/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad er inkubationstid?
Fra : Mette2990
Vist : 1620 gange
100 point
Dato : 14-09-06 18:54

Jeg sidder med den her rapport som hedder "DNA-fingerprinting - find skildpadden". Det handler om de skildpadder man fandt i Midtjylland i 1996. Kort sagt vi var 4 grupper, har lavet en elektroforese over DNA fra skildpadderne, men kun 1 af gruppernes gel kunne bruges som resultat på grund af for lang inkubationstid.
Hvad er det i den her forbindelse?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 19:11

Inkubationstid, er den tid der går fra man bliver smittet med en sygdom, til sygdommen bryder ud

Kommentar
Fra : Mette2990

Dato : 14-09-06 19:28

Til Nordsted1.

Ja det har jeg læst på nettet, men hvad med i den her forbindelse? Altså er det nogle enzymer som går i stykker siden kun et resultat kan bruges eller hvordan?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-06 19:55

Mette, desværre kan jeg ikke svarer dig på, hvorfor resultatet ikke kunne bruges ved de tre af prøverne, for mig lyder det mere som om der er brugt et forkert udtryk da i fik svar på analysen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 20:07

I den forbindelse kunne det vel tænkes at de tre prøver der ikke kunne bruges har været for længe om at komme i vækst. Man mener måske at der er gået for lang tid fra gelen blev podet med DNA og til DNA'en begyndte at dobble op og at dette kan betyde at DNA'en er blevet forurenet?
Men hvad ved jeg, det var da et bud der i mine ører lyder sandsynligt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 20:15

Inkubationstid som vi kender det fra sygdomsforløb, er jo den periode hvor virus formerer sig fra nogle få til så mange at der begynder at komme symptomer. Hvis vi oversætter dette til DNA må DNA's inkubationstid være den samlede periode i hvilken DNA'et får lov at formere sig op. At en sådan periode kan være for lang og dermed gøre prøven ubrugelig kan jeg dog ikke rigtigt indse, men det er da en anden forklaring.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-06 20:17

Inkubationstid er i denne sammenhæng, så vidt jeg ved, den tid der går fra man udsætter en vævsprøve for enzymer i en basisk opløsning, og indtil reaktionen stoppes vha. syre.

Elektroforese er jo en metode til separering af DNA netop vha. enzymer - og hvis eksponeringstiden/inkubationstiden er for lang, så kan prøven vel være ødelagt....

Det er mit gæt - udfra min sparsomme biologiske viden. Jeg er jo maskiningeniør, så det er ikke ligefrem kloning og ekstraktion af genomisk DNA der står på programmet hvar dag

Måske det kan lede dig på vej - måske ikke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 20:19

Ved nærmere eftertanke tror jeg det er mit andet forslag der er det rigtige. Tænk på selve orden Inkubation og tænk engelsk! En Inkubator er en rugemaskine så Inkubationstiden er altså den samlede periode i hvilken noget får lov at formere sig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 20:20

Mente selvf. "ordet" ikke "orden" Inkubation. Sorry

Godkendelse af svar
Fra : Mette2990

Dato : 14-09-06 20:22

Tak for svaret berpox;)

Kommentar
Fra : Mette2990

Dato : 14-09-06 20:25

Hey Arne..

Øhm ved ikke hvordan jeg kan acceptere dit svar, altså kan godt hehe.. men på computeren, har accepteret et andet først og nu står der kun blacklist ved dig? så ved ikke hvordan jeg kan give dig point, eller hvordan det her nu fungerer..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 20:29

Hvis du har Blacklistet mig kan du da starte med at fjerne denne Blacklistning. Men pyt være med pointene. Det var bare fint at Berpox og jeg i fællesskab fandt frem til et svar du kunne bruge.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 20:36

Nåh, nu forstår jeg hvad du mener. Du har ikke blacklistet mig, men der er KUN mulighed for at acceptere én kommentar som svar, derefter kan du kun blackliste deltagerne for at undgå yderligere kommentarer fra dem. Så det er helt normalt. Hvis man ønsker at give point til mere end én person må man oprette et ekstra spørgsmål der f.eks. hedder "Point til PeterF" eller hvad profilen nu hedder. Men det skal du ikke gøre i dette tilfælde. Mvh. Arne