siden rex begyndte at tisse i sengen har jeg jo så haft lukket døren til mit soveværelset,,det betyder så at han bruger kattebakken..det kan han godt finde ud af..

Både felix og rex har opvokset sammen og os der hvor jeg købte dem på dyreinternatet.. de er gode venner..de leger sammen..slåsser sammen og sover sammen...

ang. det med urinvejsinfektion så tror jeg dte ikke.. han var jo til læge dengang jeg fik den kastreret og der fandt de jo ik noget ..

ja kunne blive ved.. kan simpelhend ikke finde nogen orsag til at ahn gør det..

suuuk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-06 00:47

Citat
felix er en super dejlig kat og han er en engel.

Når jeg læser den sætning tænker jeg på om du måske giver Felix mere opmærksomhed end Rex.
Jeg ved at det kan være svært, at dele sol og vind lige, men prøv at give dem lige meget opmærksomhed og måske lidt ekstra knus og kram til Rex i begyndelsen.

Vær også opmærksom på at det er forskelligt hvor lang tid det tager før kastrationen har effekt på kønsdriften og hankattes tisseri har en del med det at gøre hvis de ellers er raske..

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-09-06 00:47

Hej Prixi.

Ja, den er svær dén dér og jeg har heller ikke løsningen - dog er det helt sikkert at hvis der er det mindste duftspor tilbage efter du har vasket det tøj han har tisset på (eller dynen) - så vil han gøre det igen.
'Duften' skal være 100% væk og vi ved jo alle at det næsten er umuligt med hankattetis.
Mig bekendt findes der kun et enkelt middel der kan fjerne stanken - nemlig 'Rodalon'.
Om man ligefrem kan vaske tøj i Rodalon, det ved jeg ikke men jeg synes næsten det må være et forsøg værd. Hvis du vælger at forsøge skal du være opmærksom på at Rodalon kan virke blegende på stoffet, så du må prøve et ikke så synligt sted, før du går i gang for alvor.

Hvis vask med Rodalon virker på dit tøj, således at missen lader det være tissefrit område, så tror jeg at jeg ville ofre at købe en ny dyne, for det er straks sværere at få 'duften' helt væk, på sådan en.

Held og lykke dig dig og misserne.

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : prixi

Dato : 29-09-06 01:25

Til Bjarne D

det jeg skrev om felix er ikke fordi jeg elsker ham mest men fordi ham har jeg ik problemer med. Hver eneste morgen når jeg vågner lukker jeg døren op ud til haven og så render felix ud men rex bliver hos mig og kæler i ca en times tid. rex for faktisk mere opmærksomhed.

Der bliver ikke lavet forskel på dem hverken med mad eller andet. de for begge det samme.

har haft dem i lang tid nu... sådan ca..

og de er os blevet kastreret for længe siden.. så selvom lægen sagde at det nok skulel gå over gjord det ik.. som sagt felix er der ikke problemer med.. ( de blev os kastreret samme dag ) men rex har ik ændret sig..

Kommentar
Fra : prixi

Dato : 29-09-06 01:28

Til vil.du ( Dorthe)

har skiftet dyner,,sengetøj osv osv osv....

skal nok lige chekke det der du sagde.. men vil jo helst ikke ligge i noget som kan gøre mig syg he he..og som du siger prøve det et sted der ik er synligt..

tak for rådet

Kommentar
Fra : dior

Dato : 29-09-06 08:41

Hej
Jeg syntes du skal få taget en tisseprøve hos din dyrlæge.
Jeg har selv haft det samme problem med én af mine katte.Ikke så lækkert at vågne op og se sengen overtisset
Jeg tog til min dyrlæge med tisseprøven,og han fandt ud af at hun havde blærebetændelse,og der var endda krystaller i.Så det var ret slemt.Og grunden til hendes tisseri!
Hun fik penicillin,og skånekost.
Desværre kan katte ikke selv sige til hvis de har ondt.Men jeg véd det kan gøre temmelig ondt.Det er ikke sikkert din kat er syg,men nok en god idé at kontakte dyrlægen.
Hej fra Dior,og god weekend til dig og misserne

Kommentar
Fra : dior

Dato : 29-09-06 08:45

Ps.
Min dyrlæge gav mig den forklaring,at grunden til at katte tisser udenfor bakken,KAN være den,at de tror det ikke gør ondt at tisse,hvis de gør det et andet sted.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 10:49

Du skriver ét sted:

Citat
og de er os blevet kastreret for længe siden..

og et andet sted:

Citat
han var jo til læge dengang jeg fik den kastreret og der fandt de jo ik noget ..

At der ikke var nogen urinvejsinfektion "for længe siden, da han blev kastreret" udelukker jo ikke, at der ikke er en nu. Det er en ret almindelig bivirkning for kastrerede hankatte og årsagen til, at en del dyrlæger sværger til så sen kastration som muligt, så jeg kan kun anbefale, at du kommer afsted til dyrlægen så hurtigt som muligt og i hvert fald får udelukket den mulighed. Som andre skriver, er det en meget smertefuld lidelse for en kat - og eftersom de hovedsagelig lider i stilhed er det ikke nemt for os katteejere at vurdere, om der er sygdom forbundet med deres opførsel.

God weekend :)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-06 11:24

JA jeg ville også sige du skal få ham tjekket ved en dyrlæge. Hvis du ikke mener din dyrlæge er god nok, så prøv ved en anden. Få lavet en prøve af hans tis, og få undersøgt katten.

Ja urinvejsproblemer kan ofte forekomme efter en kasration - så det kunne godt være det der er problemet.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 29-09-06 12:12

Jeg havde engang to kastereret katte hvor den ene pludselig begyndte på samme nummer. Da vores dyrlæge havde udelukket at der var noge fysisk galt, kom hun til den konklusion at det skyldtes stress. Muligvis pga. af at der var flyttet en ny kat ind i kvarteret. Vores kat fik noget hormonbehandling og efter en lille måned var problemet væk. Han fortsatte i behandling i et ½ års tid, og var dewrefter kurreret.

Jeg håber at det lykkedes for jer
Mvh jspi

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-11-06 19:47

Jeg tror mange katteejere uden held har kæmpet med det problem, en af mine katte tissede tit på mit bilforhjul, bortset fra akkumulatorsyre har jeg overhældt hjulet med alskens kemikalier men intet hjalp.Måske var det blevet en vane at det skulle have et strint når den kom forbi. Den kunne også finde på at tisse på møblerne m.m.
Jeg monterede en kattelem fra beboelsen til garagen, og en fra garagen ud til en gårdsplads som det lykkedes mig at indhegne med elektrisk hegn, så de ikke kunne løbe ud på gaden. de kunne nu løbe ud på gårdspladsen som består af grus og græs, når de følte trang og dermed blev problemet
løst. Moralen er åbenbart at kattene skal kunne komme ud når de føler trang, og ikke når man synes at have tid til at lukke dem ud og ind, eller gå tur med dem. alt det har jeg nemlig også prøvet
Mvh. K..